Hvordan får vi hende i gang med at tale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2013

StudPsyk

emmagirl skriver:

Har I fået tjekket hendes hørelse?

Jeg kunne ikke snakke før jeg var 3 år gammel, fordi jeg åbenbart ikke kunne høre mig selv - stortset med det samme jeg fik lagt dræn begyndte jeg at snakke som et vandfald 

Ja, på en måde! Hun var syg med lungebetændelse i starten af året (mener jeg), og der målte egen læge helt flade kurver på ørerne. Vi var ved ørelæge da hun var rask igen, men der var der bare lidt undertryk og ikke noget han hæftede sig nærmere ved. Egen læge og ørelæge har dog begge sgat at hun har meget ørevoks, jeg ved ikke om det kan være et problem.. Tror vi ringer til ørelægen igen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2013

morethanperfect

Janne T. skriver:

Så blev Rose 19,5 måned, og der sker stadig bare ikke en effing skid med det sprog! Jeg ved godt at nogen bare er langsomme, og hun har haft sit fokus på det motoriske, men nu synes jeg alligevel godt det må være ved at være! Så det jeg egentlig har brug for er nogle fifs til hvordan vi kan få hende i gang med at bruge sproget. Hun har gennem tiden kunnet nogle ord, som hun har brugt et par gange og så holdt igen. Lige nu bruger hun faktisk ingen ord! Kun "a" for ja Har to gange hørt hende sige "akke" for jakke, men det er hun så også holdt med igen. Så 19,5 måned og vrøvle-snakker udelukkende

VS mener (ligesom vi gør), at hun bare ikke gider. Hun kan udemærket godt gøre sig forståeligt uden at bruge rigtig sprog ved at pege, nikke, ryste på hovedet, så de har talt lidt om, at vi skal prøve at presse hende lidt til at sige tingene. Altså i stedet for at give hende mælken lige med det samme, når hun peger, så trække den lidt og lade som om vi ikke helt ved, hvad hun mener. For at motivere hende til at tale. Men er det ikke også lidt synd, eller hvad?

Har i tips til hvordan vi får gang i hende, når det formentlig skyldes uvilje? Synes bare det er ufatteligt at hun i en alder af snart 20 måneder faktisk overhovedet ikke har noget sprog. Gaah!

Og vi gør self. det vi 'skal' - taler klart og tydeligt, benævner ting, hører børnesange osv.

Jeg ville gøre som du selv forklarer der .. Det har vi gjort med Oscar ..

Også har vi generelt snakket rigtig meget til ham , ikke så meget MED , men mere til .. Spurgt , : Hvad er dette ? og hvis ikke han kunne svare , og vi sagt det , og så har han som regel gentaget det .. 

Og så har vi kigget rigtig meget i pegebøger også .. Når han lige havde tid til at sidde 5 min.

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

Miia90 skriver:

Philippa er en mdr yngre end Rose.
synes også Philippa er lidt langsomt, og gør ligesom rose
Philippa kan sige,mad, godmorgen, morgenmad,hej. haj(hej) Mor,pare (far) Mia (Nia), hjemme. og har helt tjek på alle dyrelyde og hvad bilen siger. og når der kommer et brag siger BOM. når noget er varmt siger hun AV og puster på det

Det skal nok komme. Når philippa peger på noget siger jeg hvad det er. hun er glad for at læse bøger

Så er hun da ikke langsom? Hun kan da sige mega meget! Nåh ja, Rose kan forresten sige hej, det havde jeg glemt. Det er det eneste ord hun konsekvent bruger aktivt "Hejheeej" når hun siger farvel til nogen.. Nårh ja, og hov. Utroligt man kan glemme! Nå men hej og hov, det er vidst det

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

morethanperfect skriver:

Jeg ville gøre som du selv forklarer der .. Det har vi gjort med Oscar ..

Også har vi generelt snakket rigtig meget til ham , ikke så meget MED , men mere til .. Spurgt , : Hvad er dette ? og hvis ikke han kunne svare , og vi sagt det , og så har han som regel gentaget det .. 

Og så har vi kigget rigtig meget i pegebøger også .. Når han lige havde tid til at sidde 5 min.

Gør også meget ud af at snakke meget, og er irriterende tydelig, når jeg benævner ting "Neej Rose, prøv at se BILEN", og når vi går mod vuggestuen "Se et TRÆ! TRÆERNE er så fine. Siiikke mange TRÆER" imens jeg peger. Hold kæft det må være belastende at høre på

Min kæreste har en tendens til at snakke hurtigt, det er jeg lidt efter ham med, for hun skal jo kunne høre de ord han siger.

Anmeld

23. maj 2013

Miia90

Janne T. skriver:

Så er hun da ikke langsom? Hun kan da sige mega meget! Nåh ja, Rose kan forresten sige hej, det havde jeg glemt. Det er det eneste ord hun konsekvent bruger aktivt "Hejheeej" når hun siger farvel til nogen.. Nårh ja, og hov. Utroligt man kan glemme! Nå men hej og hov, det er vidst det

mange af ordne er også kommet på meget kort tid. men for noget tid siden for jeg nervøs for om hun overhovedet var med sprogligt. men det er hun vist

Anmeld

23. maj 2013

Krussedulle

Janne T. skriver:

Så blev Rose 19,5 måned, og der sker stadig bare ikke en effing skid med det sprog! Jeg ved godt at nogen bare er langsomme, og hun har haft sit fokus på det motoriske, men nu synes jeg alligevel godt det må være ved at være! Så det jeg egentlig har brug for er nogle fifs til hvordan vi kan få hende i gang med at bruge sproget. Hun har gennem tiden kunnet nogle ord, som hun har brugt et par gange og så holdt igen. Lige nu bruger hun faktisk ingen ord! Kun "a" for ja Har to gange hørt hende sige "akke" for jakke, men det er hun så også holdt med igen. Så 19,5 måned og vrøvle-snakker udelukkende

VS mener (ligesom vi gør), at hun bare ikke gider. Hun kan udemærket godt gøre sig forståeligt uden at bruge rigtig sprog ved at pege, nikke, ryste på hovedet, så de har talt lidt om, at vi skal prøve at presse hende lidt til at sige tingene. Altså i stedet for at give hende mælken lige med det samme, når hun peger, så trække den lidt og lade som om vi ikke helt ved, hvad hun mener. For at motivere hende til at tale. Men er det ikke også lidt synd, eller hvad?

