Hvordan fungerer et almindeligt parforhold m børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. oktober 2013

Aagaard

Noahmor skriver:

Jeg ved godt at dette ikke har med emnet at gøre og så alligevel. Prøv at Google navnet Stig Pryds. Han er førtidspensionist pga gigt, men er kommet ud på den anden side som fridykker ved hjælp af kost og motion. Måske han kan inspirere din kæreste. 

Vi har set artiklen i ude og hjemme, men prøver lige at kikke på det - tak 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. oktober 2013

Aagaard

Noahmor skriver:

Jeg ved godt at dette ikke har med emnet at gøre og så alligevel. Prøv at Google navnet Stig Pryds. Han er førtidspensionist pga gigt, men er kommet ud på den anden side som fridykker ved hjælp af kost og motion. Måske han kan inspirere din kæreste. 

Jeg kan faktisk ikke finde ret meget - sjovt nok

Men så igen, så er han (n altså) heller ikke klar til at prøve noget som helst andet end medicin - hvilket jeg føler lidt som et svigt, for tænk nu hvis det faktisk kunne give noget, det sammen med zoneterapi og akupunktur, det vil han heller ikke - han siger at han ikke tror på det. jeg er da lige glad - man kan ikke vide om det virker før man har prøvet!

Anmeld

31. oktober 2013

serinasmor

Aagaard skriver:

Er han også syg? eller er det bare bedst på den måde? - nogen har det jo bedst med at gøre tingene selv.
Jeg kan ikke leve med at gøre alting selv - bliver pisse bitter, selvom N (min kæreste) altså er syg med gigt og derfor bl.a er længe om at starte om morgenen og det koster 2 dage på langs for ham at støvsuge vores 40kmv stue. Han går også hjemme og gør da forskellige ting som at sætte en vask over og lægge det i tørretumbleren og sætte i opvaskeren - det "koster" bare så meget og han er ikke go til at spare sig, så oftest har han så ondt om aftenen at der ikke er meget overskud tilbage til Milja og jeg og det er der bliver brugt på Milja. Så er der intet til mig.
Jeg ved fandme ikke hvordan vi nogensinde skal få et fungerende forhold ud af dette her. 

Hvor længe er det siden han fik konstateret gigt ? Det tager (kan)ang tid at finde ud af hvad man kan og hvor meget...

Jeg har en veninde, der har fået rigtigt meget gavn af at gå til diætist. Nogle bestemte fødevarer får hendes gigt til at gå amok ... Det var i hvert fald en idé til hvordan han kan få mere energi og overskud..

Det tager lang tid at starte op om morgnen, men der er gode dage og dårlige dage ... Han skal stadig lære kun at gøre hvad han reelt kan holde til så der er overskud til både dig og jeres datter ... Måske kan det være ham der laver mad - anskaf gode skarpe knive og en god arbejsstol med hjul til køkkenet ... Og lette pander og gryder ... Hvis i ikke har det så anskaf opvaskemaskine og brug den til alt - så er der mulighed for at han på sigt kan stå for opvasken ...

Motion er godt (men i hans tempo) måske kan han hente - lige inden du kommer hjem ...

Handl dagligvarer på nettet -så skal de kun bæres ind og sættes åå plads ... På den måde kan det være ham der handler ...

Det lyder mest af alt som om du savner ham ... Håber han snart finder et niveau hvor han ved hvad han kan så det er lettere for jer alle

Anmeld

31. oktober 2013

VIPpigen

Aagaard skriver:

N har også altid ondt og siden gigten brød ud har han ikke haft en dag under 5 på smerteskalaen ( måske du kender den 0 = ingen smerte, 10=besvimet) og de fleste dage starter han på ca. 7 og ender ofte omrking 8 hvor han har kvalme og kaster op af smerte, var han omkring 5 kunne jeg overskue det, men det her pis, det har jeg virkelig svært ved.
Han kan ikke få andet end lidt smertestillende før til Januar hvor lægen vil scanne ham igen. Der skal gå minimum ½ år mellem scanninger. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan han ville have det hvis han ingen smertestillende fik. Han er tilknyttet en gigtlæge men hun kan ikke gøre andet end at prøve andre smertestillende af indtil januar og faktisk ville hun helst vente et år altså til juni, med den scanning og anden gigtbehandling.
Det føles som om vi har levet i undtagelsestilstand siden feburar - marts 2012 hvor depressionen for alvor brød ud og hvor gigten overtog april - maj 2013. 
Du ved vel ikke om der skulle findes pårørendegrupper eller lignene for smertepatienters pårørende?
- jeg tænker jo at jeg KAN simpelthen ikke være den eneste der har det svært under de her betingelser

Håber altså ikke at jeg gør det svært for dig - du sidder jo på den modsatte side af det her end jeg gør.

