lineog4 skriver:
Man skal ikke tale klistermærke eller andet on natten der skal man stå igennem hvis det er det man har besluttet sig for. Klistermærker/stjerner mm bruger man som feedforward og evaluering.
Jeg er forbløffet over hvor meget de kan som 2 årige hvis bare man er konkret. Feks som en skrev med et piktogram og kort og præcist mpl: jeg kan sove om natten uden min flaske. Det handler om barnet krnder kriteriet for succes.
Jeg har gjort det med min toårige dog med et mere simpelt mål: jeg kan tage min tallerken af bordet. Han elskede han kendte succeskriteriet og før maden talte vi om skemaet (et lamineret papir med datoer) og vi fik fyldt det med stjerner og han "vandt" en tur i svømmehallen med stolthed ;-) det var et lille pseudoproblem men han ville det samme som de store. Og jo turde godt gøre det med støre udfordring fordi jeg mere ser det som et redskab for mig selv til at huske fokus på succes og til at huske feedforward frem for skæld ud
Men hvordan ville du så bruge det i vores tilfælde? Altså vi har sådan set mange kampe men nok også igen fordi han ikke kan udtrykke sig. Kan vi fx bruge det ved aftensmad - og sige hvis han spiser bare lidt, så får han et klistermærke? Han vil nemlig heller aldrig spise aftensmad uanset hvad det er, så får han i stedet en rugbrød inden sengetid.
Vi har haft held med at skære ned på hans brug af sut, men det var bare noget med at stå fast. Synes bare der er mange små ting, fordi han er en virkelig hidsig dreng, hvis der er nogen han VIL have eller IKKE vil have. Og synes vi skal tage de kampe, fordi han ikke skal blive curlingbarn men på den anden side er det også hårdt når man er så træt, og når alt det skrigeri tager tid og opmærksomhed fra den mindste
Anmeld