Maja84 skriver:
Jeg tænker nu også at man i så ung en alder, sætter et eksistensgrundlag på den ene person, for bliver jo problem hvis faren pludselig skulle miste sit arbejde
Min undring er nok mest at man ikke har ret mange muligheder før man er 18 og blevet myndig
Lige det argument er jeg nu ikke helt enig i, for der vil jo altid være den risiko. Det er jo ikke anderledes end at sætte sin lid til egen indkomst, som man jo også kan risikere at miste via fyring.
Men bort set fra det synes jeg, at der skal nogle tungtvejende argumenter til at få børn så tidligt. De findes bestemt, men de skal være der, hvis man spørger mig. Der sker ekstremt meget med ens udvikling både det fysiske plan og det psykiske plan samt biokemisk i hjernen i den alder, og derfor mener jeg at det i langt de fleste tilfælde vil være bedre at vente til man er lidt ældre. Men enhver "regel" har naturligvis undtagelser.
Omvendt kan man argumentere for, ud fra et rent biologisk synspunkt, at det er okay at få børn tidligt, fordi man er blevet kønsmoden, menstruationen er startet, og man er fysisk i stand til at bære et barn. Jeg tror bare ikke evolutionen, moder natur mv. havde i tankerne, at man også bør være psykisk klar, for tidligere handlede det bare om overlevelse. I dag ved vi trods alt og heldigvis, at det at have børn handler om langt mere end blot at sikre deres overlevelse.
Men der findes helt sikkert nogen, som er fantastiske forældre i en ung alder, ligesom der findes nogen, som er forfærdelige forældre i en alder af 40. Som udgangspunkt tænker jeg ikke, at man sætte et tal på hvornår det er rigtigt og hvornår man er klar, da der er stor forskel på 16-årige. Men ja, som udgangspunkt har jeg nok den holdning at det er fornuftigt at vente lidt længere.
Anmeld