Jeg ved hvordan han har det, og jo, jeg kender den skala. Jeg bruger den ikke selv længere, min smerteterskel stiger for hvert år. Jeg holder flere og flere smerter ud, piver ikke længere når jeg slår en tå på bordbenet, medmindre det er min dårlige fod.

Gigt er meget svært, og ved ikke hvordan han har det med sin, om han begynder at kunne fornemme en "vejrforudsigelse" mange gigtpatienter kan nærmest sige når der er dårlig, eller bedringer i vejret. regnfulde, og kolde dage tager gør simpelthen ondt. Jeg har selv gigt i fodleddet efter min skade. Det er kotume at der går gigt et sted i kroppen som bliver svært skadet.

Har han fået hjælp til sin depression??

jeg kan kun gisne om hvordan det er at stå som partner, som du gør, og som jeg siger til min mand også, så tager jeg hatten af for ham, og jeg respektere ham, og hans følelser. For det er virkelig en opgave uden lige at skal være i et forhold med mig, og ikke vide hvad man står op til i morgen. Ingen kan forudsige hvad dagen i morgen bringer.

Jeg ved desværre ikke hvad der er af muligheder for at dække en gigtpatient ind, men jeg ville bestemt Google det. Jeg ved også der findes mange sider både for pårørende til gigt og smertepatienter. 

Prøv evt smerteportalen.dk og ellers så er Google hvertfald din ven

Der er ingen tvivl, han fik alle kortene på bordet, og for at han virkelig kunne forstå det, så havde smerteklinikken i Vejle som jeg var tilknyttet, lavet tema aftner for deres patienter og pårørende. første gang havde jeg min mor med, og de forklarede så godt hvad en med kroniske smerter var, så da de holdte det en gang mere, slæbte jeg manden med for at han skulle forstå det. Han gik derfra med en masse viden som jeg ikke har kunne forklare bedre, end de psykologer og sygeplejerske gjorde. Og efter det forstod han bedre hvad det er jeg gennemgår hver dag, og hvordan ens smerter kan køre op og ned...

Jeg håber i kan klare det. Og du også kan få noget viden om hvad det er han gennemgår. Jeg ved det kan være hårdt at se på hvor ondt han har, men støt ham så godt du kan, tá med til diverse undersøgelser og hvad han gennemgår, 4 øre er bedre til at lytte end 2, og husk... Han har heller ikke valgt denne situation i står i. Og han er lige så magtesløs som du er. Du ser hvad han gennemgår, han ligger krop til det.

Anmeld

31. oktober 2013

Blirnokaldrigfru

Her ordner jeg nok 95% af de ting der omhandler vores barn - står op med hende, gør hende klar til dagpleje, henter hende, leger med hende, giver hende mad, bader hende, putter hende, skifter alle hendes bleer og er vågen om natten..

De indendørs huslige pligter deles vi om - som regel ordner jeg vasketøj, handler ind og rydder op, støvsuger ofte..
Manden laver ofte maden og rydder altid op på aftensmaden, han støvsuger ofte og er den der bærer skrald ud og steriliserer flasker .. De udendørs pligter er ene og alene hans.

Anmeld

31. oktober 2013

Aagaard

serinasmor skriver:

Hvor længe er det siden han fik konstateret gigt ? Det tager (kan)ang tid at finde ud af hvad man kan og hvor meget...

Jeg har en veninde, der har fået rigtigt meget gavn af at gå til diætist. Nogle bestemte fødevarer får hendes gigt til at gå amok ... Det var i hvert fald en idé til hvordan han kan få mere energi og overskud..

Det tager lang tid at starte op om morgnen, men der er gode dage og dårlige dage ... Han skal stadig lære kun at gøre hvad han reelt kan holde til så der er overskud til både dig og jeres datter ... Måske kan det være ham der laver mad - anskaf gode skarpe knive og en god arbejsstol med hjul til køkkenet ... Og lette pander og gryder ... Hvis i ikke har det så anskaf opvaskemaskine og brug den til alt - så er der mulighed for at han på sigt kan stå for opvasken ...

Motion er godt (men i hans tempo) måske kan han hente - lige inden du kommer hjem ...

