jeg synes det er "for nemt" at få ks idag. Det er en operation og hvis hverken mor eller barn fejler noget, så er den vaginale fødsel bare sundere for både mor, barn, krop og sind end et ks. At så mange vælger pks selv som førstegangsfødende, det begriber jeg ikke. men jeg tror det handler om den der kontrol. Og det er superærgeligt. Ikke fordt at ks er forfærdeligt, har selv fået aks, men det ER bare sundere for både mor og barn at gennengå den proces en fødsel er.
Smertelindring, synes jeg er helt fint, når nu vi har det, kan man jo ligeså godt gøre fødslen til en god oplevelse frem for et traume. MEN smertelindring skal da aldrig være fast del af proceduren???! Det skal være HVIS den fødende ønsker det og ikke ellers. Jeg selv havde veer og vestorm i over 40 timer, og var sindssygt glad da jeg endelig fik den epi I de sidste 5timer. Men havde min fødsel varet bare 24timer, så havde jeg klaret den fint uden. Jeg fik også drop, men igen, kun fordi min krop vitterligt gik i stå, ikke fordi det "skulle" de.
Så ja, jeg synes det er vigtigt at vi har mulighederne, men jeg synes man skal tage indgrebene væk fra de faste procedurer, og så lytte til den fødende istedet! Jeg har heldigvis kun oplevet det på den måde, så jeg føler mig da helt heldig :-D
Anmeld