Har i tips til hvordan vi får gang i hende, når det formentlig skyldes uvilje? Synes bare det er ufatteligt at hun i en alder af snart 20 måneder faktisk overhovedet ikke har noget sprog. Gaah!

Og vi gør self. det vi 'skal' - taler klart og tydeligt, benævner ting, hører børnesange osv.

Tror også at pædagogen i vs har ret.

Min lillesøster gjorde det i børnehaven, pegede på sin kop, når hun ville bede om vand, og de spurgte hende hver gang, "hvad vil du gerne bede om?" og til sidst droppede hun "pege teknikken" for hun fik intet ud af det..

Prøv at få hende til at sige "be om vand" (eller hvordan hun nu beder om ting ) i stedet for blot at give hende det, når hun peger!

Men ja, ellers som du selv nævner er nogle børn jo bare mere fokuseret på deres motorik

Anmeld

23. maj 2013

morethanperfect

Janne T. skriver:

Gør også meget ud af at snakke meget, og er irriterende tydelig, når jeg benævner ting "Neej Rose, prøv at se BILEN", og når vi går mod vuggestuen "Se et TRÆ! TRÆERNE er så fine. Siiikke mange TRÆER" imens jeg peger. Hold kæft det må være belastende at høre på

Min kæreste har en tendens til at snakke hurtigt, det er jeg lidt efter ham med, for hun skal jo kunne høre de ord han siger.

Haha .. Jeg kan lige høre mig selv snakke sådan der til Oscar  
Mon ikke hun nok skal snakke .. Lige pludselig kommer det bare .. Det gjorde det her .. Og der var han nok ca. 2 år .. Der væltede det ud med alle mulige ord .. Han første rigtige ord var , Lygtepæl  Meget underligt ..

Jeg snakker også meget hurtigt . Ved ik om det har nogen betydning .. 

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

Krussedulle skriver:

Tror også at pædagogen i vs har ret.

Min lillesøster gjorde det i børnehaven, pegede på sin kop, når hun ville bede om vand, og de spurgte hende hver gang, "hvad vil du gerne bede om?" og til sidst droppede hun "pege teknikken" for hun fik intet ud af det..

Prøv at få hende til at sige "be om vand" (eller hvordan hun nu beder om ting ) i stedet for blot at give hende det, når hun peger!

Men ja, ellers som du selv nævner er nogle børn jo bare mere fokuseret på deres motorik

Altså hun siger jo ikke noget, hun peger altid bare. Men hun bliver bare virkelig hysterisk, når vi "ikke forstår" hvad hun vil have. Altså hvis vi netop siger "Hvad er det du gerne vil have?" - og så bliver jeg lidt nervøs for om det er et spørgsmål om hun ikke KAN, for så er det jo rigtig synd at presse hende. Det er godt nok svært!

Anmeld

23. maj 2013

Leonora

Vigga er næsten samme alder som rose og hun siger meget få ord. Hun gider heller ikke rigtig forsøge synes jeg.

Hun er motorisk vildt dygtig - bruger løbecykel og klatrer som en abe med fuld kontrold.

Jeg tror at det er vigtigt at man ikke sammenligner med andre børn. Det kan til tider være svært at lade være.
Min venindes datter er en måned yngre en Vigga og hun siger hele sætninger. Så jeg tænker da ofte at Vigga er langsom.

Men som du selv skriver er børn jo forskellige og vælger deres forcer.

Vi har fået anbefalet til begge vores børn at læse og synge meget.
Pege bøger til den lille og rigtig læsning til den store (som heller ikke er den hurtigste med sit sprog)
Sang lege er også en go sprog træner.

Leonora fik igår lagt dræn og fjernet polypper og man mener at hun i måneds vis har haft massiv væske på begge øre. Hun bliver 5 år om 1 måned.
Så vil da råde til at såfremt rose ikke viser fremskridt og du stadig synes det går langsomt - få tjekket hendes øre for evt væske.

Knus og go aften
Louise

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

morethanperfect skriver:

Haha .. Jeg kan lige høre mig selv snakke sådan der til Oscar  
Mon ikke hun nok skal snakke .. Lige pludselig kommer det bare .. Det gjorde det her .. Og der var han nok ca. 2 år .. Der væltede det ud med alle mulige ord .. Han første rigtige ord var , Lygtepæl  Meget underligt ..

Jeg snakker også meget hurtigt . Ved ik om det har nogen betydning .. 

Hahaha! Lygtepæl alligevel! Det er ret sejt

Hver gang jeg minder L om at tale langsomt og tydeligt, så husker han det i cirka 2 minutter, så glemmer han det igen Så det foregår nogen lunde sådan her:

Mig: Rooooose? Vil du ha-ve en KOP MÆÆLK?

L: Ros? Veduhaenkopmælk?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.