Hvordan får vi hende i gang med at tale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. maj 2013

Maja88

hvad med noget børnetegn og så for benævnelsen med???

har hun sprog forståelsen?? altså hvis du ber om fiskn får du så hunden istedet???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2013

StudPsyk

Maja88 skriver:

hvad med noget børnetegn og så for benævnelsen med???

har hun sprog forståelsen?? altså hvis du ber om fiskn får du så hunden istedet???

hun har en fantastisk sprogforståelse, derfor er vs heller ikke bekymret. hun forstår mere eller mindre alt og har et helt enormt passivt ordforråd

Anmeld

24. maj 2013

Maja88

Janne T. skriver:

hun har en fantastisk sprogforståelse, derfor er vs heller ikke bekymret. hun forstår mere eller mindre alt og har et helt enormt passivt ordforråd

men så ville jeg da prøve med baby tegn..... det har børn med aktive ord også gang i... men brug ikke kun tegnene men også benævnelsen..

altså ved mor tegnet siges der mor mens man bruger det

Anmeld

24. maj 2013

nielsen80

Uha kender alt til den der bekymring, når ens barn er til den langsomme side(her er det grovmotorikken, som halter).

Min umiddelbare tanke var, om I evt kunne kombinere hendes interesse for at røre sig med noget sprog også - hoppe fra ø til ø når man har sagt et ord. Alså sig grøn og hop hen på den grønne plet, sig hund og hop hen på billedet med hunden.

Jeg ANER ikke om det virker(har ingen erfaring eller pædagogisk baggrund, skynder jeg mig lige at indskyde), men tænker bare, at det at snakke skal være sjovt, og hvorfor ikke udnyt hendes styrke til at lære det, som synes at være hendes svaghed.

Anmeld

24. maj 2013

Tulle28

Janne T. skriver:

Jo, jeg tror jeg prøver at ringe til ham vi var hos sidst, for han ligger lige ved vuggestuen og har stort set ingen ventetid

Vi har godt nok en tablet, men det er min kærestes, og han er total emsig med den - jeg tror helvede fryser over, før hun får lov at lege med den Men måske man kan få nogle apps til mobilen..

Hvad er dine tanker om babytegn? Tror du det ville være noget der sænker hende yderligere, eller måske nærmere en motivator for at kommunikere og bruge sproget? Hun er utrolig intelligent, forstår alt og lærer ting på nul komma fem, og sammen med hendes grov og finmotoriske kunnen tror jeg, at hun kunne fange pointen i de tegn ret hurtigt..

Hmm... Som udgangspunkt mener jeg jo ikke at børn kan lære for meget. Og det skader jo ikke, så længe I stadigvæk er meget obs på at udtale ordende for hende.

Anmeld

24. maj 2013

Skouboe

Jeg har ikke læst hele tråden, men umiddelbart er jeg enig med vuggestuen. Hvorfor skulle hun anstrenge sig for at lære at tale, når det ikke er nødvendigt? 

Spil dumme og få hende til at SIGE tingene istedet for bare at pege. Når hun peger på mælken, spørger I hende hvad hun vil have. Sig at I gerne vil give hende den, når hun siger hvad hun mangler eller gerne vil have.

Når hun bliver frustreret nok over at hendes forældre tilsyneladende er dumme som en dør og intet fatter, skal hun nok begynde at sætte lyde på.

Anmeld

24. maj 2013

Skouboe

24. maj 2013

Skouboe

Og hvis du går i gang med babytegn, så kan denne her DVD varmt anbefales: 

http://www.talmedtegn.dk/

Anmeld

24. maj 2013

modesty

Janne T. skriver:

Så blev Rose 19,5 måned, og der sker stadig bare ikke en effing skid med det sprog! Jeg ved godt at nogen bare er langsomme, og hun har haft sit fokus på det motoriske, men nu synes jeg alligevel godt det må være ved at være! Så det jeg egentlig har brug for er nogle fifs til hvordan vi kan få hende i gang med at bruge sproget. Hun har gennem tiden kunnet nogle ord, som hun har brugt et par gange og så holdt igen. Lige nu bruger hun faktisk ingen ord! Kun "a" for ja Har to gange hørt hende sige "akke" for jakke, men det er hun så også holdt med igen. Så 19,5 måned og vrøvle-snakker udelukkende

VS mener (ligesom vi gør), at hun bare ikke gider. Hun kan udemærket godt gøre sig forståeligt uden at bruge rigtig sprog ved at pege, nikke, ryste på hovedet, så de har talt lidt om, at vi skal prøve at presse hende lidt til at sige tingene. Altså i stedet for at give hende mælken lige med det samme, når hun peger, så trække den lidt og lade som om vi ikke helt ved, hvad hun mener. For at motivere hende til at tale. Men er det ikke også lidt synd, eller hvad?

Har i tips til hvordan vi får gang i hende, når det formentlig skyldes uvilje? Synes bare det er ufatteligt at hun i en alder af snart 20 måneder faktisk overhovedet ikke har noget sprog. Gaah!

Og vi gør self. det vi 'skal' - taler klart og tydeligt, benævner ting, hører børnesange osv.

Har I haft 18 måneders besøg af SP? Jeg ved ikke om det tilbydes i alle kommuner, men det var måske en god måde at få noget fagligt input?

Anmeld

24. maj 2013

modesty

Janne T. skriver:

Så blev Rose 19,5 måned, og der sker stadig bare ikke en effing skid med det sprog! Jeg ved godt at nogen bare er langsomme, og hun har haft sit fokus på det motoriske, men nu synes jeg alligevel godt det må være ved at være! Så det jeg egentlig har brug for er nogle fifs til hvordan vi kan få hende i gang med at bruge sproget. Hun har gennem tiden kunnet nogle ord, som hun har brugt et par gange og så holdt igen. Lige nu bruger hun faktisk ingen ord! Kun "a" for ja Har to gange hørt hende sige "akke" for jakke, men det er hun så også holdt med igen. Så 19,5 måned og vrøvle-snakker udelukkende

VS mener (ligesom vi gør), at hun bare ikke gider. Hun kan udemærket godt gøre sig forståeligt uden at bruge rigtig sprog ved at pege, nikke, ryste på hovedet, så de har talt lidt om, at vi skal prøve at presse hende lidt til at sige tingene. Altså i stedet for at give hende mælken lige med det samme, når hun peger, så trække den lidt og lade som om vi ikke helt ved, hvad hun mener. For at motivere hende til at tale. Men er det ikke også lidt synd, eller hvad?

Har i tips til hvordan vi får gang i hende, når det formentlig skyldes uvilje? Synes bare det er ufatteligt at hun i en alder af snart 20 måneder faktisk overhovedet ikke har noget sprog. Gaah!

Og vi gør self. det vi 'skal' - taler klart og tydeligt, benævner ting, hører børnesange osv.

Den her app har været rigtig god til vores søn, og så har vi også haft køleskabsmagneter med dyr. Nogle af de første ting han sagde var en masse dyrelyde. Han er meget interesseret i dyr.

Er Rose specielt vild med et eller andet? Så kunne I måske finde bøger eller apps med hendes interesser.

https://itunes.apple.com/dk/app/sound-touch/id348094440?mt=8

Min dreng er også meget vild med findebøger hvor der er mange ting på siden han kan pege på og sige. A la den her:

http://www.arnoldbusck.dk/boern-unge/billedboeger/min-store-peter-pedal-findebog

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.