Anonym skriver:
Åh de kære børn.
Jeg har en dreng på 3 år og 4 måneder, han kan ikke selv spise fx havregrød rugbrødsmadder, eller noget andet mad, han skal stadig mades
Han kan ikke selv tage sko, jakke eller tøj på
Jeg syntes det er så pinligt. Hvor selvstændig er jeres børn på 3 år?
Har han fået lov til at "lege" med maden som helt lille??
Det er jo der deres motorik begynder, og det med at forstå hvor munden sidder, og hvor maden skal hen.
Lilje er 2,6 og har i hvertfald 5 måneder selv taget jakke på. Sko tager hun også selv på, men skal lige have hjælp til at hive og lukke. Hun spiser selv, og har gjort det i øhh, ja, siden hun viste interesse for det ca som 1 årig. Hun fik måske hjælp i starten til at sætte maden på gaflen, men har altid selv ført gaflen eller skeen.
tøj tager hun selv på. Skal måske lige have lidt hjælp til blusen, men bukser og strømper tager hun selv på. Hun får lov at børste tænder, vi skal bare børste efter, så det bliver gjort ordentligt... Jeg syntes selv det er vigtigt at de får lov til en masse, fordi det fremmer deres udvikling. Lilje skal næsten ikke have hjælp til noget, og det giver bare os som forældre meget mere fritid.
jeg ville hjælpe ham godt på vej til at gøre det selv, du gør ham en bjørnetjeneste ved at blive ved med at hjælpe ham
Anmeld