Hvordan får vi hende i gang med at tale?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.145 visninger
52 svar
12 synes godt om
23. maj 2013

StudPsyk

Så blev Rose 19,5 måned, og der sker stadig bare ikke en effing skid med det sprog! Jeg ved godt at nogen bare er langsomme, og hun har haft sit fokus på det motoriske, men nu synes jeg alligevel godt det må være ved at være! Så det jeg egentlig har brug for er nogle fifs til hvordan vi kan få hende i gang med at bruge sproget. Hun har gennem tiden kunnet nogle ord, som hun har brugt et par gange og så holdt igen. Lige nu bruger hun faktisk ingen ord! Kun "a" for ja Har to gange hørt hende sige "akke" for jakke, men det er hun så også holdt med igen. Så 19,5 måned og vrøvle-snakker udelukkende

VS mener (ligesom vi gør), at hun bare ikke gider. Hun kan udemærket godt gøre sig forståeligt uden at bruge rigtig sprog ved at pege, nikke, ryste på hovedet, så de har talt lidt om, at vi skal prøve at presse hende lidt til at sige tingene. Altså i stedet for at give hende mælken lige med det samme, når hun peger, så trække den lidt og lade som om vi ikke helt ved, hvad hun mener. For at motivere hende til at tale. Men er det ikke også lidt synd, eller hvad?

Har i tips til hvordan vi får gang i hende, når det formentlig skyldes uvilje? Synes bare det er ufatteligt at hun i en alder af snart 20 måneder faktisk overhovedet ikke har noget sprog. Gaah!

Og vi gør self. det vi 'skal' - taler klart og tydeligt, benævner ting, hører børnesange osv.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2013

Tulle28

Læser I bøger for hende? Som du selv skriver, så er nogle børn jo langsommere end andre og hvis hendes ører ellers er fine (hun har dræn, ikke?) så er der vist bare at vente. Det kommer jo, før eller siden. 19 mdr. er ikke kriminelt sent ikke at have noget sprog synes jeg. Der er børn i min datters børnehave, jeg ikke forstår et kvæk af når de åbner munden - SÅ kan man begynde at bekymre sig! Edit: Jeg synes personligt det er en forkert taktik at bruge, det der med at lade som om I ikke ved, hvad hun mener, når hun peger. Det er jo direkte demotiverende, hvis hun reelt ikke kan udtale ordende. Så hellere hjælpe hende, ved f.eks. at sige (højt og tydeligt) "vil du gerne have mælken" eller hvad det nu lige måtte være. Tror ikke helt på den med at hun er doven, det ligger jo til børns natur at være nysgerrige væsener.

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

Tulle28 skriver:

Læser I bøger for hende? Som du selv skriver, så er nogle børn jo langsommere end andre og hvis hendes ører ellers er fine (hun har dræn, ikke?) så er der vist bare at vente. Det kommer jo, før eller siden. 19 mdr. er ikke kriminelt sent ikke at have noget sprog synes jeg. Der er børn i min datters børnehave, jeg ikke forstår et kvæk af når de åbner munden - SÅ kan man begynde at bekymre sig!

Vi forsøger, men hun har helt sindssygt krudt i røven og har som regel slet ikke tålmodighed til at sidde stille til den slags (suk )

Nej, hun har ikke dræn. i forbindelse med noget lungebetændelse i starten af året (mener jeg det var) fik hun konstateret helt flade kurver på ørerne hos egen læge, og da hun var rask var vi hos ørelæge, som målte lidt undertryk, men ikke noget han kommenterede yderligere eller ville checke op på. Til gengæld har både egen læge og ørelæge kommenteret på, at hun har meget ørevoks og det kan være lidt svært at se lidt ind i hendes øre. Tænker sådan på, om det kan betyde hun hører dårligere, men så ville de vel have nævnt det skulle ordnes?

Både min kæreste og jeg har problemer med, at vores ører ikke er selvrensende, så de stopper til med voks og vi skal have renset ud hos ørelægen. Ellers kan vi føle os næsten døve, hvis der går for længe mellem

Anmeld

23. maj 2013

NessaXenia

Snakke meget om det i lavet, gør, ser, farverne, dyrene, tal, genstande feks mælk - sko - tallerken osv
Faktisk alt hvad i gør og laver :-)

Anmeld

23. maj 2013

Tulle28

Janne T. skriver:

Vi forsøger, men hun har helt sindssygt krudt i røven og har som regel slet ikke tålmodighed til at sidde stille til den slags (suk )

Nej, hun har ikke dræn. i forbindelse med noget lungebetændelse i starten af året (mener jeg det var) fik hun konstateret helt flade kurver på ørerne hos egen læge, og da hun var rask var vi hos ørelæge, som målte lidt undertryk, men ikke noget han kommenterede yderligere eller ville checke op på. Til gengæld har både egen læge og ørelæge kommenteret på, at hun har meget ørevoks og det kan være lidt svært at se lidt ind i hendes øre. Tænker sådan på, om det kan betyde hun hører dårligere, men så ville de vel have nævnt det skulle ordnes?

