Mor før man er 18 år?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.876 visninger
88 svar
212 synes godt om
24. november 2013

Kløver

Ja jeg er lidt nysgerrig dette er på ingen måde en pege fingre, eller debat om hvor vidt man er god mor eller ej baseret ud fra alder. Man kan jo være en lige så god mor, om man er 18/22/30 eller 36

Jeg ser piger på 16 og 17 år, oprette tråde, om de ønsker at blive mor, nogle bruger direkte æl-teste osv.

Det jeg undrer mig over, er hvorfor man ikke venter til man er blevet 18 år, hvor mulighederne for forsørgelse bliver langt større. Det ene års forskel gør man kan modtage su under udd. Man kan få lejlighed og låne penge hvis man ikke har til indskuddet, man kan få arbejde osv.

Altså hvis man er voksen og ansvarsbevidst nok til at få et barn, må det vel være med alt hvad det indebærer, også i forhold til voksenlivet og ikke sætte sin lid til at man bare får fra kommunen inden man selv har nået at bidrage

Jeg er derfor meget nysgerrig på hvorfor man vælger, i en alder af 16/17 år og måske endda yngre, bevidst at få et barn, og hvad det indebærer, er jo en del omkostninger og økonomi forbundet

Håber vi kan holde en sober tone i debatten

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. november 2013

lycly

Nu kender jeg en der ønskede barn da hun var 17, men hendes kæreste var 5 år ældre og tjente gode penge. Så for dem var økonomien ikke et issue

Men har det som dig, for som 17-årig kan man umuligt have færdiggjort en uddannelse, man er højst igang, og så vil man jo skulle droppe ud. Så det er mere det aspekt jeg ikke forstår

Anmeld

24. november 2013

Kløver

LuLy skriver:

Nu kender jeg en der ønskede barn da hun var 17, men hendes kæreste var 5 år ældre og tjente gode penge. Så for dem var økonomien ikke et issue

Men har det som dig, for som 17-årig kan man umuligt have færdiggjort en uddannelse, man er højst igang, og så vil man jo skulle droppe ud. Så det er mere det aspekt jeg ikke forstår

Jeg tænker nu også at man i så ung en alder, sætter et eksistensgrundlag på den ene person, for bliver jo problem hvis faren pludselig skulle miste sit arbejde

Min undring er nok mest at man ikke har ret mange muligheder før man er 18 og blevet myndig

Anmeld

24. november 2013

L&V

I min verden er 18år heller ik nok.. Syntes man bør sørge for et stabilt liv med et ordentlig hjem, uddannelse, job osv.

Anmeld

24. november 2013

StudPsyk

Maja84 skriver:

Jeg tænker nu også at man i så ung en alder, sætter et eksistensgrundlag på den ene person, for bliver jo problem hvis faren pludselig skulle miste sit arbejde

Min undring er nok mest at man ikke har ret mange muligheder før man er 18 og blevet myndig

Lige det argument er jeg nu ikke helt enig i, for der vil jo altid være den risiko. Det er jo ikke anderledes end at sætte sin lid til egen indkomst, som man jo også kan risikere at miste via fyring.

Men bort set fra det synes jeg, at der skal nogle tungtvejende argumenter til at få børn så tidligt. De findes bestemt, men de skal være der, hvis man spørger mig. Der sker ekstremt meget med ens udvikling både det fysiske plan og det psykiske plan samt biokemisk i hjernen i den alder, og derfor mener jeg at det i langt de fleste tilfælde vil være bedre at vente til man er lidt ældre. Men enhver "regel" har naturligvis undtagelser.

Omvendt kan man argumentere for, ud fra et rent biologisk synspunkt, at det er okay at få børn tidligt, fordi man er blevet kønsmoden, menstruationen er startet, og man er fysisk i stand til at bære et barn. Jeg tror bare ikke evolutionen, moder natur mv. havde i tankerne, at man også bør være psykisk klar, for tidligere handlede det bare om overlevelse. I dag ved vi trods alt og heldigvis, at det at have børn handler om langt mere end blot at sikre deres overlevelse.

Men der findes helt sikkert nogen, som er fantastiske forældre i en ung alder, ligesom der findes nogen, som er forfærdelige forældre i en alder af 40. Som udgangspunkt tænker jeg ikke, at man sætte et tal på hvornår det er rigtigt og hvornår man er klar, da der er stor forskel på 16-årige. Men ja, som udgangspunkt har jeg nok den holdning at det er fornuftigt at vente lidt længere.

Anmeld

24. november 2013

StudPsyk

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

I min verden er 18år heller ik nok.. Syntes man bør sørge for et stabilt liv med et ordentlig hjem, uddannelse, job osv.

Mener du så også, at det er uforsvarligt at få barn under eksempelvis en universitetsuddannelse? Hvis man skulle fokusere på først at være fuldstændig færdiguddannet og have sikret basen i form af job, ville vi aldrig få nedbragt den gennemsnitslige fødealder, og man taler jo om, at vi er for gamle inden vi får børn.

Jeg kan se både fordele og ulemper ved at få barn under uddannelse og efter uddannelse, men de positive ting ved at gøre det under er eksempelvis øget fleksibilitet, ofte mere tid i hverdagen, og økonomien behøver ikke være et problem. Jeg synes da vi klarer den meget godt :-)

Anmeld

24. november 2013

L&V

Janne T. skriver:

Mener du så også, at det er uforsvarligt at få barn under eksempelvis en universitetsuddannelse? Hvis man skulle fokusere på først at være fuldstændig færdiguddannet og have sikret basen i form af job, ville vi aldrig få nedbragt den gennemsnitslige fødealder, og man taler jo om, at vi er for gamle inden vi får børn.

Jeg kan se både fordele og ulemper ved at få barn under uddannelse og efter uddannelse, men de positive ting ved at gøre det under er eksempelvis øget fleksibilitet, ofte mere tid i hverdagen, og økonomien behøver ikke være et problem. Jeg synes da vi klarer den meget godt :-)

Ja i bund og grund..
Jeg mener man selv ska ku forsørge de børn man sætter i verdenen 100% og det forestiller jeg mig ik man kan på su..

Vi kan selvfølgelig alle miste vores arbejde men det er ikke et bevidst valg så derfor mere acceptabelt i min verden

Anmeld

24. november 2013

ano14316

Jeg mener simpelthen ikke man er klar til at få børn som 16-17 årig... Det betyder ikke at det ikke kan gå godt, det er der heldigvis mange eksempler på..

Anmeld

24. november 2013

StudPsyk

Ja i bund og grund..
Jeg mener man selv ska ku forsørge de børn man sætter i verdenen 100% og det forestiller jeg mig ik man kan på su..

Vi kan selvfølgelig alle miste vores arbejde men det er ikke et bevidst valg så derfor mere acceptabelt i min verden

Hvorfor skulle man ikke kunne forsørge børn på SU? Jeg synes da det går ganske godt :-)

Anmeld

24. november 2013

L&V

Janne T. skriver:

Hvorfor skulle man ikke kunne forsørge børn på SU? Jeg synes da det går ganske godt :-)

så i får ik boligstøtte, økonomisk friplads eller ekstra tilskud?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.