Hvordan får vi hende i gang med at tale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. maj 2013

o1Mutte

Janne T. skriver:

Jeg prøver lige at ringe til ørelægen i morgen

Det er i hvert fald et forsøg værd

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2013

morethanperfect

Janne T. skriver:

Hahaha! Lygtepæl alligevel! Det er ret sejt

Hver gang jeg minder L om at tale langsomt og tydeligt, så husker han det i cirka 2 minutter, så glemmer han det igen Så det foregår nogen lunde sådan her:

Mig: Rooooose? Vil du ha-ve en KOP MÆÆLK?

L: Ros? Veduhaenkopmælk?

Hahahhah .. Ja , det lyder også lidt som mig

Oscar kigger også nogle gange på mig og siger : Hva ?? 

Hehehe ..

Anmeld

23. maj 2013

Victoriasmor88

Min datter er 22 måneder og har stadig ikke det store sprog. Tror ikke der er andre end forældrene og dagplejemor der forstår hvad hun siger 

Hun er helt fantastisk på det motoriske område, og så har hun forresten dræn. 

Jeg havde det præcist om du beskriver da min datter var 18 måneder og ikke kunne sige andet end "Hej" som hun iøvrigt brugte i stor stil. 

Troede det var min datter som var helt forkert og mig som mor der ikke gjorde det godt nok. Jeg opsøgte sundhedsplejerske + pædagog. De ville slet ikke høre tale om at min datter havde et problem, de var overbevist om at hun var helt normal og at sproget nok skulle komme. 

Jeg må jo nok i sidste ende give dem ret Min datter taler heldigvis mere og mere, jeg er ret overbevist om at det nok skal komme 

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

Leonora skriver:

Vigga er næsten samme alder som rose og hun siger meget få ord. Hun gider heller ikke rigtig forsøge synes jeg.

Hun er motorisk vildt dygtig - bruger løbecykel og klatrer som en abe med fuld kontrold.

Jeg tror at det er vigtigt at man ikke sammenligner med andre børn. Det kan til tider være svært at lade være.
Min venindes datter er en måned yngre en Vigga og hun siger hele sætninger. Så jeg tænker da ofte at Vigga er langsom.

Men som du selv skriver er børn jo forskellige og vælger deres forcer.

Vi har fået anbefalet til begge vores børn at læse og synge meget.
Pege bøger til den lille og rigtig læsning til den store (som heller ikke er den hurtigste med sit sprog)
Sang lege er også en go sprog træner.

Leonora fik igår lagt dræn og fjernet polypper og man mener at hun i måneds vis har haft massiv væske på begge øre. Hun bliver 5 år om 1 måned.
Så vil da råde til at såfremt rose ikke viser fremskridt og du stadig synes det går langsomt - få tjekket hendes øre for evt væske.

Knus og go aften
Louise

Ja, det er vildt svært ikke at sammenligne! Jeg er i 'mødregruppe' med en, hvis datter er mindst en måned yngre en ROse, forleden fortalte hun, at de vidst spiste for meget pasta derhjemme, fordi deres datter havde gået og sunget "Hvor er pasta henne? Hvor er pasta henne? Det gemmer sig, det gemmer sig!"

Og jeg havde lyst til at svare: "I dag sagde Rose 'HOOOV'". Suk Det er selvfølgelig fedt at hun er så sej motorisk, og hun er generelt enormt kvik. Hun virker meget intelligent og lærer hurtigt, det er nok egentlig også derfor det undrer mig lidt, at hun falder så meget bagefter med sproget. Jeg synes nemlig vi er gode til at tale, benævne osv. og da hun er noget fjernsynsglad har vi fokus på, at hun ser ting, hvor de taler dansk og tydeligt. Der er postmand per for eksempel ret godt.

Men jeg tror lige vi hiver fat i ørelægen. HVIS nu der er noget, er det jo mega synd hvis vi ikke opdager det.

