Hvordan får vi hende i gang med at tale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2013

Skouboe

Janne T. skriver:

Men er det ikke også risikabelt hvis nu kun ikke KAN? Altså vi kan jo ikke vide med 100% sikkerhed, at det er dovenskab, og så risikerer vi jo at presse hende og frustrere hende i noget, som hun egentlig ikke er i stand til, hvorfor hun så vil få en fiasko-følelse hvad sproget angår..

Hvis vuggestuen mener at hun kan, ville jeg nok stole på dem. Som forælder han man vist altid den frygt, at presse ungerne for meget, men jeg tror faktisk det kan være ligeså skadeligt den anden vej.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2013

Leonora25

Jeg tror heller ikke du skal være bekymret og i gør helt det rigtige med at gentage! gentage! gentage! og benævne de ting i foretager jer 

Men et par råd:

Brug dyrelydene, som en skriver! det er nemmere for dem at starte der.

Rim og remser er også rigtig godt til at komme i gang med sprog. Ha nogle faste remser i siger/synger flere gange om dagen.

Og ellers tror jeg også det nok skal komme  hun skal bare lige få øje på den kommunikative fordel.

Anmeld

30. maj 2013

DianaRJS

Janne T. skriver:

Så blev Rose 19,5 måned, og der sker stadig bare ikke en effing skid med det sprog! Jeg ved godt at nogen bare er langsomme, og hun har haft sit fokus på det motoriske, men nu synes jeg alligevel godt det må være ved at være! Så det jeg egentlig har brug for er nogle fifs til hvordan vi kan få hende i gang med at bruge sproget. Hun har gennem tiden kunnet nogle ord, som hun har brugt et par gange og så holdt igen. Lige nu bruger hun faktisk ingen ord! Kun "a" for ja Har to gange hørt hende sige "akke" for jakke, men det er hun så også holdt med igen. Så 19,5 måned og vrøvle-snakker udelukkende

VS mener (ligesom vi gør), at hun bare ikke gider. Hun kan udemærket godt gøre sig forståeligt uden at bruge rigtig sprog ved at pege, nikke, ryste på hovedet, så de har talt lidt om, at vi skal prøve at presse hende lidt til at sige tingene. Altså i stedet for at give hende mælken lige med det samme, når hun peger, så trække den lidt og lade som om vi ikke helt ved, hvad hun mener. For at motivere hende til at tale. Men er det ikke også lidt synd, eller hvad?

Har i tips til hvordan vi får gang i hende, når det formentlig skyldes uvilje? Synes bare det er ufatteligt at hun i en alder af snart 20 måneder faktisk overhovedet ikke har noget sprog. Gaah!

Og vi gør self. det vi 'skal' - taler klart og tydeligt, benævner ting, hører børnesange osv.

har i fået tjekket øre på hende?

vi fik desværre samme besked men den yngste,

og da de så ikke troede det var det var det bare fordi storebror snakkede for ham, men det viste sig at trykket i hans øre var for højt, så han faktisk ikke kunne høre noget.

han fik dræn i og der gik 14 dage og han kunne næsten flere ord end hans mor ej men han kunen i hvert fald pludselig en masse ord igen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.