Pligt til at indberette socialt bedrageri??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. februar 2013

wamse

Mettefpigen skriver:

nej men, man behøver jo heller ikk gå og glo ind af folks vinduer.... Det er jo hvis du høre noget, at du kan indberette det.... Jeg vill da gøre det hvis jeg vidste noget om nogen.....

Jeg har såmænd en viden om en som lige pt har snydt sig til ekstra penge ved kommunen denne måned, men jeg ved at de finder ud af det, så jeg har intet gjort ved det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2013

wamse

Carina:-) skriver:

Mon ikke du ville se anderledes på det ,hvis de milliarder der bliver snydt for  blev taget fra den alm velfærd?

Synes det er trist at det er for nogen er ok at andre snyder sig til penge der så mangler andre steder i samfundet-

Det er jo ikke 10.000 vi snakker om ,men milliarder som asociale mennesker rager uberettiget til sig 

Jamen jeg ved da, at det har en bekostning for samfundet, men derfor er der ansat folk til at tjekke op på social ydelser.

Anmeld

15. februar 2013

Carina:-)

wamse skriver:

Jamen jeg ved da, at det har en bekostning for samfundet, men derfor er der ansat folk til at tjekke op på social ydelser.

Men fordi der er nogen ansat,er det jo ikke ensbetydende med at alting opdages.

Hvis du havde indbrud,og politiet ikke fandt dem der havde begået det,ville du så ikke sætte pris på at din nabo der overværede indbruddet havde ringet til politiet?

Istedet for at regne med at det klarede de da selv,nu de var ansat til det.

Eller du ville have det helt ok med at din nabo sagde,sorry makker men det har vi jo politiet til at tage sig af?

Hvis det var så nemt at opklare tyveri ,indbrud og socialt bedrageri ville der jo nok næppe være nogen der gad gøre sig de anstregelser for at stjæle/snyde?

Anmeld

15. februar 2013

wamse

Men fordi der er nogen ansat,er det jo ikke ensbetydende med at alting opdages.

Hvis du havde indbrud,og politiet ikke fandt dem der havde begået det,ville du så ikke sætte pris på at din nabo der overværede indbruddet havde ringet til politiet?

Istedet for at regne med at det klarede de da selv,nu de var ansat til det.

Eller du ville have det helt ok med at din nabo sagde,sorry makker men det har vi jo politiet til at tage sig af?

Hvis det var så nemt at opklare tyveri ,indbrud og socialt bedrageri ville der jo nok næppe være nogen der gad gøre sig de anstregelser for at stjæle/snyde?

Jamen hvornår synes du så vi skal stoppe?

Skal vi melde alt som er overtrædelser? Melder du sort arbejde? Gør du fx boligportal opmærksom på, når der nogle gange bliver spurgt her inde, om nogle vil låne deres kode ud? For der snyder man jo firmaet for penge, eller gælder moralen kun, når det er de offentliges penge?

Melder du hvis nogle her inde laver og sælger kager, hvis du har en mistanke om, at der måske sælges for mere end det tilladte inden man skal beskattes?

Melder du hvis nogle går over for rødt? Staten går jo glip af indtjeningen af en eventuel bøde. er der forskel på beløbet for dig, eller er det kun når det gælder sociale ydelser, at man skal anmelde noget?

Anmeld

15. februar 2013

Mettefpigen

wamse skriver:

Jeg har såmænd en viden om en som lige pt har snydt sig til ekstra penge ved kommunen denne måned, men jeg ved at de finder ud af det, så jeg har intet gjort ved det.

Okay.... Nu aner jeg ikk noget om den sag så forstår ikk lige hvorfor du fortæller mig det....

Anmeld

15. februar 2013

Mettefpigen

wamse skriver:

Skal vi melde alt som er overtrædelser? Melder du sort arbejde? Gør du fx boligportal opmærksom på, når der nogle gange bliver spurgt her inde, om nogle vil låne deres kode ud? For der snyder man jo firmaet for penge, eller gælder moralen kun, når det er de offentliges penge?

Melder du hvis nogle her inde laver og sælger kager, hvis du har en mistanke om, at der måske sælges for mere end det tilladte inden man skal beskattes?

Melder du hvis nogle går over for rødt? Staten går jo glip af indtjeningen af en eventuel bøde. er der forskel på beløbet for dig, eller er det kun når det gælder sociale ydelser, at man skal anmelde noget?