Handl dagligvarer på nettet -så skal de kun bæres ind og sættes åå plads ... På den måde kan det være ham der handler ...

Det lyder mest af alt som om du savner ham ... Håber han snart finder et niveau hvor han ved hvad han kan så det er lettere for jer alle

Det er ikke længere tid siden end i april i år, jeg er desværre meget bevidst om at det kan tage/ tager lang tid at finde ud af hvad og hvormeget han kan.

Jeg er efterhånden blevet rimelig afklaret med at vi må flytte fra hinanden i et stykke tid, så jeg kan komme på højkant igen. Jeg har enormt mange "spøgelser" fra den tid han havde depression. Han kunne ingen ting, ville ingenting, blev vred over random ting -tit og det endte med at jeg "listede" rundt og var bange for at gøre ham vred hele tiden - og det er jeg stadig!! 
Det sidder i mig og det er svært for krop og sjæl at glemme når jeg ikke kan se forskel på om han bare har meget ondt eller er vred, og for mig er der ingen forskel på om det er depression (altså hovedet) eller kroppen der gør at han ikke kan komme op om morgenen ( eller middagen for den sags-skyld).
Der er så mange ting der tricker "spøgelserne" i mig.

Mht til diætist - han er ikke klar endnu, og det har jeg rigtig svært ved at accepterer. Han har psoriasisgigt og der er ingen dokumenterede effekter af en bestemt diæt. Jeg har prøvet at sige til ham at det jo også er en relativt ny sygdom og der ikke er lavet meget forskning på det endnu, desuden er det ikke sikkert at han kunne finde det, selv hvis der var - men han nægter og det kan jeg ikke lade være med at føle er et stort svigt,vil han ikke være rask eller i det mindste bare bedre?

Lige nu er det bare næsten kun drålige dage og det tager flere timer at komme op, han har ikke haft en dag under 7 på smerteskalaen i flere måneder (0( ingen smerte-10 ( besvimet))
Jeg TRÆNGER til at vi får lidt vind i sejlende og ting ikke kun bliver værre - Selvfølgelig lære han det og han er da også blevet bedre og jeg syntes at han er mega sej at han overhovedet kommer op selv om han har så ondt og han henter faktisk Milja et par gang i ugen i gennemsnit, men det koster helt vildt meget! der er 1200m i alt frem og tilbage + de løft en 2årig nu giver - men det giver ham lidt livskvalitet og kvalitetstid med hende, de to alene.

Ja vi har tænkt i lidt hjælpemidler, vi har anskaffet en rivemaskine (til at snitte og hakke og rive og den slags) og vi er igang med at finde en ordenlig kartoffelskræller. Vi skal have søgt gigtforeningens fonde om penge til en robotstøvsuger. Her hvor vi bor nu er der heldigvis opvaskemaskine 

Det med at handle på nettet har jeg faktisk slet ikke tænkt på - det er en rigtig go ide

Ja, jeg savner ham - rigtig meget, jeg savner den han var og har rigtig svært ved at accepterer gigten, som en stor del af den han nu er. Jeg vil bare have min kæreste tilbage!

Tusinde tak for dit svar og din hjælp!

Anmeld

31. oktober 2013

Aagaard

VIPpigen skriver:

Jeg ved hvordan han har det, og jo, jeg kender den skala. Jeg bruger den ikke selv længere, min smerteterskel stiger for hvert år. Jeg holder flere og flere smerter ud, piver ikke længere når jeg slår en tå på bordbenet, medmindre det er min dårlige fod.

Gigt er meget svært, og ved ikke hvordan han har det med sin, om han begynder at kunne fornemme en "vejrforudsigelse" mange gigtpatienter kan nærmest sige når der er dårlig, eller bedringer i vejret. regnfulde, og kolde dage tager gør simpelthen ondt. Jeg har selv gigt i fodleddet efter min skade. Det er kotume at der går gigt et sted i kroppen som bliver svært skadet.

Har han fået hjælp til sin depression??

jeg kan kun gisne om hvordan det er at stå som partner, som du gør, og som jeg siger til min mand også, så tager jeg hatten af for ham, og jeg respektere ham, og hans følelser. For det er virkelig en opgave uden lige at skal være i et forhold med mig, og ikke vide hvad man står op til i morgen. Ingen kan forudsige hvad dagen i morgen bringer.

