Mor før man er 18 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. november 2013

Wimmie

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

Nej så firkantet er det selvfølgelig ikke men man ska godt nok ha en meget meget lav løn før man ikke burde ku få det til at rande rundt unden div. tillæg og støtter

Men har du? Fraskrevet dig børne-ungeydelsen?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2013

L&V

Wimmie skriver:

Men har du? Fraskrevet dig børne-ungeydelsen?

Nej det har jeg ikke. Det er en ydelse "alle" får og ikke en fordi man ik selv ka klare sig

Anmeld

24. november 2013

Wimmie

Nej det har jeg ikke. Det er en ydelse "alle" får og ikke en fordi man ik selv ka klare sig

Det er stadig støtte fra det offentlige til at supplere ens indtægt og hjælpe med at betale ting (institution osv.) til ens børn... I mine øjne er der ikke den store forskel, men det er let at se ned på de der har brug for støtte når man ikke har men stadig ikke kunne finde på at afskrive dét man får, selvom man ikke har brug for det.
Det er dobbeltmoral i mine øjne -kan man klare sig uden og er man imod at modtage støtte fra det offentlige, så bør man da også afskrive dem - eller lade være med at dømme dem som vitterligt  har brug for den ekstra hjælp.

Anmeld

24. november 2013

isabellasmor

Maja84 skriver:

Ja jeg er lidt nysgerrig dette er på ingen måde en pege fingre, eller debat om hvor vidt man er god mor eller ej baseret ud fra alder. Man kan jo være en lige så god mor, om man er 18/22/30 eller 36

Jeg ser piger på 16 og 17 år, oprette tråde, om de ønsker at blive mor, nogle bruger direkte æl-teste osv.

Det jeg undrer mig over, er hvorfor man ikke venter til man er blevet 18 år, hvor mulighederne for forsørgelse bliver langt større. Det ene års forskel gør man kan modtage su under udd. Man kan få lejlighed og låne penge hvis man ikke har til indskuddet, man kan få arbejde osv.

Altså hvis man er voksen og ansvarsbevidst nok til at få et barn, må det vel være med alt hvad det indebærer, også i forhold til voksenlivet og ikke sætte sin lid til at man bare får fra kommunen inden man selv har nået at bidrage

Jeg er derfor meget nysgerrig på hvorfor man vælger, i en alder af 16/17 år og måske endda yngre, bevidst at få et barn, og hvad det indebærer, er jo en del omkostninger og økonomi forbundet

Håber vi kan holde en sober tone i debatten

Hej

jeg stod med en positiv test 1 måned før jeg fyldte 17. vores datter var fuldt planlagt. Min mand var på daværende tidspunkt 24. 

hvorfor? Jamen, først og fremmest fordi vi havde lyst! Fordi vi havde det overskud, fordi vi var dér mentalt. Min mand mistede sin ufødte datter da han var knap 20 . han havde derfra en lang sorg periode, og det har han også stadig , bare ikke i nogen "særlig" grad, altså, i en psykisk forstyrrende grad længere, hvis man kan sige det sådan. han var klar til at få børn, og endnu mere klar efter at være kommet nogenlunde over på den anden side. For mit vedkommende, jamen jeg var bare klar. jeg har altid villet have børn tidligt, og nu havde jeg manden, hjemmet og rammerne, så derfor valgte vi at vi skulle have et barn. 

Idag er vores datter 2 år. Min mand er ved at uddanne sig til anlægsgartner, og jeg skal på PAU til januar, efter at ha gået hjemme med vores datter i 2 år . 2 helt igennem fantastiske år i vores datters tegn  Vi blev desuden gift D. 14/9 iår 

vores grund og grunde til at vælge og påbegynde pb, er nok ikke meget anderledes end mange andres. 

