D

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2013

Anonym trådstarter

mth1987 skriver:

Selvfølgelig skal begge parter ku afbryde samarbejdet hvis det ikk kan komme til at fungere, da det jo er vigtig at ha et godt forhold til hhv passeren og forældre. Men at sige nej til forældre og dagplejer på forhånd det er måske lidt overilet...

Tak

Jeg undersøger på mandag om begge parter må afbryde samarbejdet.

Jeg har ikke mere til denne tråd, tak og undskyld

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2013

VIPpigen

Jeg er også lidt tabt. Men jeg vil da mene at du som dp har ret/pligt til at melde videre hvis der er noget af bekymring omkring barnet, som feks forældre der lugter langt væk af alkohol, hash, eller vis barnet udviser tegn på mistrivel... Du skal da ikke afvise barnet så, barnet har brug for at du er talerør når forældrene udviser de ikke magter opgaven .....

ej, lød det helt forkert

Anmeld

8. marts 2013

Kløver

Anonym skriver:

Forældre kan anmode om nyt plads, men dagplejeren har intet at sige.

Jeg er næsten 100 % sikker på det.

Jeg kan få børn fra dårligt fungerende familier, det har jeg set i gæstedagpleje....

De hører mere til en vuggestue, hvor der er flere øjne der ser familien, pædagoger etc.

Som dagplejer burde det være børnene der er i fokus og ikke familiens status, der behøver jo intet være sf problemer i forhold til samarbejde bare fordi forældrene kommer fra belastede områder, og det er vel også med i jobbet at yde det bedste selvom børnene kommer fra et belastet hjem. Man kan vel lige så godt få problemer med frøken snob fra strandvejen, eller kernenoderen fra gennemsnitsfamilien.

Hvis du er så hård om det, ville jeg undersøge reglerne inden jeg brokkede mig, og kan man ikke leve med de vilkår, ja så bør man ikke være dagpleje.

Dagplejere åbner eget hjem ja, tager hatten af for dagplere som yder deres bedste for slle deres dagpleje børn, gør min dagplejemor, hun er fantastisk. Er man ikke villig til at gøre de ting det kræver bør man ikke få sådan et job

Synes det vitker meget hårdt og dømmende, hvem siger ikke at netop dagpleje kan være det bedste og lige netop det der er brug for, for lille Børge selvom han kommer fra et belastet hjem, eller et hjem hvor de ikke har så mange penge, gør da ikke Børge mindre værd, og bør da ikke være dagplejen som skal gå ind og bestemme hvor lille Børge skal passes henne

Anmeld

8. marts 2013

L&V

Anonym skriver:

Der er jeg enig med dig

Jeg tænker på barnets tarv her og ikke dagplejerens lyst.

Jeg vil sige at i vuggestuen er flere pædagoger som ser på barnet og snakker om evt. problemer med det samme.

At afvise forældre er ikke bare fordi dagplejeren synes det, selvføgeligt.

Hvis forældrene lugter er alkohol til første møde med dagplejeren

eller lugter af hash,

eller man kan se på dem at de ikke har været i bad i flere dage-

kan dagplejeren være bange for at ikke kunne magte denne familie og HJÆLPE BARNET.

Hvad med de andre dagplejebørn?

Men som sagt, forældre bestemmer.

Hvis man ikke kan håndtere disse ret banale eksempler så vil jeg stadig mene man er i det forkerte erhverv da det ikke behøver ha nogen effekt på barnet, så der kan lige så vel ligge en alm. pleje, omsorg osv i det arbejde..

De andre børn behøver jo ikke lide under et barn med ekstra behov hvis man er dygtig til sit job.

Og nej det er ikke kun forældrene der har noget at sige, det ved jeg virkeligt ikke hvor du har fra

Anmeld

8. marts 2013

fairlady

Kan godt forstå din bekymring omkring børn fra belastede hjem. Det er et stort ansvar at stå med, når man ikke er uddannet pædagog, hvor man under uddannelsen måske får nogle redskaber.

Men vil da også mene at du jo må indberettige det og snakke med ledelsen i kommunen om hvordan du skal håndtere disse familier.

Anmeld

8. marts 2013

Nettemor

Har ikke læst hele tråden.

Men jeg kender et par eksempler hvor dagplejemoren har sagt Nej...

Anmeld

8. marts 2013

Anonym trådstarter

Kan godt forstå din bekymring omkring børn fra belastede hjem. Det er et stort ansvar at stå med, når man ikke er uddannet pædagog, hvor man under uddannelsen måske får nogle redskaber.

Men vil da også mene at du jo må indberettige det og snakke med ledelsen i kommunen om hvordan du skal håndtere disse familier.

Jeg er påvirket af at min kolleger, sagde sit job op pga. hun ikke fik den nødvendige hjælp til et omsorgssvigtet dagplejebarn.

Hun var en god dagplejer, men gav op

Må en dagplejer afvise at passe et barn, hvis far er rocker?

Anmeld

8. marts 2013

Hvem?

Anonym skriver:

Jeg er påvirket af at min kolleger, sagde sit job op pga. hun ikke fik den nødvendige hjælp til et omsorgssvigtet dagplejebarn.

Dp må gerne takke nej tak til et barn, f.eks. hvis i er venner med forælderne og ikke øver samarbejde på det plan.

Men at sige nej til en omsorgssvigtet barn er da  - her burde man sætte ind med alle indsatser og du er vel tilknyttet en dagplejepædagog på kommunen, du kan ringe til?!

Anmeld

8. marts 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Hvis faren er rocker hvad er det så lige du regner med barnet er. Jeg har været i praktik i en børnehave med mange belastede familier. Det  handler om at se på børnenes styrkesider og ikke kun børnenes svagheder. Og prøv at se på barnet som et individ for sig og ikke kun som et produkt af en rocker. Der er en tendens til at forklare alt "anderledes" adfærd med forældrene som årsag. 

Tal med den pædagog der er tilknyttet dig og find en måde at få drengen inkluderet i gruppen så det fungerer for alle børn. Det kan lade sig gøre. 

Jeg kan forstå på dig, at du ikke synes, at du magter opgaven. Men må jeg så spørge dig, hvorfor du er blevet dagplejemor? Havde du regnet med at du kun fik "mønsterbørn"? På skrift virker det ikke til at du har valgt dit job med hjertet. Sorry. 

Anmeld

8. marts 2013

booster_88

Jeg går ud fra at da du valgte at blive dagpleje mor at du har gjort op med dig selv hvad du gik ind til, tænkte alle situationer igennem, og har overvejet om du som menneske var klar til at tage disse kompetencer til dig.

Du skriver at vuggestue i belastede tilfælde er bedre da der er kompetent personale, det skal man jo umiddelbart også tro du var, jah du har ikke en udd. men du skulle gerne som menneske kunne rumme disse ting, og vide du kan til en hver tid snakke med den tilknyttede pædagog, som en dagpleje nu har mulighed for.

Derudover er det ikke sikkert at barnet ville fungere bedre i en vuggestue, det kan netop være barnet har brug for lidt færre børn omkring sig, eller forældrene har brug for et tættere samarbejde. Men igen jeg går ud fra du har gjort disse ting op inden du blev dagpleje, også at du kunne få et barn til en rocker.

Forældrene aflevere jo deres barn til dig hver morgen, og hvis ikke du kan rumme disse ting, så skulle du måske skifte arbejds område.

Håber du finder svaret på dine spørgsmål, god weekend.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.