Jeg ved desværre ikke hvad der er af muligheder for at dække en gigtpatient ind, men jeg ville bestemt Google det. Jeg ved også der findes mange sider både for pårørende til gigt og smertepatienter. 

Prøv evt smerteportalen.dk og ellers så er Google hvertfald din ven

Der er ingen tvivl, han fik alle kortene på bordet, og for at han virkelig kunne forstå det, så havde smerteklinikken i Vejle som jeg var tilknyttet, lavet tema aftner for deres patienter og pårørende. første gang havde jeg min mor med, og de forklarede så godt hvad en med kroniske smerter var, så da de holdte det en gang mere, slæbte jeg manden med for at han skulle forstå det. Han gik derfra med en masse viden som jeg ikke har kunne forklare bedre, end de psykologer og sygeplejerske gjorde. Og efter det forstod han bedre hvad det er jeg gennemgår hver dag, og hvordan ens smerter kan køre op og ned...

Jeg håber i kan klare det. Og du også kan få noget viden om hvad det er han gennemgår. Jeg ved det kan være hårdt at se på hvor ondt han har, men støt ham så godt du kan, tá med til diverse undersøgelser og hvad han gennemgår, 4 øre er bedre til at lytte end 2, og husk... Han har heller ikke valgt denne situation i står i. Og han er lige så magtesløs som du er. Du ser hvad han gennemgår, han ligger krop til det.

Som du skriver bliver han også mere og mere sej til at tackle smerterne. Han er så sej og tuder ikke ret tit ( kun om natten når han tror jeg ikke ser det )

Jo han kan mærke vejret - meget tydeligt, især skiftende fra høj- til lavtryk og kold vind gør ondt, han har ikke prøvet en vinter endnu, men vi har faktisk lidt svært ved at se den i øjnene.

Mht til depressionen, så gik han til EEG træning og var rask stortset da gigten tog fart og bredte sig fra kun i fingrene op i håndledene, til albuerne, til ryggen, til knæene og anklerne og nu tærene.

Som du skriver så er noget af det der gør det rigtig svært ikke at vide hvad man står op til om morgenen, ikke kunne indstille sig og ikke turde tro på en lovning om at imorgne skal han nok stå op med hende.

Jeg prøver smerteportalen.dk  tak for det. Hverken gigtforeningen eller FNUG har noget - hvilket jeg finder meget underligt.

Vi spiller også, som jer med meget åbne kort her hjemme - det er ikke altid rart men man ved idet mindste hvor den anden står henne. Lige nu er vi enige at det ville være godt for os at finde hvert vores sted at bo, når det lige lykkedes os at få solgt huset.

Mht til de der arrangementer på smerteklinikken, så undersøger jeg det lige. Men jeg kan ikke lade være at tænke på om jeg ikke kun vil få det værre af det. Jeg er jo i forvejen ved at gå til over at se ham så forpint.

Jeg er godt klar over at jeg kun skal se på at han har ondt - men den tanke hjælper mig desværre ikke den mindste lille bitte smule - udover at den får mig til at føle mig svag og som et utaknemmeligt nederen menneske er ikke engang kan klare at være der for min kæreste når han mest behøver mig. Jeg er efter 2 år som giver i forholdet bare brugt op - der er ikke mere at give af, hvis han ikke havde haft depressionen først kunne jeg have klaret det her meget bedre og havde kunnet støtte ham og give ham den ro og opbakning han sådan har brugfor. Men jeg må vidst indse at jeg her, har fundet min grænse for hvor meget jeg kan klare.

Søde søde VIPpigen! Tusinde tak for alt din hjælp og svar - det er rart at snakke med nogen der ved lidt om det liv

Anmeld

31. oktober 2013

Den lykkelige

Er ked af det på jeres vegne at din mand har det sådan 
En alm. dag her er sådan at jeg står op kl 5 sammen med min kæreste.. jeg laver morgenmad til min datter og jeg og jeg gør mig selv klar til dagen.. min kæreste tager hjemmefra kl 5.30..
Vækker hende kl 6. Så sidder vi og spiser, hygger og får tøj på osv til kl 6.55 hvor vi køre hjemmefra.. er i dagplejen kl ca 7.10.. 
Jeg møder kl 7.30.. 
Så skiftes vi til at hente hende kl 15 en af os.. de dage jeg ikke henter handler jeg ind..
Så hygger vi og kl 16.30 går vi igang med aftensmaden.. det skiftes vi til at gøre.. den som ikke laver det hygger videre med vores datter..
Kl. ca 17.30 spiser vi.. 
Så tager min kæreste som regel opvask og laver madpakker, mens jeg hygger med hende igen, giver bad og nattøj på osv.. KL 19 bliver hun lagt.. det faktisk altid mig som putter og læser godnet historie..
Skal der støvsuges eller lægges tøj sammen gør vi det gerne der inden aftensmad.. så efter maden er der ALTID ro på, afslapning og hygge..
Synes vi deles meget godt om det.. 

