Ah, en lille fyr med sterk vilje.
Den slags er der vist flere af - det giver sig bare lidt forskelligt udtryk.
Personlig var jeg hurtigt blevet så træt af den slags ideer hos min søn, at han havde fået lov til at sidde der. Man kan jo ikke tvinge dem til at spise. Så havde jeg ladet hans fad stå, når jeg rydder resten væk, og så ellers ikke lave et stort nummer ud af det.
Man har jo ofte en tendens til at blive ret så nervøse for, om de nu spiser rigtigt og nok osv, så de små mærker jo hurtigt, at de har en hvis magt på det område. Hvis der er optræk til viljekampe omkring madbordet forsøger jeg altid at lade somom det ikke er en vigtig sag for mig. Lidt a la "Nej, men vil du ikke spise, så vil du ikke spise, men så må du bare sidde der og slappe af imens vi andre spiser", og så vender jeg min opmærksomhed mod en af de andre og begynder at snakke om noget helt andet. Så langt har det virket (7-9-13) hos os, og kampene kommer så gerne på andre områder i stedet, for børnene er jo sultne og vil jo egentlig gerne spise.
Måske kan noget i den stil hjælpe hjemme hos jer. Det er virkelig ikke altid helt enkelt at håndtere en viljestærk 3-åring.
Anmeld