Tre årige der ikke kan noget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.603 visninger
58 svar
64 synes godt om
27. maj 2013

Anonym trådstarter

Åh de kære børn. 

Jeg har en dreng på 3 år og 4 måneder, han kan ikke selv spise fx havregrød rugbrødsmadder, eller noget andet mad, han skal stadig mades

Han kan ikke selv tage sko, jakke eller tøj på

Jeg syntes det er så pinligt. Hvor selvstændig er jeres børn på 3 år?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2013

Misscbn

Anonym skriver:

Åh de kære børn. 

Jeg har en dreng på 3 år og 4 måneder, han kan ikke selv spise fx havregrød rugbrødsmadder, eller noget andet mad, han skal stadig mades

har han selv fået lov til at sidde og spise og gøre ting siden han kunne eller har du ofte hjulpet ham?

Anmeld

27. maj 2013

Kloster

Hej.

Nu har jeg store børn, men når de er 3 år ell måske lidt yngre, burde de være klar til børnehave og ret selvstændige. I hvert fald med at spise selv og have vilje til at ville selv.

Mine tanker går på, om han har lært at være selvstændig i sine handlinger? Har han lært og øvet de her ting? Eller har man været for "god" ved ham og gjort ham denne har bjørnetjeneste?

Anmeld

27. maj 2013

Krussedulle

Anonym skriver:

Åh de kære børn. 

Min søn kunne godt spise selv pg tage tøj på osv..

Jeg tror det er en god ide at lade ham gøre det selv! Han bliver vel ikke madet i børnehaven? (hvis han altså går i børnehave..)

Børn lærer kun at spise selv. Ved at man lader dem. Ja det kan godt være noget grisseri i stæten, men det er da værd at tage med

Mht tøj og sko osv, lad ham prøve det selv også!

Anmeld

27. maj 2013

DianaRJS

har også en søn på 3,4 år

han spiser selv, drikker selv, og vil gerne selv hældre vand/mælk i koppen, og hvis han kan få lov vil han også selv lave hans rugbrødsmad.

tager selv tøj/sko på.

vil selv vaske hår børste tænder osv.  dog får han lov men mor eftertjekker lige

men han har egentligt også selv fået lov til at prøve sig frem siden han kunne holde en ske i hånden

men han har så også en storebror der er lidt ældre, så tror også han lære meget derfra, og vil gerne det samme som storebror

Anmeld

27. maj 2013

Ciss

Jeg har en dreng på omtrent samme alder.

Han bliver helt hysterisk, hvis jeg forsøger at hjælpe ham med noget. Det er "vil selv, kan selv, skal selv" for alle pengene - uanset om han faktisk klarer det, han har sat sig i hovedet, at han vil.

Er din dreng i børnehave, hvis ja, hvad siger de til, at han vil hjælpes hele tiden?

Anmeld

27. maj 2013

emsaroto

Oskar bliver tre år sidst i August. 

Han kan selv tage jakke og sko af, det kniber med at tage det på. Han spiser alt selv (dog grisser det lidt), han vil helst bade selv, men det får han ikke lov til. Han kommer selv op på sin stol og ja .. 

Han gør nærmest alt selv. Børste tænder selv, også tjekker jeg selvfølgelig bagefter. 

Men alle børn er jo forskellige? Men har i slet ikke ladet ham gøre tingene selv? Udforsket maden og sådan tænker jeg? 

Anmeld

27. maj 2013

aarhusmor

min dreng kunne selv spise i den alder, men tøj og sko kunne/ville han ikke tage på.
Jeg tror de synes det er hyggeligt at vi servicerer dem lidt. Som tiden gik og jeg undrede mig lidt, fandt jeg ud af at han godt selv kunne tage tøj på i børnehaven. Og så gik der heller ikke lang tid før det var sådan herhjemme.

Anmeld

27. maj 2013

Dorthe1986

Nu har jeg kun en søn på 2 år og 1 måned, men han spiser fuldstændig selv. Det sviner, men ja han gør det selv og er god til at holde ind over tallerknen når det fx er havregryn med mælk. Nogle gange beder han om hjælp, men det er mest fordi han synes det er lidt skægt 

Han er begyndt selv at tage sko på, men når de skal af er han meget utålmodig...  

Tror i bund og grund, at vi mødre nogle gange bare kommer til at gøre tingene for de kære børn, enten på grund af utålmodighed eller i et forsøg på at vi tror vi så hjælper dem.. selvom det er en enorm bjørnetjeneste...

Anmeld

27. maj 2013

VIPpigen

Anonym skriver:

Åh de kære børn. 

Har han fået lov til at "lege" med maden som helt lille??

Det er jo der deres motorik begynder, og det med at forstå hvor munden sidder, og hvor maden skal hen.

Lilje er 2,6 og har i hvertfald 5 måneder selv taget jakke på. Sko tager hun også selv på, men skal lige have hjælp til at hive og lukke. Hun spiser selv, og har gjort det i øhh, ja, siden hun viste interesse for det ca som 1 årig. Hun fik måske hjælp i starten til at sætte maden på gaflen, men har altid selv ført gaflen eller skeen.

tøj tager hun selv på. Skal måske lige have lidt hjælp til blusen, men bukser og strømper tager hun selv på.  Hun får lov at børste tænder, vi skal bare børste efter, så det bliver gjort ordentligt... Jeg syntes selv det er vigtigt at de får lov til en masse, fordi det fremmer deres udvikling. Lilje skal næsten ikke have hjælp til noget, og det giver bare os som forældre meget mere fritid.

jeg ville hjælpe ham godt på vej til at gøre det selv, du gør ham en bjørnetjeneste ved at blive ved med at hjælpe ham

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.