Tre årige der ikke kan noget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. maj 2013

L&V

Anonym skriver:

Åh de kære børn. 

Jeg har en dreng på 3 år og 4 måneder, han kan ikke selv spise fx havregrød rugbrødsmadder, eller noget andet mad, han skal stadig mades

Han kan ikke selv tage sko, jakke eller tøj på

Jeg syntes det er så pinligt. Hvor selvstændig er jeres børn på 3 år?

Undskyld mig men det er jo ikke normalt.. Hva siger de i børnehaven?? Dagplejen/vuggestuen må da os ha været bekymret...

Min datter på 20 måneder har selv spist i ja jeg ved ik hvor længe og ja det sviner i starten men det er sådan man lære..

Hun tager selv sko på og bukser, jakken ska hun hjælpes lidt med..

Jeg tænker bare at de 3 årige jeg har i børnehave kan alle de ting der og meget mere.. Så er det virkelig fordi han ikke han eller fordi du bare gør det for ham.. Bliver der stillet krav? Er han ellers normalt fungerende.. Ja jeg syntes det er noget bekymrende

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2013

musse1

min søn som fylder 3 år til August.

tager selv tøj af og på også overtøj, nogle gange skal der lige en smule hjælp til, tager selv sko af og på. 

han spiser selv, smøre selv ting på, skære maden over, spiser med kniv og gaffel til aftensmad, nogle gange til middag.

går selv på toilet, trækker, vasker hænder, han har så ik brugt blee siden ja en mdr. han bliv 2 år 

så bruger han løbecyklen når han skal  til  og fra vuggestuen har 1½-2 km. hver vej. 

her må vi simpelhen ik hjælpe ham, så bliver han hysterisk, han vil og kan selv ;-) kan ik altid, men vil, så nogle gange tager tingene længere tid, men ja sådan er det. her har vores drengene altid fået lov selv at prøve tingene, og hjælper gerne, hvis de har brug for det, hvis ik de lige gider, gør vi det lidt til en lej :-)  hjælper dig gere, hvis han har behov for det, eller vil ha hjælp. 

tænker har dit barn selv fået lov? hvad siger daginstutionen han går i? har han selv kunnet på et tidspunkt, men måske bare ik gider? tænker ellers kan der være en særlig grund til han ik kan, som der måske skal tjekkes og kikkes på. for han burde gerne kunne nogle ting, børn er forskellige, og selvføgelig skal de ha hjælp, men spise selv tænker jeg han burde kunne. 

Anmeld

27. maj 2013

MomInTheMaking

Anonym skriver:

Åh de kære børn. 

Jeg har en dreng på 3 år og 4 måneder, han kan ikke selv spise fx havregrød rugbrødsmadder, eller noget andet mad, han skal stadig mades

Min datter på ca 20 mdr spiser selv havregrød, rugbrød skåret i kvarte og drikker selv både med og uden hank. Hun henter selv sin jakke og taget den ene arm på (nogengange den forkerte ) og så hjælper vi med resten, hun tager den selv af og gummi støvler tager hun selv af og på, andre sko skal hun have lidt hjælp til, hun tager selv tøj af om aftenen. 

Så,, jeg tror du skal til at lade dit barn gøre de her ting selv. 3 år virker helt vildt i mit hovede til ikke at skulle kunne spise og drikke selv.

Anmeld

27. maj 2013

LR85

Anonym skriver:

Åh de kære børn. 

øhhh? Ikke for at fornærme, men et barn på tre-et-halvt der ikke selv kan spise? 

Er det en joke? 

Det begynder de jo a lære når de er 10-12 måneder. I vuggestuen spiser de fleste børn jo selv. 

min 3 årige kan spise selv. Næsten tage alt tøj af og på, inkl overtøj og sko. 

Er renlig, hjælper med daglige gøremål som vasketøj/dække bord og lign. 

Men det er jo klart at hvis man gør ALT for dem, lærer de det jo ikke. 

Anmeld

27. maj 2013

Lotus86

Tænker også at det lyder til at han er blevet serviceret godt og grundligt. Vores søn bliver 2 år til juli, og han har længe selv spist, og kan nu også selv tage sko af og på, samt tage jakken af.

Lyder til han er blevet lidt (meget) doven og forvent

Anmeld

27. maj 2013

Maja_4000

VIPpigen skriver:

Har han fået lov til at "lege" med maden som helt lille??

Det er jo der deres motorik begynder, og det med at forstå hvor munden sidder, og hvor maden skal hen.

Lilje er 2,6 og har i hvertfald 5 måneder selv taget jakke på. Sko tager hun også selv på, men skal lige have hjælp til at hive og lukke. Hun spiser selv, og har gjort det i øhh, ja, siden hun viste interesse for det ca som 1 årig. Hun fik måske hjælp i starten til at sætte maden på gaflen, men har altid selv ført gaflen eller skeen.

tøj tager hun selv på. Skal måske lige have lidt hjælp til blusen, men bukser og strømper tager hun selv på.  Hun får lov at børste tænder, vi skal bare børste efter, så det bliver gjort ordentligt... Jeg syntes selv det er vigtigt at de får lov til en masse, fordi det fremmer deres udvikling. Lilje skal næsten ikke have hjælp til noget, og det giver bare os som forældre meget mere fritid.

jeg ville hjælpe ham godt på vej til at gøre det selv, du gør ham en bjørnetjeneste ved at blive ved med at hjælpe ham

Præcis det samme her .. Bortset fra at Caroline er lidt yngre

Anmeld

27. maj 2013

Anonym trådstarter

Tak for alle jeres svar. 

Vores søn har altid fået lov til at svine med mad osv. Men som en  der skriver et positivt indlæg, så kan vores søn alt muligt andet

Han kan selvfølgelig godt selv, det er blot fordi han er enormt stædig.  

Og nej han bliver absolut ikke servicere i hoved og røv som de fleste tror.

Anmeld

27. maj 2013

hekran

Anonym skriver:

Tak for alle jeres svar. 

Vores søn har altid fået lov til at svine med mad osv. Men som en  der skriver et positivt indlæg, så kan vores søn alt muligt andet

Er det så et spørgsmål om at han VIL have at I hjælper ham med at få maden i munden? Jeg spørger udelukkende fordi du jo skrev, at han ikke kunne og nu skriver, at han godt kan.

Men bliv ved med at lade ham gøre det selv. Igen, så går jeg ud fra, at han spiser selv i børnehaven. Det skal nok bare gå hen og blive en vane at gøre det hjemme også

Anmeld

27. maj 2013

Minforevigt

Anonym skriver:

Åh de kære børn. 

Sorry, men hvis ikke det er en dårlig joke, så er der enten noget galt med ham eller dig. Det er slet ikke normalt at et så stort barn ikke kan noget selv. Går han ikke i børnehave? De må da ha sagt noget? Ellers ville jeg klart få fat i en sundhedsplejerske og lægen måske. For at udelukke noget fysisk. 

Anmeld

27. maj 2013

Laulund87

Tak for alle jeres svar. 

Hvis ikke han bliver "serviceret i hoved og røv", men ikke gør tingene selv, hvad vil du så kalde det? Det er vel ikke fordi han ikke får mad og tøj på..

Det er jo dit job som forælder at lære ham de ting og hvis han er stædig, skal du simpelthen holde op med at gøre det for ham. Hvis han sagtens kan, men ikke vil.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.