Fravalg af børn med Down Syndrom?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. december 2012

Findusinde

Og i processen fik vi at vide at det er langt fra størstedelen af børn født med downs som kan fungere nogenlunde normalt. Langt de fleste har følgesygdomme, såsom, hjerte og nyresygdomme, blinde, døve, osv. Og de downs børn/voksne der ses i tv i f.eks. programmet " Undskyld vi er her" kaldes Elitemongoler.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. december 2012

helle85

Lunae skriver:

Nu skal jeg jo til NF-scanning på torsdag og er selvfølgelig rigtig spændt! Min kæreste og jeg har snakket om hvad vi ville gøre, hvis vi fik af vide at vores barn havde Down syndrom. Jeg læste eb statistik som viste at 99 procent af danske forældre vælger abort - det tal overrasker mig!

Hvad ville du vælge?

jeg har stemt blank da jeg aldrig har fået nf -scanning.

med den min dreng valgte jeg det fra da jegikke ville kunne klare at tage sådan et valg (havde haft en sa et halvt år forinden)

med Freja ville jeg godt have haft det, da jeg ikke ville kunne magte at klare et barn til med specielle behov.
men jeg nåde ikke at få den, da det blev flyttede til Ringsted (mener jeg det er) og fordi jeg ikke kunne få nogen til at kører og lucas ikke ville kunne klare den tur da han kun var 1 år

Anmeld

18. december 2012

Lullaby

Vi ville fravælge et barn med downs. Så håber aldrig at jeg kommer i den situation

Anmeld

18. december 2012

nattergalen

Vi stod over for valget.. Dog ikke ved nakkefold, men ved misdannelses scaning..

Her valgte vi at beholde vores dejlige skønne og helt unikke søn

Det har været hårdt fordi han også led af AVSD (hjertefejl) som mange downs børn lider af.. Han blev opereret for det, og i dag har han det godt.. Han er desværre stadig sondebarn, men vi håber at han med tiden selv vil spise sin mad.. 

På trods af vores udfordringer med Gabriel, vil jeg aldrig vælge anderledes, hvis jeg stod over for valget igen. 

Det er hårdt, men nej hvor giver det også mange glæder.. Smil der smelter hjertet.. Og en fantastisk glæde ved hans udvikling.. Og endnu mere glæde når han gang på gang modbeviser lægernes vurdering af hans kunen og formåen.. 

Synes det er ærgerligt at vores samfund ikke gøre mere for at informere omkring hvad det vil sige at få et barn med downs.. frem for nærmest at reklamere med aborten som den næsten eneste valgmulighed.. 

Anmeld

18. december 2012

Dinna88

Der er to ting der gør at jeg ikke kan svare dig:

1. Det kommer meget an på graden af det.

2. Jeg har ikke prøvet at stå i situationen.

Men! Jeg har en meget kraftig holdning til, at man skal vurdere hvordan livet vil være for den lille i maven. Jeg har haft heftige diskussioner med en del om det, fordi jeg bare ikke synes det er så sort på hvidt. Selvfølgelig kommer det meget an på een som person, hvordan ens liv er bygget op, om der er et netværk til at hjælpe, hvordan ens eget overskud er, om der er andre børn at tage hensyn til. 

så for mig er det umuligt at svare. Een ting er dog sikker - jeg ville ikke sætte et barn med downs i verden, uden at vide, at min kæreste og jeg ville kunne give det barn alt hvad det nogensinde får brug for.

Anmeld

18. december 2012

Pigent

Jeg synes den er svær og svar på for tror først jeg ville kunne tag beslutning når jeg stod det og vidste hvor slemt det var. 

Så jeg har stemt " Jeg ville se om jeg kunne få flere detaljer om barnets tilstand og derudfra træffe min beslutning"

Anmeld

18. december 2012

tankai

Lunae skriver:

Nu skal jeg jo til NF-scanning på torsdag og er selvfølgelig rigtig spændt! Min kæreste og jeg har snakket om hvad vi ville gøre, hvis vi fik af vide at vores barn havde Down syndrom. Jeg læste eb statistik som viste at 99 procent af danske forældre vælger abort - det tal overrasker mig!

Hvad ville du vælge?

Jeg ville beholde barnet..

Vi ved chancen er der, og det synes jeg hører med i beslutningen om at ville have et barn fra staten af.. 

Anmeld

18. december 2012

nattergalen

Findusinde skriver:

Og i processen fik vi at vide at det er langt fra størstedelen af børn født med downs som kan fungere nogenlunde normalt. Langt de fleste har følgesygdomme, såsom, hjerte og nyresygdomme, blinde, døve, osv. Og de downs børn/voksne der ses i tv i f.eks. programmet " Undskyld vi er her" kaldes Elitemongoler.

Og det passer så ikke helt.. 
de fleste downs lever faktisk et næsten normalt liv.. Og når vi snakker følge sygdomme er det noget de for det meste kan blive opereret for... Og en del bliver født uden nogen overhoved.. 

Læger bruger mange udtalelser der er tvetydige for neto at "rense ud" i downs børn da de koster samfundet en del i kroner og ører.. men det gør ifælge mig ikke deres liv mindre værd..

Men igen hvordan skulle man vide det hvis man ikke selv undersøger det og som de fleste gør stoler på dem der er "bedre vidende" (lægerne)...

Anmeld

18. december 2012

Findusinde

nattergalen skriver:

Og det passer så ikke helt.. 
de fleste downs lever faktisk et næsten normalt liv.. Og når vi snakker følge sygdomme er det noget de for det meste kan blive opereret for... Og en del bliver født uden nogen overhoved.. 

Læger bruger mange udtalelser der er tvetydige for neto at "rense ud" i downs børn da de koster samfundet en del i kroner og ører.. men det gør ifælge mig ikke deres liv mindre værd..

Men igen hvordan skulle man vide det hvis man ikke selv undersøger det og som de fleste gør stoler på dem der er "bedre vidende" (lægerne)...

Jeg kan kun forholde mig til hvad jeg har fået at vide af flere overlæger og selv har læst mig frem til.

Anmeld

18. december 2012

nattergalen

Dinna88 skriver:

Der er to ting der gør at jeg ikke kan svare dig:

1. Det kommer meget an på graden af det.

2. Jeg har ikke prøvet at stå i situationen.

Men! Jeg har en meget kraftig holdning til, at man skal vurdere hvordan livet vil være for den lille i maven. Jeg har haft heftige diskussioner med en del om det, fordi jeg bare ikke synes det er så sort på hvidt. Selvfølgelig kommer det meget an på een som person, hvordan ens liv er bygget op, om der er et netværk til at hjælpe, hvordan ens eget overskud er, om der er andre børn at tage hensyn til. 

så for mig er det umuligt at svare. Een ting er dog sikker - jeg ville ikke sætte et barn med downs i verden, uden at vide, at min kæreste og jeg ville kunne give det barn alt hvad det nogensinde får brug for.

Kan sagtens forstå dit udgangs punkt.. men som regel er det ikke noget du kan se på forhånd.. 

Og tro mig det eneste et downs barn har brug for er et par forældre der elsker ham over alt, på lige fod med et almindeligt barn  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.