Jeg håber du fik lidt brugbart  

Anmeld

24. november 2013

Pcokate

Maja84 skriver:

Fandt lige dette om frontal lappen

21-28 år:
Hjernens frontallapper (hjernens dirigent) er først færdigudviklede og klar til begyndende brug ved 21 års alderen. Det betyder, at mennesket først i denne alder fuldstændigt kan tage ansvar for sine handlinger og forudse eventuelle konsekvenser af handlingerne. Man begynder at få en klar fornemmelse af sit JEG. (Brugen af ovennævnte frontallapper udvikles gradvist efter det 21énde år og kan først udnyttes optimalt ved ca. 70 års alderen). I perioden 21-28 år spiller påbegyndelse af karriere og start på ”rede-byggeri” en stor rolle. Man får lyst til at afprøve forskellige talenter og har samtidig et stort behov for anerkendelse: Manden især fra chef/kollegaer og kvinden også fra mor/svigermor. I kæresteforhold/ægteskab er der mulighed for, at kærligheden bliver udviklet, så der både føles kærlighed og et varmt venskab.

http://www.aakanden.dk/udd_kerf_gls.htm

Så man bør begynde at få børn som 70 årig  Lol

Anmeld

25. november 2013

Kløver

Pcokate skriver:

Så man bør begynde at få børn som 70 årig  Lol

He he nej da, nu var der bare en der nævnte den og fandt bare fakta om frontal lappen jeg synes som tidligere skrevet at man kan være en lige god mor om man er 18, 25 eller 32

Anmeld

25. november 2013

Kløver

isabellasmor skriver:

Hej

jeg stod med en positiv test 1 måned før jeg fyldte 17. vores datter var fuldt planlagt. Min mand var på daværende tidspunkt 24. 

hvorfor? Jamen, først og fremmest fordi vi havde lyst! Fordi vi havde det overskud, fordi vi var dér mentalt. Min mand mistede sin ufødte datter da han var knap 20 . han havde derfra en lang sorg periode, og det har han også stadig , bare ikke i nogen "særlig" grad, altså, i en psykisk forstyrrende grad længere, hvis man kan sige det sådan. han var klar til at få børn, og endnu mere klar efter at være kommet nogenlunde over på den anden side. For mit vedkommende, jamen jeg var bare klar. jeg har altid villet have børn tidligt, og nu havde jeg manden, hjemmet og rammerne, så derfor valgte vi at vi skulle have et barn. 

Idag er vores datter 2 år. Min mand er ved at uddanne sig til anlægsgartner, og jeg skal på PAU til januar, efter at ha gået hjemme med vores datter i 2 år . 2 helt igennem fantastiske år i vores datters tegn  Vi blev desuden gift D. 14/9 iår 

vores grund og grunde til at vælge og påbegynde pb, er nok ikke meget anderledes end mange andres. 

Jeg håber du fik lidt brugbart  

Stort tillykke med brylluppet

Dejligt at du ville dele hvorfor i netop valgte at få børn tidligt, mange tak

Anmeld

25. november 2013

Kløver

Undskyld men hvor er forskellen så

Det er ok at modtage når man gør det, på den rolige" jeg har egentlig ikke behov " agtige måde me. Når alle får så hvorfor ikke!

Ved ikke hvad der er værst, at du ser ned på dem som har brug for ydelserne (hvilket mange har) eller at modtage bare for at modtage.

Det er åbenbart nemt at dømme andre

Anmeld

25. november 2013

isabellasmor

Maja84 skriver:

Stort tillykke med brylluppet

Dejligt at du ville dele hvorfor i netop valgte at få børn tidligt, mange tak

Tusind tak, og selv tak 

Anmeld

25. november 2013

Tvebakken

Ærligt så mener jeg ikke at man kan være en god forælder, hvis man får børn som enten barn eller teenager. Der sker en masse med ens personlige udvikling. Både med det fysiske og så sandelig også med det psykiske i den alder.

Man bør ikke få børn før man er færdiguddannet, har et godt job og i et fast parforhold. Hvis man end ikke kan forsørge sig selv, hvordan skal man så kunne forsøge et barn? Derudover mener jeg at det er godt, at komme ud og få en masse personlig erfaring. Gå i byen, drik dig i hegnet, rejs ud i verden, undersøg tingene, få dig en uddannelse og så videre.

