Loa skriver:
Hvordan kan du sige der ikke er noget der hedder at der ikke er næring eller mælk nok???
Det fatter jeg slet ikke......
Undtagelsen bekræfter reglen, men i de fleste tilfælde hvor mødre stopper med at amme fordi der "ikke er næring nok", bunder det egentlig i misforståelser, hvor problemet egentlig var et andet. Eller forkerte forventninger. Der er mange ammemyter. Mange får at vide at de ikke må amme mere end hver 3. time, for så får barnets mave ikke ro. At trække amningen bevirker mindre stimulering af produktionen = mindre mælk = dårlige vægtøgning. Nogen stopper, fordi deres barn græder meget og vil spise oftere. Men modermælk er bare letfordøjeligt, og det er ikke unormalt at skulle amme 18 gange på et døgn! Så min opfattelse er helt klart, at de fleste tilfælde hvor mødre stopper, fordi de "ikke har nok", så er problemet egentlig startet et andet sted. Og der er problemet så, at der er så meget fejlinformation, så mange ammemyter, dårlig amme"undervisning" osv.
Synes det var SÅ tankevækkende, da TLC sendte Sarah Louise ammeprogram. Hun stoppede, fordi hun "ikke havde nok næring", og hun havde frosset noget af det ned. Hun tog det med for at få mælken analyseret hos en prof, hvor SL sagde: "Se, der er helt vildt meget af det tynde formælk, der er ikke nok der nærer" - men analysen viste, at hendes mælk havde den helt perfekte sammensætning ernæringsmæssigt! Sagen er jo bare den, at mælken ændrer sig med tiden og tilpasser sig barnet, så er barnet inde i en periode, hvor det har brug for at få slukket sin tørst mere, er der mere af den tynde mælk.
Sorry, det blev en længere smøre! Selvfølgelig er der, som sagt, undtagelsen der bekræfter reglen, men for de fleste beror det sig altså på misforståelser og/eller manglende viden - Og det gælder i øvrigt også mig selv under mit første ammeforløb!
Anmeld