Nu gider jeg ikke holde dåb

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. januar 2013

MorDk

Og så føler de sig mindre elsket? Det gør jeg ik.
Jeg synes ikke at man kan sige; der kom 70 til den første, så der SKAL 70 til den næste.

Nej det siger jeg heller ikke! Man kan gøre som man vil. Men vi har bare ikke lyst til at gøre forskel. STOR fest/arrangement til storebror og mindre kaffemik til Lillesøster. NEJ! Her for de begge en dejlig fest (som de ikke husker men som vi kan fortælle om og vise billeder fra) Og vi har hygget os og holdt en dåb som vi ønsker den skal holdes for vores børn. Det nemmeste for os ville være ikke at inviterer gæster men bare gå ned og få hende døbt. Men selvfølgelig skal der holdes fest bagefter! Det har vi valgt og nogle andre vælger anderledes. Vi gør ikke foreskel hvad fester og gaver angår.

Det handler ikke om at de kan eller skal føle sig mere eller mindre elsket. Ved jeg ikke lige hvor du har fra?!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. januar 2013

helle85

MorDk skriver:

Jeg har samme holdning. Storebror fik en stor dåb. Det skal lillesøster da også. Nej de forstår det ikke nu men det gør de på et senere tidspunkt! (De ser billeder, der bliver fortalt mm.)

vi ser heldigvis forskelligt på tingene.

hvis min datter kommentere det nå hun bliver størrer, så vil jeg forklare hende hvorfor hun ikke fik en dåb, da hun var spæd. men til gengæld få hun så en dåb, hun kan huske da hun så få lov til at vælge et tema feks. prinsesse hvor hun så få en rigtig prinsesse kjole(ikke dem fra fasterlavn)osv.

mine børn får heller ikke det samme nu, eller for samme beløb. for hvis den ene er med inde til byen, eller til tandlæge osv. så få han/hun en ting, hvor den anden ikke få men, så få den anden på et andet tidspunkt

Anmeld

29. januar 2013

TNBC

MorDk skriver:

Nej det siger jeg heller ikke! Man kan gøre som man vil. Men vi har bare ikke lyst til at gøre forskel. STOR fest/arrangement til storebror og mindre kaffemik til Lillesøster. Det har vi valgt og nogle andre vælger anderledes. Vi gør ikke foreskel hvad fester og gaver angår.

Det handler ikke om at de kan eller skal føle sig mere eller mindre elsket. Ved jeg ikke lige hvor du har fra?!

Når du skriver at de måske sidder om 10 år og ser på billeder og ser at der ikke var lige mange til deres dåb. Kunne da godt være at det var det du frygtede...
Jeg er glad for at min børn ikke skal døbes. Det kan de selv bestemme når de bliver ældre.

Anmeld

29. januar 2013

MorDk

helle85 skriver:

vi ser heldigvis forskelligt på tingene.

hvis min datter kommentere det nå hun bliver størrer, så vil jeg forklare hende hvorfor hun ikke fik en dåb, da hun var spæd. men til gengæld få hun så en dåb, hun kan huske da hun så få lov til at vælge et tema feks. prinsesse hvor hun så få en rigtig prinsesse kjole(ikke dem fra fasterlavn)osv.

mine børn får heller ikke det samme nu, eller for samme beløb. for hvis den ene er med inde til byen, eller til tandlæge osv. så få han/hun en ting, hvor den anden ikke få men, så få den anden på et andet tidspunkt

Ja men så bliver der jo heller ikke gjort foreskel vel?

Det var noget andet hvis man kun gav den ene og aldrig den anden... (kan du følge mig)? Det behøver jo heller ikke være for samme beløb men det er også tanken bag der tæller. Hvis jeg havde fravalgt min datters fest efter dåben (hvilket ville være klart det nemmeste og billigste) så havde jeg gjort foreskel på mine unger. Det ønsker jeg ikke. Store som små.

Anmeld

29. januar 2013

MorDk

Yurie skriver:

Når du skriver at de måske sidder om 10 år og ser på billeder og ser at der ikke var lige mange til deres dåb. Kunne da godt være at det var det du frygtede...
Jeg er glad for at min børn ikke skal døbes. Det kan de selv bestemme når de bliver ældre.

Ja... det er jo godt for dem. Men hvorfor nævner du det?

Vores børn vælger senere hen om de vil konfirmeres. Ingen tvinger dem. Jeg gør det vi ønsker for vores børn og jeg ønsker ikke at gøre foreskel. Derfor holder vi STORT arrangement for lillesøster også.

Anmeld

29. januar 2013

helle85

MorDk skriver:

Ja men så bliver der jo heller ikke gjort foreskel vel?

Det var noget andet hvis man kun gav den ene og aldrig den anden... (kan du følge mig)? Det behøver jo heller ikke være for samme beløb men det er også tanken bag der tæller. Hvis jeg havde fravalgt min datters fest efter dåben (hvilket ville være klart det nemmeste og billigste) så havde jeg gjort foreskel på mine unger. Det ønsker jeg ikke. Store som små.

nej det er rigtig nok men så ville der jo heller ikke ske noget ved at rygge det feks. 6 mdr måske hvis man så har råd der
og ja jeg kan helt klart godt følge dig

Anmeld

29. januar 2013

KarinOM

Hmmm, jeg ville måske nok syntes det var lidt underligt, men ville da komme alligevel.

