Den naturlige fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.890 visninger
56 svar
46 synes godt om
2. december 2013

modesty

Rigtig fin kronik i dagens Information, om den stigende medicinering i forbindelse med fødsler.

http://www.information.dk/480565

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. december 2013

Masig

modesty skriver:

Rigtig fin kronik i dagens Information, om den stigende medicinering i forbindelse med fødsler.

http://www.information.dk/480565

Nøj, jeg må være total outsider så, jeg fik hverken ve-drop, smertestillende eller hjælp til hverken at føde barn eller moderkage...

Nu kender jeg ikke statistikkerne, men jeg synes ikke umiddelbart jeg har fornemmelse af at medicinering er SÅ overdrevet som det beskrives i artiklen.... Men det er måske bare mig der ikke rigtigt følger med...

Synes det er helt ok, at man vælger medicinering hvis der er belæg for det... Går man over tid og går fødslen ikke igang, ja så må man jo gøre noget, da man jo ved det er for risikabelt at vente alt for længe, har man overdrevne uudholdelige smerter, så er det helt på sin plads med smertelindring... Og moderkagen skal jo altså også ud!

Og ja kejsersnit laves jo kun hvis det er absolut nødvendigt, synes da bare det er fantastisk at der er den mulighed, fremfor at risikere både morens og barnets liv ved en vaginal fødsel...

Men selvfølgelig alt med måde, vi skal jo ikke bare medicinere fordi vi kan.... 

Anmeld

2. december 2013

Laulund87

Jeg fortryder rigtig meget at jeg fik epidural og noget andet smertestillende jeg ikke engang ved hvad er.

Jeg er ikke så god til at sige fra så da jordemoderen bare sagde at hun lige gav mig det og det, tænkte jeg bare at sådan skulle det nok være. Jeg blev ikke spurgt og jeg fik ikke muligheden for at se om jeg kunne undvære. Synes det er grotesk at det bare var en selvfølge når en fødsel er så naturlig en ting

Anmeld

2. december 2013

Sisse Vinther

Jeg må ærligt indrømme at jeg er dissideret bange for det. Kan ikke fordrage at min krop ikke reagerer på det som gør ondt, fordi jeg er dopet -ud over det er jeg hunderæd for nåle... Så jeg har allerede fortalt min jordemoder at jeg vil have lov at føde så vidt muligt uden nogle indgreb.

Anmeld

2. december 2013

M (:

Nøj, jeg må være total outsider så, jeg fik hverken ve-drop, smertestillende eller hjælp til hverken at føde barn eller moderkage...

Nu kender jeg ikke statistikkerne, men jeg synes ikke umiddelbart jeg har fornemmelse af at medicinering er SÅ overdrevet som det beskrives i artiklen.... Men det er måske bare mig der ikke rigtigt følger med...

Synes det er helt ok, at man vælger medicinering hvis der er belæg for det... Går man over tid og går fødslen ikke igang, ja så må man jo gøre noget, da man jo ved det er for risikabelt at vente alt for længe, har man overdrevne uudholdelige smerter, så er det helt på sin plads med smertelindring... Og moderkagen skal jo altså også ud!

Og ja kejsersnit laves jo kun hvis det er absolut nødvendigt, synes da bare det er fantastisk at der er den mulighed, fremfor at risikere både morens og barnets liv ved en vaginal fødsel...

Men selvfølgelig alt med måde, vi skal jo ikke bare medicinere fordi vi kan.... 

Så er vi to outsidere - den eneste smertelindring jeg fik var varmepude og akupunktur (som ikke rigtig gjorde nogen forskel). Min fødsel gik spontant i gang (dog for tidligt) og min moderkage kom af sig selv..

Jeg er ligesom dig rystet over, at der tilsyneladende foretages så mange indgreb under de danske fødsler. Man må håbe, at ethvert indgreb er velovervejet og berettiget.. 