Hvis der ikk er nogle der siger noget, så blir det jo kun værre og værre... Og det ender jo bare med at der blir sparet og sparet...

Anmeld

15. februar 2013

Carina:-)

Nu er der jo bagatelgrænser inden for snyd ,sort arbejde osv-

Så jeg ville koste samfundet mere hvis jeg meldte det. -+ de ville ikke gøre noget ved det.

Så nej jeg melder ikke kagebagere,ligesom jeg ikke melder min nabo fordi jeg tror han får lavet sort arbejde.'(man skal jo ikke tro ,men være sikker inden man spilder det off tid)

Men hvis jeg vidste det ligesom du ved din bekendte snyder ville jeg uden at blinke melde det-netop fordi jeg ved hvor nemt det er at snyde.

Og hvor mange % der slipper af sted med det,fordi mange er ligeglade.

Du melder vel også hvis der er nogen der stjæler din pung.?

'Der er vel ikke forskel på privat eller off?

Hvad nu hvis du fandt ud af at din nabo scorede 20.000 i sygedp pr måned imens han tjente 100.000 i hans firma,er det også ligegyldigt?

Prob. er at mange tænker ,at det er ligemeget for der er masservis af penge -

Så jeg behøver ikke tage ansvar.

Men hvis nu at der var en der stak hånden direkte i din lomme,og tog de penge du og dine børn skal leve af-så ville du jo ikke se så let på det.

Og det er jo faktisk det der sker....

Der skal spares ,og der skal strammes op .

Det kunne måske undgås hvis der ikke blev snydt for milliarder .

Anmeld

15. februar 2013

wamse

Mettefpigen skriver:

Okay.... Nu aner jeg ikk noget om den sag så forstår ikk lige hvorfor du fortæller mig det....

Jeg siger det jo for at pointere, at jeg rent faktisk kender til et tilfælde, men vælger bevidst ikke at handle på det. Du svarede jo på mit indlæg, hvor du siger, at man ikke behøver kigge ind af folks vinduer, men kun bør/skal reagere, hvis man reelt kender til noget

Anmeld

15. februar 2013

Mettefpigen

wamse skriver:

Jeg siger det jo for at pointere, at jeg rent faktisk kender til et tilfælde, men vælger bevidst ikke at handle på det. Du svarede jo på mit indlæg, hvor du siger, at man ikke behøver kigge ind af folks vinduer, men kun bør/skal reagere, hvis man reelt kender til noget

Jaa og forstår ikk hvorfor du ikk siger noget til personen... Man skal da ikk snyde sig til noget ekstra!....

Anmeld

15. februar 2013

wamse

Nu er der jo bagatelgrænser inden for snyd ,sort arbejde osv-

Så jeg ville koste samfundet mere hvis jeg meldte det. -+ de ville ikke gøre noget ved det.

Så nej jeg melder ikke kagebagere,ligesom jeg ikke melder min nabo fordi jeg tror han får lavet sort arbejde.'

Men hvis jeg vidste det ligesom du ved din bekendte snyder ville jeg uden at blinke melde det-netop fordi jeg ved hvor nemt det er at snyde.

Og hvor mange % der slipper af sted med det,fordi mange er ligeglade.

Du melder vel også hvis der er nogen der stjæler din pung.?

'Der er vel ikke forskel på privat eller off?

Hvad nu hvis du fandt ud af at din nabo scorede 20.000 i sygedp pr måned imens han tjente 100.000 i hans firma,er det også ligegyldigt?

Prob. er at mange tænker ,at det er ligemeget for der er masservis af penge -

Så jeg behøver ikke tage ansvar.

Men hvis nu at der var en der stak hånden direkte i din lomme,og tog de penge du og dine børn skal leve af-så ville du jo ikke se så let på det.

Og det er jo faktisk det der sker....

Der skal spares ,og der skal strammes op .

Det kunne måske undgås hvis der ikke blev snydt for milliarder .

Jo din/jeres tanke er jo god nok, men synes jo så den falder meget til jorden, når det jo åbenbart ikke gælder hele vejen rundt, at man bør melde noget. Sort arbejde er da i den grad også at snyde det offentlige for penge, og det er vel det du siger skal undgås?

Ja der er bagateller indenfor alt, men igen hvis du vil gradbøje det, jamen så er en enkelt individs snyd med ydelser jo peanuts i forhold andet måske.

Jeg siger ikke at det er ligegyldigt at folk snyder, men at jeg ikke blander mig i det. Jeg er ikke moralens/samfundets vogter.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.