Og ville nok se det som et sammenskudsgilde, mere end en dåb, men hvis man ser bort fra det så tror jeg, mit største spørgsmål til det, ville være mere logistisk

Hvordan skal 72 personer stege deres egen bøf/pølser samtidig, uden at det bliver totalt kaos? (man ville jo ikke komme til at sidde ned samtidig på noget tidspunkt)

Hvor skal kødet være mens man er i kirke og under transport? (gider helt ærligt ikke spise kød der har ligget i en varm bil i flere timer...eller servere det for mine børn) 

Jeg ville helt sikkert købe gave (for det er jo til barnet og ikke til forældrene) men ville helt ærligt (og er ikke stolt af at indrømme det) tænke at I var lidt nærrige, når det ender med en fest hvor "kuvertprisen" ville være dyrere for gæsten end for værten! 

Anmeld

29. januar 2013

TNBC

MorDk skriver:

Ja... det er jo godt for dem. Men hvorfor nævner du det?

Vores børn vælger senere hen om de vil konfirmeres. Ingen tvinger dem. Jeg gør det vi ønsker for vores børn og jeg ønsker ikke at gøre foreskel. Derfor holder vi STORT arrangement for lillesøster også.

Ved jeg ik. Det poppede bare lige ind i mit hoved.

Anmeld

29. januar 2013

MorDk

helle85 skriver:

nej det er rigtig nok men så ville der jo heller ikke ske noget ved at rygge det feks. 6 mdr måske hvis man så har råd der
og ja jeg kan helt klart godt følge dig

Nej man kan jo få dem døbt hvornår det skulle være. Vores søn blev døbt da han var 6 uger. Vores datter skal døbes på søndag 4 mdr gammel... og vi valgte at vente pga. tid/stress og ikke pga. økonomi.

Anmeld

29. januar 2013

morstinus

Anonym skriver:

IIIH HA !
Sidste sommer holdt vi dåb få 86 mennesker, der hade vi penge til det.

Men i år har vi ikke så mange penge - derfor har vi sankket om at "kun" invitere 72 mennesker.
Da vi begge synes det det ville være forkert at holde et lille dåb til lillebror - nu når storbrors var så stort.

Men så i min familie er det HELT normalt at folk kommer med lidt mad til fester - men det er der BESTEMT ikke i min kærestes familie.

Få mig og min kæreste snakket om at holde det om sommer for, så kunne vi købe sodavand, lave salat ovs og hvad nu ellers Så kan folk selv komme med kød de ville grille .

Så snakker jeg med min kærestes søster og bror. Så begynder de at sige virklige dårlige idé og hvis man gjorde det på den måde ville vores søn jo ikke få nogen dåbs gaver få de penge skulle man bruge på kød. Og det er da virklige UNORMALT ..

Er vi unormale og be folk om at komme kød?

er anonym da kæresten ville have det.

Håber det giver mening...

Kan godt forstå du smider håndklædet i ringen, for det er lidt af en mundfuld at arrengere sig ud af en fest med så mange gæster, med to små børn

Vores datters barnedåb, var meget traditionel. Vi havde ikke prøvet det før, det var første gang, og jeg lod vores familier styre hele showet.

Det var med 3 retters menu, plus kaffe og vin. Helt ned i detaljen med traditioner.

Min svigerinde fik en skøn dreng 9 måneder efter, vi fik vores datter.

Og hvor mig og min mand er formelt gift og hvor etikette var meget i højsædet fra begge familier, så føler man et vidst pres. så vi forventede sådan set også at min svigerinde skulle gøre det samme.

Men, hun gav os en anden oplevelse af hvordan den slags kan gøres: Hun havde ikke råd til at sende invitationer rundt, så dem kom hun med til forskellige familiesammenkomster inden dåben (selvfølgelig i god tid)

Vi skulle komme med en ret hver, i stedet for gaver. Og både hendes kærestes familie og min svigerfamilie, lavede  kaffe og kage og gjorde klar.

det fungerede rigtig godt  det var rigtig hyggeligt og meget uformelt. jeg var selv utroligt skeptisk over at, det skulle foregå sådan. Men jeg lærte samtidig noget af det.

Til vores datters barnedåb havde vi ikke råd til at invitere andre end de allernærmeste. dvs. at det var max 20 personer.

Min svigerinde inviterede alle dem hun kunne komme i nærheden af, for så var ingen overset.

Til min søns dåb (som var om sommeren) tog jeg selv tøjlerne og så diskuterede jeg det med min mand:

Hans søsters måde at holde det på havde givet os nogle gode ideer, som vi kunne gøre til vores egne:

Fx: vi ville gerne have alle familiemedlemmer med (tilsammen blir' det 50 - 60 stk) men vi havde ikke råd til at bespise dem med 3 retters menu, vi havde heller ikke overskuddet  Det blev til at folk måtte komme til brunch. Der er lidt af alle madelemnter plus kaffen og kagen.

jeg hankede op i min mor og min svigermor (efter at have givet min mor chokket over alle chok, at jo sådan skulle dåben foregå ) og jeg lavede en "madplan" min mor skulle sørge for en slags mad, min svigermor for en anden og vi sørgede for noget helt tredjde. gæsterne skulle ikke komme med noget selv, så for dem var det stort set det samme, bare mere uformelt.

Jeg synes helt klart at, man skal gøre det man føler for. også selvom ens familie kan have nogle traditioner som, kan være svære at undgå.

vi lavede vores egen tradition, inspireret af svigerinden.

(ved at min mands forældre heller ikke har inviteret på andet end kaffe og kage, for det gjorde man dengang. Ved at mine forældre gjorde det samme, for de havde ingen penge &nbsp

vi venter os nr 3 til sommer og har tænkt os at gøre samme stunt, fordi det er så hyggeligt og nede på jorden.  vil hellere spare op til en fed konfirmationsfest, som de aldrig glemmer

håber i finder en løsning der passer jer, og at i får en skøn dag alligevel, trods alt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.