Anmeld

1. november 2013

VIPpigen

Aagaard skriver:

Som du skriver bliver han også mere og mere sej til at tackle smerterne. Han er så sej og tuder ikke ret tit ( kun om natten når han tror jeg ikke ser det )

Jo han kan mærke vejret - meget tydeligt, især skiftende fra høj- til lavtryk og kold vind gør ondt, han har ikke prøvet en vinter endnu, men vi har faktisk lidt svært ved at se den i øjnene.

Mht til depressionen, så gik han til EEG træning og var rask stortset da gigten tog fart og bredte sig fra kun i fingrene op i håndledene, til albuerne, til ryggen, til knæene og anklerne og nu tærene.

Som du skriver så er noget af det der gør det rigtig svært ikke at vide hvad man står op til om morgenen, ikke kunne indstille sig og ikke turde tro på en lovning om at imorgne skal han nok stå op med hende.

Jeg prøver smerteportalen.dk  tak for det. Hverken gigtforeningen eller FNUG har noget - hvilket jeg finder meget underligt.

Vi spiller også, som jer med meget åbne kort her hjemme - det er ikke altid rart men man ved idet mindste hvor den anden står henne. Lige nu er vi enige at det ville være godt for os at finde hvert vores sted at bo, når det lige lykkedes os at få solgt huset.

Mht til de der arrangementer på smerteklinikken, så undersøger jeg det lige. Men jeg kan ikke lade være at tænke på om jeg ikke kun vil få det værre af det. Jeg er jo i forvejen ved at gå til over at se ham så forpint.

Jeg er godt klar over at jeg kun skal se på at han har ondt - men den tanke hjælper mig desværre ikke den mindste lille bitte smule - udover at den får mig til at føle mig svag og som et utaknemmeligt nederen menneske er ikke engang kan klare at være der for min kæreste når han mest behøver mig. Jeg er efter 2 år som giver i forholdet bare brugt op - der er ikke mere at give af, hvis han ikke havde haft depressionen først kunne jeg have klaret det her meget bedre og havde kunnet støtte ham og give ham den ro og opbakning han sådan har brugfor. Men jeg må vidst indse at jeg her, har fundet min grænse for hvor meget jeg kan klare.

Søde søde VIPpigen! Tusinde tak for alt din hjælp og svar - det er rart at snakke med nogen der ved lidt om det liv

Det er rigtig hårdt, og jeg forstår godt du har brug for lidt afstand. Jeg håber det hjælper jer, og i kan komme videre.

Jeg er slet ikke i tvivl om at det er hårdt at stå på sidelinjen, og bare støtte, det gør ofte ligeså ondt på de pårørende som på personen selv, hans smerte sidder i kroppen, din sidder i hjertet, for det er din kærlighed til ham, som gør det svært at se på.

Jeg håber for jer alt det bedste. Og håber han får noget hjælp til noget smertestillende så han kan blive dækket godt ind. og evt at han kan komme til at gå til noget sport som han kan holde til en gang i fremtiden, og styrker ham. Det tager tid at finde sin plads når smerterne flytter ind i kroppen, og man skal leve med dem.

Anmeld

1. november 2013

Noahmor

Aagaard skriver:

Jeg kan faktisk ikke finde ret meget - sjovt nok

Men så igen, så er han (n altså) heller ikke klar til at prøve noget som helst andet end medicin - hvilket jeg føler lidt som et svigt, for tænk nu hvis det faktisk kunne give noget, det sammen med zoneterapi og akupunktur, det vil han heller ikke - han siger at han ikke tror på det. jeg er da lige glad - man kan ikke vide om det virker før man har prøvet!

Jeg ved heller ikke, hvor meget der står om ham på nettet.

er kun fordi jeg kender hende, der har hjulpet ham med kosten at jeg kender til hans historie.

kan godt forstå at det kan være svært for din mand at skulle igang med en diæt, men synes måske han skylder dig og jeres barn det. 

Tænk, hvis han kan komme næsten smertefri igennem de næste mange ved at ændre kost og motionsvaner. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.