Anmeld

23. maj 2013

mommy1991

Janne T. skriver:

Ja, på en måde! Hun var syg med lungebetændelse i starten af året (mener jeg), og der målte egen læge helt flade kurver på ørerne. Vi var ved ørelæge da hun var rask igen, men der var der bare lidt undertryk og ikke noget han hæftede sig nærmere ved. Egen læge og ørelæge har dog begge sgat at hun har meget ørevoks, jeg ved ikke om det kan være et problem.. Tror vi ringer til ørelægen igen

Det kan ikke skade at prøve Jeg var slet ikke syg af det, hvis du forstår, jeg kunne simpelthen bare ikke høre.. Og derfor heller ikke snakke - sagde bare gøj, gøj, gøøj 

Held og lykke med det

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

Prinsesse2ben skriver:

Min datter er 22 måneder og har stadig ikke det store sprog. Tror ikke der er andre end forældrene og dagplejemor der forstår hvad hun siger 

Hun er helt fantastisk på det motoriske område, og så har hun forresten dræn. 

Jeg havde det præcist om du beskriver da min datter var 18 måneder og ikke kunne sige andet end "Hej" som hun iøvrigt brugte i stor stil. 

Troede det var min datter som var helt forkert og mig som mor der ikke gjorde det godt nok. Jeg opsøgte sundhedsplejerske + pædagog. De ville slet ikke høre tale om at min datter havde et problem, de var overbevist om at hun var helt normal og at sproget nok skulle komme. 

Jeg må jo nok i sidste ende give dem ret Min datter taler heldigvis mere og mere, jeg er ret overbevist om at det nok skal komme 

Det er rart nok at høre fra andre med samme erfaringer, at det nok skal komme! Det er også bare det, at det jo for søren er så MEGA CUTE når de taler, og man føler pludselig man kender dem på en anden måde, når de bruger ord. Det virker stadig meget babyagtigt at det bare er det der babyvrøvl

Anmeld

23. maj 2013

tribk

Jeg synes, som du selv var inde på, at det med babytegn er en rigtig god ide. Måske synes hun simpelthen det er for svært, det med at tale?? Når hun er dygtig motorisk, ville det helt sikkert give hende nogle succesoplevelser at kunne gøre sig forståelig over for jer.

Jeg har en søn på 20,5 måneder, der snakker derud af (mest volapyk, men han bliver dygtigere dag for dag), men han har til gengæld en fætter der er over 2, men som havde svært ved at lære at tale. De havde rigtig meget glæde af babytegn, netop fordi han kunne gøre sig forståelig og dermed ikke blev så frustreret.

Jeg tror nogle børn holder sig tilbage, fordi de synes det er svært. Ved ikke om det er rigtigt, men sådan virker det lidt nogen gange :-)

Anmeld

23. maj 2013

Mother-love

Isabella bliver jo 2 på torsdag og er i samme situation. Det viste sig så at hun havde meget væske på ørene og derfor nedsat hørelse. Det er ca 1,5 mdr siden hun fik lagt dræn. Og siden er der sket meget med hendes sprog. Der kommer mange lyde nu som hun ikke har kunnet før. Og nu prøverhun og udtale ord. At det så for det meste er det væreste volapyk er så hvad det er. Men vi har også oplevet det med at hun siger ord og pludselig kan hun ikke sige dem mere.

Men efter hun har fået lagt dræn kan hun sige disse ord korrekt. Får, babubabu (ambulance) Hej, Hej Hej (som i farvel)

Og det er bare kommet lige pludselig. Hun kan sige div. Dyrelyde men thats it. Hun prøver rigtig meget at sige nye ord.

Vi fik afvide engang af lægen at hun havde en ordentlig klump ørevoks i det ene øre.. Og anbefalede at vi købte en lille sprøjte som vi tog med ud i badet og legede med den ude i bade og sprøjtede lidt ind i ørene for at frigive ørevoksen og det hjalp så måske i skulle prøve det?

