okay ja jeg må nok erkende at nok holde jeg af min hund men hun skal aldrig nogensinde "bestemme" så meget i vores hjem at mine gæster bare skal indordne sig efter hendes primisser.
min hund er også bare en stor hvalp men hun har siden dag 1 lært at hun gerne må hilse på de personer der imødekommer hende.. og er der nogle der ikke ønsker at hilse på hende jamen så skal hun gå hen og lægge sig i sin kurv... hun bliver aldrig lukket ud af rummet men for mig er det stadig vigtig at hun kender sine grænser..
nu tænker jeg også at det kan være farligt at man har en hund der er "ustyrlig" når der kommer gæster for hvad nu hvis en af gæsterne er et lille barn som hunden vælter om kuld.
her hjemme er det på sin vis omvendt af det du skriver for jeg mener at hunden den Må være her hvis hun kan indordne sig fordi mine gæster/familie MÅ også være her og det skal min hund ikke ødelægge.
Og kom jeg i andres hjem hvor folk ikke kunne respekterer at jeg ikke gad at sidde med deres kat på skødet så blev jeg hellere hjemme, for det gad jeg da ikke finde mig i.
Men ja han kunne have valgt at komme en anden dag., det er bare ikke altid man har den mulighed. og kan godt forstå han ikke vil have hunden gumper op ad ham, men han skulle have bedt jer om at få styr på hunden og ikke sparke den.
Det har INTET at gøre med, at en hund bestemmer eller overtager styringen i hjemmet. Jeg synes at folk skal indordne sig under MINE primisser og der indgår hunden. Jeg har valgt en hund og det skal folk respektere og behandle ordentligt!
Men det er simpelthen fordi at hunden betyder så meget for mig..
Nu kan folk som kommer hos os også godt lide hunde, så det er ikke problemet!
Det er kun de første 5 minutter, de skal have og hilse på, når der er kommet gæster, så falder der ro på og det synes jeg nu er okay!
Til det med børn, vil jeg så sige at min mors den yngste hund, er opvokset med børn (det havde de der, hvor hun blev født) og dem eller andre børn er hun ikke voldsom overfor!
De fleste hunde kan godt mærke, når det er børn og at de skal være rolige overfor dem!
Desuden, så bliver der opdraget på hundene både hos os og mine forældre, de får ikke lov at tigge, være i møblerne eller hoppe op, MEN den proces tager tid, kræver tålmodighed og hun ikke er så gammel endnu!
Når nu hun hopper op (eller gør andet hun IKKE må), så bliver hun også irettesat, men så gør hun det igen OG bliver derfor irettesat IGEN og sådan fortsætter vi x antal gange, indtil den er sevet ind!