Anonym skriver:
IIIH HA !
Sidste sommer holdt vi dåb få 86 mennesker, der hade vi penge til det.
Men i år har vi ikke så mange penge - derfor har vi sankket om at "kun" invitere 72 mennesker.
Da vi begge synes det det ville være forkert at holde et lille dåb til lillebror - nu når storbrors var så stort.
Men så i min familie er det HELT normalt at folk kommer med lidt mad til fester - men det er der BESTEMT ikke i min kærestes familie.
Få mig og min kæreste snakket om at holde det om sommer for, så kunne vi købe sodavand, lave salat ovs og hvad nu ellers Så kan folk selv komme med kød de ville grille .
Så snakker jeg med min kærestes søster og bror. Så begynder de at sige virklige dårlige idé og hvis man gjorde det på den måde ville vores søn jo ikke få nogen dåbs gaver få de penge skulle man bruge på kød. Og det er da virklige UNORMALT ..
Er vi unormale og be folk om at komme kød?
er anonym da kæresten ville have det.
Håber det giver mening...
Kan godt forstå du smider håndklædet i ringen, for det er lidt af en mundfuld at arrengere sig ud af en fest med så mange gæster, med to små børn 
Vores datters barnedåb, var meget traditionel. Vi havde ikke prøvet det før, det var første gang, og jeg lod vores familier styre hele showet. 
Det var med 3 retters menu, plus kaffe og vin. Helt ned i detaljen med traditioner. 
Min svigerinde fik en skøn dreng 9 måneder efter, vi fik vores datter.
Og hvor mig og min mand er formelt gift og hvor etikette var meget i højsædet fra begge familier, så føler man et vidst pres. så vi forventede sådan set også at min svigerinde skulle gøre det samme.
Men, hun gav os en anden oplevelse af hvordan den slags kan gøres: Hun havde ikke råd til at sende invitationer rundt, så dem kom hun med til forskellige familiesammenkomster inden dåben (selvfølgelig i god tid)
Vi skulle komme med en ret hver, i stedet for gaver. Og både hendes kærestes familie og min svigerfamilie, lavede kaffe og kage og gjorde klar.
det fungerede rigtig godt
det var rigtig hyggeligt og meget uformelt. jeg var selv utroligt skeptisk over at, det skulle foregå sådan. Men jeg lærte samtidig noget af det.
Til vores datters barnedåb havde vi ikke råd til at invitere andre end de allernærmeste. dvs. at det var max 20 personer.
Min svigerinde inviterede alle dem hun kunne komme i nærheden af, for så var ingen overset.
Til min søns dåb (som var om sommeren) tog jeg selv tøjlerne og så diskuterede jeg det med min mand:
Hans søsters måde at holde det på havde givet os nogle gode ideer, som vi kunne gøre til vores egne:
Fx: vi ville gerne have alle familiemedlemmer med (tilsammen blir' det 50 - 60 stk) men vi havde ikke råd til at bespise dem med 3 retters menu, vi havde heller ikke overskuddet
Det blev til at folk måtte komme til brunch. Der er lidt af alle madelemnter plus kaffen og kagen.
jeg hankede op i min mor og min svigermor (efter at have givet min mor chokket over alle chok, at jo sådan skulle dåben foregå
) og jeg lavede en "madplan" min mor skulle sørge for en slags mad, min svigermor for en anden og vi sørgede for noget helt tredjde. gæsterne skulle ikke komme med noget selv, så for dem var det stort set det samme, bare mere uformelt. 
Jeg synes helt klart at, man skal gøre det man føler for. også selvom ens familie kan have nogle traditioner som, kan være svære at undgå.
vi lavede vores egen tradition, inspireret af svigerinden.
(ved at min mands forældre heller ikke har inviteret på andet end kaffe og kage, for det gjorde man dengang. Ved at mine forældre gjorde det samme, for de havde ingen penge

vi venter os nr 3 til sommer og har tænkt os at gøre samme stunt, fordi det er så hyggeligt og nede på jorden.
vil hellere spare op til en fed konfirmationsfest, som de aldrig glemmer 
håber i finder en løsning der passer jer, og at i får en skøn dag alligevel, trods alt