Hvor kommer du fra?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. december 2012

Caroline86

Frøken J. skriver:

Tja, jeg er vel på en måde andengenerationsindvandrer Sådan halvt! Min far er Englænder, og jeg er født i England. Min mor er dog dansker - Men vi flyttede hertil fra England. SÅ ved jeg ikke hvad det gør mig til

så er du vel i princippet 1. generations? Når du er født i et andet land og har startet din opvækst der

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. december 2012

Fenja09

Caroline86 skriver:

Jeg ser bestemt heller ikke mig selv som andet end ærkedansker, men i realiteten er jeg 3. generations indvandrer

Det er bare meget sjovt at tænke på, hvor få der rent faktisk tænker over at mange af os ER indvandrere på helt lige fod med dem vi omtaler som indvandrere (her tænker jeg på danskere som ikke har det traditionelle nordiske udseende og derfor skiller sig ud fra mængden - f.eks. ham min tyrkiske kammerat jeg nævnte tidligere i tråden)

Min oldefar var svensk - hvor langt mener du at man kan gå tilbage for stadig i dag at kalde sig indvandre? Bare af ren nysgerrighed

Anmeld

19. december 2012

Pige2009

wamse skriver:

Det er ikke dansk, men et jysk ord

Vi siger det altså også en del på Fyn!  Der er ingen andre tilsvarende danske ord, der i min optik dækker betydningen lige så godt

Anmeld

19. december 2012

wamse

Baagøe skriver:

Vi siger det altså også en del på Fyn!  Der er ingen andre tilsvarende danske ord, der i min optik dækker betydningen lige så godt

Det er et fantastisk ord Godt det spreder sig over landet

Anmeld

19. december 2012

Caroline86

Fenja09 skriver:

Min oldefar var svensk - hvor langt mener du at man kan gå tilbage for stadig i dag at kalde sig indvandre? Bare af ren nysgerrighed

altså det "normale" skel i Danmark er vist ved 3. generation... Dvs. hvis det er længere tilbage end dine oldeforældre så tæller man ikke videre

Men jeg synes det er lidt interessant at skubbe den traditionelle opfattelse af indvandrer, netop fordi jeg tror vi ofte kaster negativitet på ordet og fordi vi nok har tendens til at sætte lighedstegn mellem "indvandring" og kulturforskel (bare for at nævne ét eksempel) Der er jo enorm kulturel forskel på at indvandre fra Sverige eller fra Tyrkiet (for igen at nævne mig og min gymnasie kammerat), men vi er sådan set indvandrere i samme led...

Giver det mening?

Anmeld

19. december 2012

Caroline86

wamse skriver:

Det er et fantastisk ord Godt det spreder sig over landet

jeg gør hvad jeg kan herovre meeeen de bider sgu ikke helt på allesammen!

Anmeld

19. december 2012

MorDk

Jeg ved at jeg har noget polak i mig ...

Anmeld

19. december 2012

wamse

Caroline86 skriver:

jeg gør hvad jeg kan herovre meeeen de bider sgu ikke helt på allesammen!

Ha ha jeg har også nogle onkler/mostre og deres børn, som er flyttet til Sjælland, så med tiden må sjælland bukke under, og acceptere ordet træls

Anmeld

19. december 2012

Fenja09

Caroline86 skriver:

altså det "normale" skel i Danmark er vist ved 3. generation... Dvs. hvis det er længere tilbage end dine oldeforældre så tæller man ikke videre

Men jeg synes det er lidt interessant at skubbe den traditionelle opfattelse af indvandrer, netop fordi jeg tror vi ofte kaster negativitet på ordet og fordi vi nok har tendens til at sætte lighedstegn mellem "indvandring" og kulturforskel (bare for at nævne ét eksempel) Der er jo enorm kulturel forskel på at indvandre fra Sverige eller fra Tyrkiet (for igen at nævne mig og min gymnasie kammerat), men vi er sådan set indvandrere i samme led...

Giver det mening?

Ja, det giver mening  

Nu kan man jo så sige at lande som Norge og Sverige faktisk har været danske - så vi kommer alle fra samme oprindelse, derfor ser jeg ikke helt det på samme måde, som hvis man kommer fra f.eks Iran.

Vores kulturer er så tæt på hinanden her i Norden, at der sådan set ikke er meget forskel på os, udover vores landegrænser. Hvis man tager til Mellemøsten vil både kultur, religion, love, politik og meget mere være totalt forskellig fra os heroppe.

Jeg siger ikke at en englænder er mindre indvandre end en tyrker, men forskellen er ikke så stor - og muligheden for at tilpasse sig er nok større, hvis man kommer fra London end Kusedase i Tyrkiet.

Så jeg er nok af den mening, at kommer man fra Norge, Sverige eller Danmark og bosætter sig i et af de lande man ikke er født i, så er man nok nærmere tilflytter end indvandre, selvom det officielt hedder noget andet.

Anmeld

19. december 2012

Caroline86

Fenja09 skriver:

Ja, det giver mening  

Nu kan man jo så sige at lande som Norge og Sverige faktisk har været danske - så vi kommer alle fra samme oprindelse, derfor ser jeg ikke helt det på samme måde, som hvis man kommer fra f.eks Iran.

Vores kulturer er så tæt på hinanden her i Norden, at der sådan set ikke er meget forskel på os, udover vores landegrænser. Hvis man tager til Mellemøsten vil både kultur, religion, love, politik og meget mere være totalt forskellig fra os heroppe.

Jeg siger ikke at en englænder er mindre indvandre end en tyrker, men forskellen er ikke så stor - og muligheden for at tilpasse sig er nok større, hvis man kommer fra London end Kusedase i Tyrkiet.

Så jeg er nok af den mening, at kommer man fra Norge, Sverige eller Danmark og bosætter sig i et af de lande man ikke er født i, så er man nok nærmere tilflytter end indvandre, selvom det officielt hedder noget andet.

jeg er FULDSTÆNDIG enig med dig

Og min tråd opstår netop da jeg irriteres over at tingene ikke adskilles bedre - altså netop kultur, religion mv. fremfor blot at kalde det indvandring. Det lyder også lidt invaderende, det der "indvandring" - der er faktisk nok større chance for at dem fra Sverige, Norge og England rent faktisk VANDREDE ind i landet end dem fra mellemøstlige lande

"Indvandrer" har en utroligt negativ klang i mine ører og man kan ikke skære alle over én kam og samtidig ikke anerkende at der findes utroligt mange "indvandrere" som man slet ikke betragter som sådan - netop grundet det du skriver

Det er en håbløs debat, det ved jeg... Og den ændrer heller ikke ved noget! Men egentlig får jeg præcis de svar som jeg havde håbet på

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.