vuggestue 5 måneder gammel???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. april 2013

Faith

modesty skriver:

Personligt synes jeg ikke at det drejer sig om 1 mdr. Jeg synes også at 6 mdr. er alt for tidligt. Min søn går i en rigtig god vuggestue og jeg er superglad for den. Men fuck hvor ville jeg have ondt i maven af dårlig samvittighed hvis jeg skulle efterlade min baby på et halvt år dér hver dag. Pædagogerne har jo på ingen måder overskud til at tage sig af så lille et barn. 

"Jeg har ikke taget skade" er bare ikke et argument. Der er også mange mennesker der siger at de ikke har taget skade af at blive vappet én over ørerne. Det kan man ikke objektivt vurdere selv.

Man kan jo ikke vide hvordan det har påvirket én, eller ens forhold til sine forældre, at være blevet adskilt fra dem tidligt. Man aner jo ikke hvordan man som menneske havde formet sig hvis situationen var anderledes.

At argumentere at barnet ikke tager skade fordi det ikke giver udtryk for ubehag ved at skrige, nægte at spise eller andet, er heller ikke holdbart. Et barn kan sagtens blive præget negativt af en situation uden nødvendigvis at give udtryk for det udadtil.

Der er ingen facit her, det er ikke en matematisk formel der kan gå op. Vi kan alle sammen kun give udtryk for vores subjektive holdninger. Og det kan TS så tage til sig eller ej.

Hvis man gør noget for sig selv fremfor for andre, så ER det egoistisk. Det er definitionen på ordet. Ikke at jeg kan huske at nogen har brugt det ord i denne tråd, udover dig. 

Jeg synes ikke at der bliver talt hårdt til TS her i tråden, men stille og roligt og nøgternt.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. april 2013

Nemesis

modesty skriver:

Personligt synes jeg ikke at det drejer sig om 1 mdr. Jeg synes også at 6 mdr. er alt for tidligt. Min søn går i en rigtig god vuggestue og jeg er superglad for den. Men fuck hvor ville jeg have ondt i maven af dårlig samvittighed hvis jeg skulle efterlade min baby på et halvt år dér hver dag. Pædagogerne har jo på ingen måder overskud til at tage sig af så lille et barn. 

"Jeg har ikke taget skade" er bare ikke et argument. Der er også mange mennesker der siger at de ikke har taget skade af at blive vappet én over ørerne. Det kan man ikke objektivt vurdere selv.

Man kan jo ikke vide hvordan det har påvirket én, eller ens forhold til sine forældre, at være blevet adskilt fra dem tidligt. Man aner jo ikke hvordan man som menneske havde formet sig hvis situationen var anderledes.

At argumentere at barnet ikke tager skade fordi det ikke giver udtryk for ubehag ved at skrige, nægte at spise eller andet, er heller ikke holdbart. Et barn kan sagtens blive præget negativt af en situation uden nødvendigvis at give udtryk for det udadtil.

Der er ingen facit her, det er ikke en matematisk formel der kan gå op. Vi kan alle sammen kun give udtryk for vores subjektive holdninger. Og det kan TS så tage til sig eller ej.

Hvis man gør noget for sig selv fremfor for andre, så ER det egoistisk. Det er definitionen på ordet. Ikke at jeg kan huske at nogen har brugt det ord i denne tråd, udover dig. 

Jeg synes ikke at der bliver talt hårdt til TS her i tråden, men stille og roligt og nøgternt.

Helt rigtig og samtidig er normeringen fra vi var børn og til nu jo væsentlig ændret.
Jeg ved at vores vuggestue har været nødsaget til at fortælle at de ikke giver flaske til dem over 9 mdr.

Normeringen i dag er sat mere efter at forældre skal holde et års barsel og børnene derfor kan visse ting selv når de kommer i vs.

Måske ts kommune giver tilskud til hjemmepasning, hvor der kan findes en privatpasser således at det også kun er i selve skoletiden det er nødvendigt.

Anmeld

22. april 2013

nielsen80

Anonym skriver:

Synes debatten er løbet helt er sporet. 
Jeg ville blot høre erfaringre og have lidt råd, det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil min datters bedste! Jeg elsker hende over alt på jorden.
Som jeg tidligere har skrevet ville hendes far ikke kunne tage barslen pga uddannelse også. 

Men vil prøve at snakke med uddannelses stedet og se om vi ville kunne finde en løsning i starten måske, også snakke med familien omkring pasning hvis jeg kan få færre timer, og evt mere hjememarbejdede i stedet for nogle timer. Ellers må jeg jo vente det ekstra år ... 

