Macrolf skriver:
Nu har jeg efterhånden både læst om og hørt mange som fravælger amning ud fra hvad jeg synes er helt skøre grunde. Det er ting som at man gerne stadig vil have sin frihed og ikke være bundet. At ens bryster ikke er madpakker men kun til pynt og sex. At man ikke vil vide sine bryster frem osv osv..
Jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogen af jer som har valgt det fra, for at få en forståelse for det.
I min verden er det naturligt, på samme vis som at bære baby i maven, når den kommer ud skal den have mad og det er jeg skabt til at give den. Ja, det gør mega ondt i starten og ja det kan være svært at få det til at køre, ja bryst betændelse et frygteligt men det er da fantastisk at vi kan gøre det for vores barn. Undskyldniner om at man ikke har nok mælk eller næring holder ikke, alle kan og alle har næring nok, det er bevist. Selvfølgelig er der undtagelsen der bekræfte reglen :-)
Bliver en smule provokeret over du siger, det er en undskyldning ikke at have nok mælk
Det er der mange som oplever, deriblandt mig selv. Min søn kom 5 uger før tid via akut kejsersnit. Jeg kæmpede i 3 mdr med amning, udmalkningsmaskine og supplering, før jeg kastede håndklæder i ringen, malkede ud og ammede hver 2 time også om natten. Selv efter 3 mdr kom der kun 15-20 ml. Da min datter kom ved kejsersnit, var det ikke bedre, der var ingen mælk, og hun kunne ikke finde ud af at sutte, så skulle uanset malke ud og give på flaske. Der kom efter en uge lidt råmælk, ca 10-20 ml i alt kom der kun et par gange, over nogle dage, derefter intet.
Jeg håber meget at kunne amme næste gang, men heldigvis er der så mange gode muligheder i dag
Synes også der fra mange eksperters side er stor uenighed hvorvidt mors egen mælk er godt og opmærksomheden af om barnet får nok vitaminer osv.
Synes ikke man skal dømme andre for at tage et valg som passer ind i deres familie, og at nogle, hvor amningen virkede for dem eller som synes det er det rigtige, og mener det for alle andre. Det er bare ikke alle det virker for, og selvom du søger forståelse, føler jeg også der er lidt bedrevidenhed i dit indlæg, og fordi du fik det til at virke, er andres måde forkert eller en dårlig undskyldning.