nielsen80 skriver:
Der er ingen tvivl om, at det er enormt hårdt at læse sådanne holdninger, når man kæmper med fertiliteten. Jeg har selv et barn igennem behandling, og synes bestemt hun var "meningen". Når det så er sagt, kan jeg til dels godt følge din tankegang, for jeg havde selv samme bekymringer, inden vi begyndte vores behandlingsforløb.
MEN så gjorde jeg det, at jeg undersøgte tingene - og jeg fandt ud af, at ikke en undersøgelse understøtter det, du siger, ikke en eneste fertilitetslæge eller andet sundhedsfagligt personale giver dig ret, simpelthen fordi der er INGEN videnskablig baggrund for det. Det er der derimod for det modsatte. Faktisk viser de fleste undersøgelser, at børn af fertilitetsbehandling klarer sig bedre end øko børn(dette skal dog tages med et gram salt, da mange af disse er udenlanske, og fertilitet i andre lande koster mange penge, og derfor er børn af fertilitetsbehandling der mere priviligeret på mange måder. I DK viser undersøgelser, at børnene klare sig hverken dårligere eller bedre)
Jeg tror simpelthen, at det vi ser i dag, er konsekvensen af alle de kemikaler, hormonlign stoffer m.m, som vi omgives med. Derfor kan man ikke snakke om, at der er dårlige gener men derimod nærmere dårligt miljø. Derfor er det min overbevisning(og videnskabens), at man ikke får børn med ringere gener ved fertilitetsbehandling.
P.s uden at vide meget om avl
, så mener jeg da bestemt man benytter sig af insemination ved både køer, heste og andre avlsdyr og dermed ikke lader naturen gå sin gang der heller.
Jeg kan virkelig godt forstå at det er hård læsning, og også derfor jeg virkelig vil understrege hvor meget jeg føler med alle der har behov for hjælp!
Du har ret i at man benytter insimination vil avl, men det er simpelthen af pragtiske og økonomiske årsager, da det er langt billigere at få et strå sæd fra en hingst i grækenland til danmark og få dyrelægen til at sprøjte det op, end at senge hoppen til hingsten i grækenland, og på den måde kan præmie hingste "bedække" langt flere hopper..
Men man vil jo ikke blive ved med at insimenere en ko, der ikke bliver med kalv, den bliver slagtet næste gang.
Og sådan mener jeg slet ikke det skal være i menneske verdenen!
Men jeg synes - og det er min helt egen vurdering - at der er en stor sammenhæng imellem mislykket graviditer og fertilitetsbehandling. Altså at man abortere (hvilket jo også kan skyldes de indgreb der bilver lavet - det ved jeg), at graviditeten er kompliceret med blødninger undervejs, at der fødes for tidligt osv.
Men det betyder på ingenmåde, at jeg mener, at man ikke skal hjælpe barnløse!
Jeg tænker bare, måske var den krop ikke lavet til at skulle have børn, det handler heller ikke om forældreevnen, da jeg ikke mener den er så genetisk igen, men mere en del af den sociale arv og det miljø man vokser op i!
At fertiliteten er faldende er da helt sikkert også pga pesticider, stråforkort og andre miljøgifte vi leder ud. men måske er det også smart (altså fra moderjordsside) at nedsætte fertiliteten hos en art der er alt for mange af.. ja who knows..
Men jeg ønsker stadig at den der ønsker sig børn skal have hjælp.
lige en kommentar til det med 40-års reglen.
Det synes jeg nu er helt fint at når kvinder runder 40 så skal de selv betale. ligesom jeg mener at når man runder de 40 så bør man ikke få sit 1. barn. så er det løb altså kørt i min verden, men så har man jo i hvertfald også haft 20 år i den fødedygtige alder at overveje det i.