Håber debatten så slutter her for synes det er forfærdeligt at se hvordan den har udviklet sig! 
Men tak for de få råd jeg kunne bruge 

Vil lige fortælle dig du kan få lukket tråden gennem en moderator, hvis du synes, det er for meget.

Desuden vil jeg sige, det lyder som en rigtig god ide at snakke med uddannelsen, og evt kunne faren gøre det samme, sådan I begge har noget ekstra fleksibilitet i forhold til pasning. Hvis I begge er indstillet på at læse om aften, hjemmestudie m.m .......også evt også får hjælp fra nær familie, ja så tror jeg godt det kan lade sig gøre at både varetage dit barns og dit eget tarv!

Anmeld

22. april 2013

Loa

Anonym skriver:

Synes debatten er løbet helt er sporet. 
Jeg ville blot høre erfaringre og have lidt råd, det er bestemt ikke fordi jeg ikke vil min datters bedste! Jeg elsker hende over alt på jorden.
Som jeg tidligere har skrevet ville hendes far ikke kunne tage barslen pga uddannelse også. 

Men vil prøve at snakke med uddannelses stedet og se om vi ville kunne finde en løsning i starten måske, også snakke med familien omkring pasning hvis jeg kan få færre timer, og evt mere hjememarbejdede i stedet for nogle timer. Ellers må jeg jo vente det ekstra år ... 

Håber debatten så slutter her for synes det er forfærdeligt at se hvordan den har udviklet sig! 
Men tak for de få råd jeg kunne bruge 

Håber du finder en god løsning for jer alle.

Jeg sendte min datter i vuggestue da hun var 7,5 måned, fordi jeg var ved at blive idiot af at gå hjemme! Og SP vurderede at det var hun klar til.
Så kan udemærket forstå dig. Men nøj hvor skal folk få en til at føle sig som en crappy mor fordi man ikke bliver hjemmegående de første to år af barnets liv....

Anmeld

22. april 2013

Miin'Baby'Mus

Jeg står i den situation at jeg har en skøn datter, som er født her sidst i marts, men jeg vil rigtig gerne starte på skole til august, men der er hun kun 5 måneder, og er i tvivl omkring hvordan hun vil håndtere det. Jeg har gået hjemme siden oktober sidste år og har brug for at komme ud og igang med noget uddannelse, og hvis jeg ikke starter til august ville jeg skulle vente helt til august næste år for at komme igang, så ville gå hjemme i næsten to år. 

Andre der har erfaring med at sende børn afsted så tidligt? 

Jeg elsker virkelig min datter, men vil også gerne have min uddannelse hurtigst muligt så hun kan få de bedste rammer omkring sig

Jeg sender vores afsted når hun er 7 måneder, jeg skal selv starte i skole igen og vil altså ikke vente et år mere. Desuden er en lav alder ikke ensbetydende med at barnet ikke får det godt.

Vores er meget selvstændig og er ikke bange for at være sammen med andre, så jeg er meget tryg ved  vores beslutning. Ville nok være knap så tryg hvis hun var mor's hængetræ og ikke kunne noget selv, det ville måske være en stor omvæltning i så lille en alder 

Der er jo også karriererkvinder der begiver sig ud få uger/måneder efter deres fødsel og så kommer barnet jo også afsted.

Helt ærligt så synes jeg er nutidens mødre er meget omklamrende. I gamle dage hed det sig jo ikke sådan og hvor mange i dag er skadet af "de gamle dage" i forhold til i dag? Tror ikke der er den store forskel.

Jeg synes du skal gøre som du finder bedst, vi starter selv tidligt ud så vi har en hel måned til at kører hende ind og give hende den tryghed hun evt har brug for.

Desuden er min udd f.eks. meget flexibel, så jeg tror bestemt ikke det bliver det store problem og hun ville aldrig blive en 8-16 pige 

Anmeld

22. april 2013

Savannah

AnjaB skriver:

minoopæopæopæe

Jeg arbejder også i en vuggestue og vi har da til tider små børn/babyer på stuen og det går da altid godt. Det handler da om at skabe rammerne for barnet og lærer de andre børn at der er et barn der er mindre end dem og de skal passe på det. På min stue har vi ingen problemer og de andre børn går fint i spænd med det mindre barn. Bare af ren nysgerrighed, hvordan kan du så vurdere hvad der er det enkelte barns tarv?. Børn er vel individer og har vidt forskellige grænser i en alder af 6 mdr. Det handler vel om at favne bredt og rumme mange forskellige forældre og holdninger når man arbejder i en daginstitution.