Anmeld

23. maj 2013

Fenja09

Janne T. skriver:

Så blev Rose 19,5 måned, og der sker stadig bare ikke en effing skid med det sprog! Jeg ved godt at nogen bare er langsomme, og hun har haft sit fokus på det motoriske, men nu synes jeg alligevel godt det må være ved at være! Så det jeg egentlig har brug for er nogle fifs til hvordan vi kan få hende i gang med at bruge sproget. Hun har gennem tiden kunnet nogle ord, som hun har brugt et par gange og så holdt igen. Lige nu bruger hun faktisk ingen ord! Kun "a" for ja Har to gange hørt hende sige "akke" for jakke, men det er hun så også holdt med igen. Så 19,5 måned og vrøvle-snakker udelukkende

VS mener (ligesom vi gør), at hun bare ikke gider. Hun kan udemærket godt gøre sig forståeligt uden at bruge rigtig sprog ved at pege, nikke, ryste på hovedet, så de har talt lidt om, at vi skal prøve at presse hende lidt til at sige tingene. Altså i stedet for at give hende mælken lige med det samme, når hun peger, så trække den lidt og lade som om vi ikke helt ved, hvad hun mener. For at motivere hende til at tale. Men er det ikke også lidt synd, eller hvad?

Har i tips til hvordan vi får gang i hende, når det formentlig skyldes uvilje? Synes bare det er ufatteligt at hun i en alder af snart 20 måneder faktisk overhovedet ikke har noget sprog. Gaah!

Og vi gør self. det vi 'skal' - taler klart og tydeligt, benævner ting, hører børnesange osv.

Jeg synes ikke du skal være bekymret, hvis hun har fået tjekket sine ører og de er fine. Alberte er snart 21 måneder og hun taler heller ikke forfærdelig meget, jo volapyk, men vores dp mor siger at lige pludselig så vælter det ud med ord. Det har hun set masser af gange.

Alberte kan sige: hej, hov, så, mere, moar, mormor, Abi ( vores hund), værsgo, sko, ae ae - det er muligt at hun siger mere som vi bare ikke har opfattet endnu, og der er nok også enkelte ord jeg har glemt at skrive som hun siger, men det er jo ikke et vildt ordforråd hun har lige pt.

Alberte har dog væske i ørerne og har fået lagt dræn, så vi ved godt at hun muligvis er lidt bagud pga. det. Vi har fået af vide af ørelægen at man ikke kan høre forskel på ørebarn/tale vs. ikke ørebarn og så når de starter i skole. Der skulle det være udlignet.

Tror godt at du kan være helt rolig mht. Rose i hvert fald indtil hun er over 2 år.

/Fenja

Anmeld

23. maj 2013

Nemesis

Sara snakkede heller ikke. hun kom og hev fat i os og pegede. Så begyndte vi at be hende om at sige drikke eller vand når det var det hun ville. altså at hun skulle sige 1 ord når hun bad om noget.

Det hjalp herhjemme. i vs snakkede hun stadig ikke. En dag jeg kom og hentede hende fortalte pæd´en så at de var blevet totalt overrasket, fordi hun havde ligget i krybben og snakket. havde sagt fugl, pip pip, hund vov vov, og ellers ligget og hyggesnakket.

Lige indtil de kom ud til hende og hun så dem, så snakkede hun igen ikke. Så hun KUNNE altså snakke men fravalgte det. langsom begyndte hun når det var nødvendigt med nej, ja, stop. og til sidst snakkede hun gerne med dem ligeså meget som herhjemme.

Da hun startede i bh snakkede hun ikke den første uge.
hun snakker heller ikke med folk hun ikke kender heller ikke lægen.

Så hvis hendes ører er fine, så kan hun være selektiv snakkende. Efter et ord princippet kom vi til to ord og pludselig snakkede hun bare derudaf :-D

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.