Der er da helt sikkert nogle forældre, som bliver glimrende forældre for deres børn, selvom de er unge. Ingen regel uden undtagelse, men generelt har unge forældre alle ods imod sig.

Jeg bliver sikkert hamrende upopulær blandt  unge forældre nu, men det er min mening. 

Tja, du kan i hvert fald godt få på puklen af mig, og jeg er vel ikke engang det, man kalder ung mor...

Det er simpelthen i min verden den holdning der er (en af) årsagerne til, at samfundet bruger så uendelig mange penge på fertilitetsbehandlinger (ikke at jeg er imod dem).
Biologisk topper en kvindes fertilitet i starten af 20'erne. Biologisk er der kvinder, der simpelthen ikke er i stand til at undfange (naturligt) i en alder af 27.
Hvis man går ud fra en gennemsnitlig person, der gerne vil have en videregående uddannelse efter gym, og måske endda en, der har taget 10. Klasse med, så er man typisk først færdig, når man er omkring de 26, hvis man så derefter skal have et job, forudsat man er heldig, at man får et, og så lige skal etablere sig på jobbet inden børn, så ender vi hurtig i en alder af omkring de 30 - her forudsat, at man har fundet manden undervejs.
Som tidligere nævnt, så kan det nu allerede være for sent for nogen, for andre går man så i gang i starten af 30'erne, hvilket så ikke altid er så let, da fertiliteten jo allerede der er for stærkt nedadgående.
(Jeg går i øvrigt ud fra i hele denne smøre, at vi kan være enige om, at det at der er nogen, der føder børn er en vigtig forudsætning for at opretholde et nogenlunde sundt velfærdssamfund). 

Men et af de store problemer i samfundet i dag er jo netop, at vi ikke føder børn nok til at kunne forsørge den store og stigende ældrebyrde, vi føder ikke børn nok til at kunne opretholde et velfærdssamfund, som vi kender det i dag. Dette delvis pga. Fertilitetsproblemer, og delvis grundet at dem, der starter i en sen alder oftest ikke får så mange børn. - og hvis der så samtidig er så faste holdninger til, at man skal vente så og så længe... Tja, jeg er dybt uenig!
Jeg siger ikke, at jeg mener, man skal få børn mens man selv er barn, jeg opponerer blot imod den holdning, at man skal være helt færdig med alt, før man skal få de famøse 2 børn.

Og for lige at skitsere min egen situation, så er jeg 33, har i dag 3 børn, de 2 fik jeg, da jeg studerede og var hhv. 24 og 26 år - den sidste fik jeg her som 32 årig.
Jeg har en kandidatgrad, har et godt job (som jeg i øvrigt fik nærmest inden, jeg var færdig, hvor det tydeligt blev sagt mellem linjerne, at det bestemt ikke var en ulempe, at jeg allerede havde fået 2 børn).
Jeg har været sammen med min mand, fra jeg var 19, han er 7 år ældre end mig, og han påbegyndte faktisk en ny uddannelse da vi fik nr 2. (uha uha - det var dog med voksenlærlig - løn, så i det mindste ikke på SU, hvis det gør det bedre&hellip
Jeg har fået su, ja, taget et lån (som jo egentlig ikke er en samfundsbelastning, idet jeg betaler tilbage med renter), og har da også på et tidspunkt fået en smule boligsikring. Har aldrig fået ekstra su, idet min mand arbejdede.
At drikke har aldrig sagt mig noget, jeg rejser med mine børn og jeg går stadig til enkelte fester.... Såe..
Jeg falder måske ikke i kategorien ung mor? - men bestemt i kategorien, at jeg burde have ventet mindst 5 år, så jeg kunne nå at få uddannelsen og jobbet i hus først...

Well, beklager den lange smøre, men jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor det, at få børn under uddannelse er så ildeset...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.