Og i bund og grund handler det vel om at have forældre med overskud og får ts det af at starte i skole så må det vel være i barnets tarv

Jeg synes du har ret, min oplevelse er bare at der ikke har været ressourcer til at have så lille et barn i en vuggestue. Mine meninger er meget præget af den institution jeg har været længst i og der ville det ikke have været barnets tarv at være i den pågældende institution. Jeg mener helt klart der skal være plads til alle familier og situationer men det stemmer desværre ikke overens med den virkelighed jeg har set. Børn er som du siger selvstændige individer og det er præcis derfor jeg mener som jeg gør. Jeg ville være bange for at så lille et menneske ville blive "glemt" i mængden. Jeg er glad for at høre at dine oplevelser er anderledes, for det betyder at der findes bedre institution end dem jeg har været i

Anmeld

22. april 2013

Englehår

Profilbillede for Englehår
Anonym skriver:

Jeg står i den situation at jeg har en skøn datter, som er født her sidst i marts, men jeg vil rigtig gerne starte på skole til august, men der er hun kun 5 måneder, og er i tvivl omkring hvordan hun vil håndtere det. Jeg har gået hjemme siden oktober sidste år og har brug for at komme ud og igang med noget uddannelse, og hvis jeg ikke starter til august ville jeg skulle vente helt til august næste år for at komme igang, så ville gå hjemme i næsten to år. 

Jeg elsker virkelig min datter, men vil også gerne have min uddannelse hurtigst muligt så hun kan få de bedste rammer omkring sig

Jeg har ikke læst hele tråden, vil jeg lige skynde mig at sige

Men jeg tænkte om det var en mulighed at faderen kunne holde barsel en måned eller to? Så din datter bliver over seks måneder før opstart?

Anmeld

22. april 2013

Savannah

Månsson skriver:

Det er os det jeg oplever igennem mit job.. Tænker sagtens vi ka varetage barnet og drage den fornødne omsorg men det er bare ik optimalt og med al hva jeg har i mig af pædagogisk/psykologisk viden ville jeg ik anbefale det

Nemlig, hvis det skulle være (næsten) optimalt skulle nomeringen og rammerne være nogle helt andre. Men jeg føler også enormt meget med de små jeg ikke synes har det optimalt. Optimalt er desværre ikke altid en mulighed.
Arbejder stadig på at opbygge professionel distance ;-)

Anmeld

22. april 2013

Chevro

Jeg vil aldrig kunne sende min søn afsted, i den alder! :-) Ville virkelig gøre ondt at skulle aflevere sit barn, når det ikke er større. Barnet har på daværende tidspunkt stadigvæk meget brug for dig som mor og har endnu ikke dannet sin tryghedsbase endnu.

Min søn kom afsted da han var 9 mdr, fordi jeg fik arbejde. Det var 2 mdr før barslen rigtig sluttede (: Så nej, jeg vil ikke gøre det, og barnet er på ingen måde klar til det! Tror faktisk heller ikke en dp eller vuggestue vil modtage så lille et barn.

(Tænk også på hvilke signaler du sender ud - kommunen kan hurtigt misforstå at du sender dit barn hjemmefra i så lille en størrelse).

Anmeld

22. april 2013

Sabone

Anonym skriver:

Jeg står i samme situation som dig - har termin til november og kan vælge at starte op i marts, hvor baby er 4 måneder eller til oktober, hvor baby er 11 måneder.. Jeg var skide ked af det, da jeg fik at vide, at de råder til at man kun tager et halvt års barsel, netop fordi man ikke får tiden med sit lille barn igen! 

Så jeg starter altså først næste år..

... Men.. Noget helt andet er, at det kræver rigtig meget af personalet i vuggestuen! De helt små børn tager jo faktisk et personale, når det er vågen og nomeringen er ganske enkelt ikke til det i dagens Danmark. Selvfølgelig giver de sig tid til dit barn, men mange gange risikere du, at dit barn ligger på gulvet og græder eller i sin barnevogn.. Og som nogen af de andre skriver - der er rigtig meget larm i en vuggestue og dit barn er meget sårbar og et nemt "offer".. 

Jeg er i praktik i en vuggestue og ved derfor, hvordan det er! 

Giv dig selv lov til at nyde dit barn - du får altså aldrig tiden tilbage!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.