Både min kæreste og jeg har problemer med, at vores ører ikke er selvrensende, så de stopper til med voks og vi skal have renset ud hos ørelægen. Ellers kan vi føle os næsten døve, hvis der går for længe mellem

Jeg har lige edit'et mit indlæg - nåede det ikke inden du svarede

Så kan det jo altså sagtens være derfor hun ikke taler endnu. Kunne du ikke prøve at drøfte det med en ørelæge?

Min datter gad vist i øvrigt heller ikke rigtigt at læse bøger i den alder, men hun var meget glad for at sidde med Ipad'en. Nu ved jeg ikke lige om I har sådan een, men der er nogle ret gode App's til børn, bl.a. sådan nogen hvor man ser et billede af f.eks. en bil og så er dr en stemme der siger, hvad billedet viser.

Anmeld

23. maj 2013

o1Mutte

Janne T. skriver:

Det med ørevoksen, kunne godt være et problem for hende.. Min mester gik og var døv på det ene øre.. Han kunne intet høre. Så gik han til lægen og det var fordi det var stoppet med voks.. Så blev det skyllet ud, og han kunne høre igen.. Måske skulle i få det tjekket?

Anmeld

23. maj 2013

mommy1991

Janne T. skriver:

Så blev Rose 19,5 måned, og der sker stadig bare ikke en effing skid med det sprog! Jeg ved godt at nogen bare er langsomme, og hun har haft sit fokus på det motoriske, men nu synes jeg alligevel godt det må være ved at være! Så det jeg egentlig har brug for er nogle fifs til hvordan vi kan få hende i gang med at bruge sproget. Hun har gennem tiden kunnet nogle ord, som hun har brugt et par gange og så holdt igen. Lige nu bruger hun faktisk ingen ord! Kun "a" for ja Har to gange hørt hende sige "akke" for jakke, men det er hun så også holdt med igen. Så 19,5 måned og vrøvle-snakker udelukkende

VS mener (ligesom vi gør), at hun bare ikke gider. Hun kan udemærket godt gøre sig forståeligt uden at bruge rigtig sprog ved at pege, nikke, ryste på hovedet, så de har talt lidt om, at vi skal prøve at presse hende lidt til at sige tingene. Altså i stedet for at give hende mælken lige med det samme, når hun peger, så trække den lidt og lade som om vi ikke helt ved, hvad hun mener. For at motivere hende til at tale. Men er det ikke også lidt synd, eller hvad?

Har i tips til hvordan vi får gang i hende, når det formentlig skyldes uvilje? Synes bare det er ufatteligt at hun i en alder af snart 20 måneder faktisk overhovedet ikke har noget sprog. Gaah!

Og vi gør self. det vi 'skal' - taler klart og tydeligt, benævner ting, hører børnesange osv.

Har I fået tjekket hendes hørelse?

Jeg kunne ikke snakke før jeg var 3 år gammel, fordi jeg åbenbart ikke kunne høre mig selv - stortset med det samme jeg fik lagt dræn begyndte jeg at snakke som et vandfald 

Anmeld

23. maj 2013

Miia90

Philippa er en mdr yngre end Rose.
synes også Philippa er lidt langsomt, og gør ligesom rose
Philippa kan sige,mad, godmorgen, morgenmad,hej. haj(hej) Mor,pare (far) Mia (Nia), hjemme. og har helt tjek på alle dyrelyde og hvad bilen siger. og når der kommer et brag siger BOM. når noget er varmt siger hun AV og puster på det

Det skal nok komme. Når philippa peger på noget siger jeg hvad det er. hun er glad for at læse bøger

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

Tulle28 skriver:

Jeg har lige edit'et mit indlæg - nåede det ikke inden du svarede

Så kan det jo altså sagtens være derfor hun ikke taler endnu. Kunne du ikke prøve at drøfte det med en ørelæge?

Min datter gad vist i øvrigt heller ikke rigtigt at læse bøger i den alder, men hun var meget glad for at sidde med Ipad'en. Nu ved jeg ikke lige om I har sådan een, men der er nogle ret gode App's til børn, bl.a. sådan nogen hvor man ser et billede af f.eks. en bil og så er dr en stemme der siger, hvad billedet viser.

Jo, jeg tror jeg prøver at ringe til ham vi var hos sidst, for han ligger lige ved vuggestuen og har stort set ingen ventetid

Vi har godt nok en tablet, men det er min kærestes, og han er total emsig med den - jeg tror helvede fryser over, før hun får lov at lege med den Men måske man kan få nogle apps til mobilen..

Hvad er dine tanker om babytegn? Tror du det ville være noget der sænker hende yderligere, eller måske nærmere en motivator for at kommunikere og bruge sproget? Hun er utrolig intelligent, forstår alt og lærer ting på nul komma fem, og sammen med hendes grov og finmotoriske kunnen tror jeg, at hun kunne fange pointen i de tegn ret hurtigt..

Anmeld

23. maj 2013

StudPsyk

o1Mutte skriver:

Det med ørevoksen, kunne godt være et problem for hende.. Min mester gik og var døv på det ene øre.. Han kunne intet høre. Så gik han til lægen og det var fordi det var stoppet med voks.. Så blev det skyllet ud, og han kunne høre igen.. Måske skulle i få det tjekket?

Jeg prøver lige at ringe til ørelægen i morgen

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.