Radiospot, fra en bedemand! Det kan man da ikke sige.......

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. maj 2013

Team Putte

**Ønskebabyen skriver:

På den måde kan jeg godt se logikken i det. Men i forhold til det antal dødsfald der er i danmark om dagen/året, er det er MINDRETAL der gør sådan noget selv.

Jeg tror der er flere der planlægger end man lige skulle tro.. Det er lidt tabu at sætte sig til familiemiddagen og sige man har snakket med en bedemand og planlagt sin begravelse..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2013

**Ønskebabyen

Fenja09 skriver:

Er det selve ord-legen/rimet eller det at folk selv planlægger deres begravelse eller bisættelse du er forarget over?

Jeg tror godt at vi kan vænne os til at folk idag gerne vil bestemme selv - også den sidste rejse. Folk får special lavet deres kister mange år før de dør, kunstnere maler dem selv, folk sætter selv præg på urnen etc. Vi kan ikke bestemme hvordan eller hvornår vi dør, men vi kan selv bestemme hvordan vi lever og hvordan vi vil herfra.

Personligt synes jeg at folk skal gøre så meget af "for-arbejdet" som overhovedet muligt, så de efterladte kan bruge deres tid på at sørge istedet for at bruge timer/dage på at tænke på hvad vedkommende egentlig ønskede.

Hvis man ikke selv vil vælge sin kiste - hvilket er helt forståeligt, så synes jeg at man som et minimum skal skrive sin "Den Sidste Vilje", så hvis uheldet er ude, så ved de pårørende f.eks. om man ønsker "begravelse eller bisættelse".

/Fenja

Jeg er forarget over den måde de har "stillet det op" på.

jeg synes det er SUPER FINT at folk selv planlægger deres begravelser. Det skriver jeg jo ingen steder jeg ikke synes

Anmeld

29. maj 2013

CarinaSB

**Ønskebabyen skriver:

Er jeg den eneste der undre mig over denne sætning:

Hos bedemand *** ******* sikre vi at du kommer herfra med stil, i en stjernebil. Kontakt os på telefonnummer ********

Altså som jeg forstår denne tekst, så skal man simpelthen kontakte dem for at planlægge sin EGEN sidste rejse!

Er jeg den eneste der forstår det på den måde???

På et punkt ville jeg have ønsket at min far havde gjort det inden han døde .. For det var sq svært at skulle tage valg på hans vegne .. Farve på urne, blomster, om hvad for nogle samler der skulle synges .. Ja det var et rent helved .. 

Anmeld

29. maj 2013

Muffinmus

Det er da pænt meget naturligt folk selv arrangere deres begravelse nu om stunder så ens familie ikke skal bøvle med det:-)
Man sikrer sig alt gøres rigtigt og de efterladte står ikke med svære beslutninger de ikke har lyst til at tage stillign til.'
Synes alle burde gøre det før eller senere:-)

Og ordvalget, jamen det er da et hyggeligt ordvalg, støder inge, men jeg synes det er meget "sødt":-)

Anmeld

29. maj 2013

Muffinmus

**Ønskebabyen skriver:

Det er super fint at have den holdning Jeg bliver bare super trist af at høre sådan et radiospot, fordi jeg har sku ikke lyst til at planlægge min egen begravelse nu! Det er fandme for tidligt

eller for sent hvis ulykken er ovre dig i morgen...
Det er jo som man ser på det:-)

Anmeld

29. maj 2013

**Ønskebabyen

MariaE skriver:

eller for sent hvis ulykken er ovre dig i morgen...
Det er jo som man ser på det:-)

Det er muligt! Men det ændre stadig ikke på min holdning til det. Jeg skal sku ikke planlægge min begravelse som 24 årig!!

Anmeld

29. maj 2013

betski

**Ønskebabyen skriver:

Det er muligt! Men det ændre stadig ikke på min holdning til det. Jeg skal sku ikke planlægge min begravelse som 24 årig!!

Den følelse kan jeg sagtens sætte mig ind i. Men da jeg i en alder af 24 år mistede min forlovede, valgte jeg at skrive "min sidste vilje" Der har givet udtryk for, hvordan jeg synes min bisættelse skal foregå. Dette er ikke for min egen skyld, men for de efterladtes skyld. Bla. er der ingen tvivl om at jeg skal begraves eller bisættes. Den diskution stod jeg med dengang mod min svorger og det var slet ikke rart. Min forlovede og jeg havde haft snakken, så jeg vidste at han ville brændes, men hans bror var overbevist om at han ville begraves. Det var ikke rart at diskutere. Så jeg skrev ret hurtigt efter "min sidste vilje" Det samme gjorde mine forældre.

Anmeld

29. maj 2013

Muffinmus

**Ønskebabyen skriver:

Vil du hellere have dine forældre skal begrave deres 24 årige datter??
Altså, den beslutning om det du vil skal jo være din, du er voksen. Dine forældre burde vel sådan set ikke skulle arrangere det hvis man ser sådan på det:-)
Og jeg kan sagtens forstå dine tanker bagved.
Det er tanken om at man skal forlade alt det her i verden der betyder noget der er skræmmende. Og ved at planlægge, erkender man at det er den vej livet går...og den indstlinng er svær at finde frem når man synes man er ung, glad og måske har 50 år tilbage.
Men faktum er jo at i morgen altid kan være den sidste og så står din familie med alle de meget meget tunge beslutninger oven i deres enorme sorg, mesn du er væk og intet føler mere.
Så, man gør jo sin familie en kæmpe tjeneste ved at erkende vi alle skal væk og planlægge det for dem, så de ikke også skal stå med alt sammen selv.
Og når det er gjort, og det kan gøres ret nemt og hurtigt, så ved man at man har sikret sin familie mod at skulle stå og tage en beslutning på dine vegne.
Jeg vil tilføje jeg endnu ikke har planlagt det selv, af den årsag jeg ikke kan beslute mig for om jeg skal donere mig selv til videnskaben som resten af familien gør, eller kremeres....lige som dig, gør tanken en lidt syg, ked af det og man kan næsten føle det man mister..... Så, det er mere tanken end handlingen der lammer.

Anmeld

29. maj 2013

Steph_Laurits

Kan virkelig ikke se noget galt i det??

Mange vælger at planlægge deres egen begravelse, for at skåne pårørende for de bekymringer.

Anmeld

29. maj 2013

aarhusmor

I vores familie er det almindeligt at vi har planlagt hvad der skal ske når vi dør. Mine forældre har skrevet det hele ned.

Jeg er ikke selv kommet længere end til på sundhed.dk at bestemme om jeg skal holdes i live eller ej. Men jeg har overvejet at jeg om 10 år, skal have sådan en forsikring på hvordan jeg gerne vil begraves, så min søn ikke en dag står med alle problemerne, og der skal så være betalt for det.

og det er os jeg tror den bedemand henvender sig til. Omend jeg så synes sætningen lyder lidt for "smart"

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.