Menneskeret at få børn! ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. april 2013

Isabella_mor

det er jo ikke en ret som sådan at man har ret til at få børn ligesom man har ret til så mange andre ting.. 

men det er vel et instikt(overlevelse af arten) at man formere sig for at racen skal overleve... i bund og grund.. 

ligesom dyrene gør... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. april 2013

gædde/gitte

Frk. Himmelblå skriver:

Det er et handicap at have ringe fertilitet. Så er det sgu pænt risikabelt for "arten", hvis vi bliver ved med at avle på alle de umiddelbart infertile. Eller hvad..?

både ja og nej.....

ja fordi man jo kan vidergive dårlige gener... havde jeg nu haft en alvorlig sygdom, så havde jeg heller ikke ville lave babyer. For hvilken fremtid kan man byde sine børn så?...

Men barnløshed har jo mange årsager.... nu ved jeg jo ikke hvad jeg fejler...endnu.... men er det arvæv i *biiip* , som de tror, så tror jeg ikke jeg er dårlig kød for det er jo ikke arvligt

Men menneske arten skulle jo forlængst ha været uddød (pest..kræft osv) vi var bare for kloge og tog kampen op.

Anmeld

4. april 2013

Elgaard73

Albertsen92 skriver:

Jeg synes ikke det er en menneskeret.
Synes ikke samfundet skal bruge penge på folk over 40, der pludselig kommer i tanker om, at de egentlig gerne ville have haft børn, men liiige skulle nyde livet først, have 5000000 på kontoen, stor villa og 2 dyre biler inden.
Og de kan selvfølgelig ikke selv, fordi de er blevet for gamle, så må samfundet punge ud til behandlinger osv.

Altså ikke fordi man ikke kan leve godt og have gode uddannelser som ung, min kæreste er fx bankrådgiver i Nordea, vi har en ny audi og bor dyrt.

Men altså, det var bare lige min mening, håber ikke folk bliver alt for stødte.

Tror altså at du er misinformeret... Dit indlæg giver mig indtryk af, at du tror at det er ene af "gamle høns" der strømmer til fertilitetsklinikkerne...??? Det er altså ikke tilfældet. 

Der er selvfølgelig nogle der er oppe i alderen ( incl. mig selv. Var 32 da vi begyndte i behandling og blev 38 inden at det lykkedes), men langt de fleste der er i behandling, er altså forholdvis unge mennesker. Fertiliteten i dag er bare "fucked" og folk bliver yngre og yngre når de søger behandling.

Ps : Og inden at du tror at staten har betalt for at jeg er blevet "gammel" mor, vil jeg lige sige at vi betalte selv hele vejen igennem. Det var nemligt muligt for os, netop fordi at vi havde uddannelse, økonomi, opsparing osv, på plads inden jeg/vi gik igang...

Pps : Er man 40, er det altså for egen regning og ikke statens.

Anmeld

4. april 2013

gædde/gitte

Elgaard73 skriver:

Tror altså at du er misinformeret... Dit indlæg giver mig indtryk af, at du tror at det er ene af "gamle høns" der strømmer til fertilitetsklinikkerne...??? Det er altså ikke tilfældet. 

Der er selvfølgelig nogle der er oppe i alderen ( incl. mig selv. Var 32 da vi begyndte i behandling og blev 38 inden at det lykkedes), men langt de fleste der er i behandling, er altså forholdvis unge mennesker. Fertiliteten i dag er bare "fucked" og folk bliver yngre og yngre når de søger behandling.

Ps : Og inden at du tror at staten har betalt for at jeg er blevet "gammel" mor, vil jeg lige sige at vi betalte selv hele vejen igennem. Det var nemligt muligt for os, netop fordi at vi havde uddannelse, økonomi, opsparing osv, på plads inden jeg/vi gik igang...

Pps : Er man 40, er det altså for egen regning og ikke statens.

uha.... 5-6 år... det må ha været meget meget hårdt

ja og jeg tror kun det bliver værrer, for vi ødelægger vores biologi med junkfood-tilsætningsstoffer-forurening-kemikalier osv.....

Anmeld

4. april 2013

Stumpen

Jeg tænker i forhold til at være gravid, så ja det er en menneskeret at kunne dette - så kan man af en eller anden grund ikke blive dette, så skal der hjælp til og dette burde i min verden være gratis - det er jo ikke ens egen skyld at man ikke kan blive gravid..

jeg tænker i forhold til dem der ikke forstår at venneparret ikke ønsker børn at børn ikke er en menneskeret, men et valg man træffer som par (oftest) og dette skal man ikke stille sig undrende overfor og udstille venneparret som har fravalgt børn som sære.. Det samme gør sig gældende overfor de par som vælger at få et barn - det er deres valg -de ved hvad der er bedst for dem og deres barn - og nej det er ikke en menneskeret at have søskende..

Jeg tænker i forhold til forældre der ikke magter børn at det ikke er en menneskeret at få børn..

Det blev vidst noget pladder, men det var lige det jeg tænkte om emnet..

Anmeld

4. april 2013

aarhusmor

Jeg synes ikke 100% det er en menneskeret. Men jeg mener alligevel at vi bør gå langt for at sikre at dem der ønsker børn kan få det; også i og med at de mange hormonforstyrrende stoffer og kemikalier er en af de store årsager til at mange ikke kan få børn.