Anmeld

2. december 2013

Fuglemor

Jeg fødte helt uden nogen som helst smerte stillende. Og det vil jeg til enhver tid gøre igen.

måske det bare er mig men synes ikke det gjorde så ondt. 

Anmeld

2. december 2013

lineog4

Hmm jeg er lidt splittet. Er på den ene side der hvor jeg er helt på linie med kronikken - jeg synes vi er blevet for "dårlige" til i spareknivens navn at have ro, individuelle hensyn, fødselaforberedelse er næsten alle steder sparet væk osv osv osv - en del af disse ting er der skrevet stolper op og stolper ned om kan hvis de tilbydes resultere i færre kejsersnit og færre dårlige fødsler... 

Men når det er sagt er den "naturlige" fødsel (her tænker jeg ikke vaginalt men det med at veer selv skal gå i gang, ingen overvågning af mor og barn osv) også en fødsel hvor der er babyer der ikke overlever. Man ved moderkagen degenerer efter fulde 41 uger og der er en større spædbarnsdødelighed mellem uge 41-42 derfor råder man flere og flere steder til man sætter fødslen i gang ved 41+0 man ventet ti, 42+0 er det af økonomiske hensyn. Da jeg skulle have min nummer 4 og vi talte igangsættelse med den læge der fulgte os var der ingen tvivl jeg blev lovet en igangsættelse 41+0 for det var det sikreste... Så jo kvindekroppen er skabt til at føde, fødslen går i gang, men vi er også skabt til at holde bestandene tilpas nede og ikke vokse eksplosivt som bestand - og vi er også led i en fødekæde ;-)

Jeg har i følge den artikel aldrig født naturligt. Min første fødsel gik i stå, hjertelyden faldt og man startede vedrop for at få den i gang. 2. Gang fik jeg lattergas, 3. Gang fik jeg prikket vandet 40+4 og fik lattergas, 4. Gang blev jeg sat i gang 41+0 - og alligevel føler jeg ikke der var noget forkert, at jeg gik imod naturen eller andet....

men udover alle de ord er jeg enig i, at graviditet og fødsler snart er mere end en sygehistorie end en naturlig ting....

Anmeld

2. december 2013

Faith

Ved min første fødsel fik jeg epidural. Ved min anden fødsel fødte jeg uden nogen former for smertelindring. Fortryder ingen af delene!

Anmeld

2. december 2013

Masig

M (: skriver:

Så er vi to outsidere - den eneste smertelindring jeg fik var varmepude og akupunktur (som ikke rigtig gjorde nogen forskel). Min fødsel gik spontant i gang (dog for tidligt) og min moderkage kom af sig selv..

Jeg er ligesom dig rystet over, at der tilsyneladende foretages så mange indgreb under de danske fødsler. Man må håbe, at ethvert indgreb er velovervejet og berettiget.. 

Min gik også pludselig igang for tidligt, og eneste lindring var varmt vand...

Ja jeg håber da også det er velovervejet, men man kan så tænke over hvorfor det pludselig er blevet så nødvendigt med medicinering lige pludselig? Hvad er grunden til at vi har mere brug for det nu end tidligere?

Anmeld

2. december 2013

M (:

Min gik også pludselig igang for tidligt, og eneste lindring var varmt vand...

Ja jeg håber da også det er velovervejet, men man kan så tænke over hvorfor det pludselig er blevet så nødvendigt med medicinering lige pludselig? Hvad er grunden til at vi har mere brug for det nu end tidligere?

Jeg håber da virkelig der er af den årsag som lineog4 omtaler; at det er for at nedsætte spædbarnsdødeligheden/antallet af kvinder, der mister livet under fødslen. Derudover tror jeg desværre, at en del kvinder i dagens Danmark er "besatte" af kontrol og er panisk angst for kontroltab (og smerter). Derfor kan den "lette" løsning for nogen være, at vælge PKS. Dermed ikke sagt at det ikke kan være den rette beslutning, men tror det er "for nemt" at beslutte sig for, at det der fødsel det kan/vil jeg ikke.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.