Jeg synes dog at adoptionsregler burde være lempeligere, så også dem der er fysisk syge kan adoptere, dog med mentor støtte, hvis nødvendigt. Man kan godt være en god forælder selvom man ikke kan løbe pga et dårligt knæ. Man kan også have haft en depression tidligere men være fri nu, og selvom forskerne siger at den måske kommer igen, burde det ikke være sådan at man ikke kan adoptere.

Samtidig synes jeg at nogen får for mange børn. Jeg ved godt at nogen godt kan klare det. Men der er også nogen der ikke kan og de må bo i meget dårlige huse osv. Her kan man tale om igen, mentorstøtte eller i vejledning om at få færre børn. Jeg skriver vejledning, da jeg ikke mener man skal gå så langt som at tvinge folk til aborter - som jeg er 95% modstander af.

Anmeld

4. april 2013

modesty

Albertsen92 skriver:

Jeg synes ikke det er en menneskeret.
Synes ikke samfundet skal bruge penge på folk over 40, der pludselig kommer i tanker om, at de egentlig gerne ville have haft børn, men liiige skulle nyde livet først, have 5000000 på kontoen, stor villa og 2 dyre biler inden.
Og de kan selvfølgelig ikke selv, fordi de er blevet for gamle, så må samfundet punge ud til behandlinger osv.

Altså ikke fordi man ikke kan leve godt og have gode uddannelser som ung, min kæreste er fx bankrådgiver i Nordea, vi har en ny audi og bor dyrt.

Men altså, det var bare lige min mening, håber ikke folk bliver alt for stødte.

Man skal selv betale når man er over 40.

Anmeld

4. april 2013

modesty

Frk. Himmelblå skriver:

Det er et handicap at have ringe fertilitet. Så er det sgu pænt risikabelt for "arten", hvis vi bliver ved med at avle på alle de umiddelbart infertile. Eller hvad..?

Den eneste arvelige infertilitet er (markant) dårlig sædkvalitet. PCO er ikke arveligt, lukkede æggeledere er ikke arveligt, endometriose, dårlig ægkvalitet o.s.v. er ikke arveligt. Groft set kan man sige at de kvindelige lidelser ikke er arvelige, men at de mandlige er, i hvert fald de groveste tilfælde.

Anmeld

4. april 2013

modesty

baby012 skriver:

Er nysgerrig på hvad andre mener om netop dette.. 

er det en menneskeret at få børn? Hvorfor? Hvorfor ikke? 

Er selv lidt splittet i min holdning til dette, for jeg med to børn, ville slet ikke kunne forestille mig et helt liv uden at få børn, og ville ikke undvære dem for noget i hele verdenen.. Men samtidig ser jeg også bare tit folk som ikke kan blive gravide, hvor jeg må indrømme at jeg tænker, "det måske også godt nok" (selvfølgelig ikke alle barløse par) .. 

Så er lidt splittet .. 

(VED DETTE ER ET FØLSONT EMNE, så hold venligst en ordenlig tone)

Jeg har det lidt svært med det ord, menneskeret, for hvad vil det sige? At alle voksne mennesker på denne jord uden undtagelse har ret til at få børn? Nej, det synes jeg ikke at de burde have. 

Jeg har det også svært med at den formulering ofte bruges i forbindelse med barnløshed. For mig at se hænger de to ting ikke sammen. Folk der er i stand til at skabe et godt liv for et barn, burde have ret til at få børn. Der er rigtig mange mennesker der ikke er i stand til det, som får børn alligevel. Og der er desværre også folk der er i stand til det, som aldrig lykkes med at få børn.

Anmeld

4. april 2013

ano14316

baby012 skriver:

Er nysgerrig på hvad andre mener om netop dette.. 

er det en menneskeret at få børn? Hvorfor? Hvorfor ikke? 

Er selv lidt splittet i min holdning til dette, for jeg med to børn, ville slet ikke kunne forestille mig et helt liv uden at få børn, og ville ikke undvære dem for noget i hele verdenen.. Men samtidig ser jeg også bare tit folk som ikke kan blive gravide, hvor jeg må indrømme at jeg tænker, "det måske også godt nok" (selvfølgelig ikke alle barløse par) .. 

Så er lidt splittet .. 

(VED DETTE ER ET FØLSONT EMNE, så hold venligst en ordenlig tone)

Hej

Nej jeg mener ikke det er en menneskeret. Men man kan jo ikke forbyde det, selvom man nogen gange kunne ønske sig det. (her tænker jeg altså på meget frygtelige forfærdelige tilfælde hvor børn er blevet misrygtet, og så kan forældrene stadig bare få et nyt barn)

I forhold til barnløshedsbehandling, så er jeg meget splittet. 

Men nogen gange kan jeg altså ikke lade være med at tænke, der var måske en årsag til I ikke kunne blive gravide på naturlig vis. 

Måske var generne fra de to mennesker bare ikke de gener der skulle kombineres, og derfor ville det ikke gå af naturens vej. 

måske var kvindes krop bare ikke bygget til at være gravid. Eller mandens sæd ikke stærk nok. 

Er det gener vi for alt i verden vil give videre til vores børn?

eller måske endnu mere kynisk sagt, er det gener vi vil avle på?
Vi havde jo ikke gjort det hvis det var får, grise, hunde, heste, køer, katte ect.

Det må være forfærdelig læsning for nogen der kæmper for at blive gravide, og det er virkelig ikke fordi jeg ikke under alle at få børn!

Jeg er ikke imod barnløshedsbehandling eller at folk får den hjælp der er nødvendig.

Jeg er virkelig ked af at det ikke er lige nemt for alle. 

Men dette er mine helt ærlige tanker omkring det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.