FY FOR ***** (om dokumentaren adoption)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. november 2012

DitteFisk

Nej vi ser ikke det hele i dokumentaren - det er umuligt at dokumentere alt, men jeg synes den fortæller meget beskrivende, at der både er problematiker i selve adobtionen som der er i familien efterfølgende. 

De forældre har ikke været klædt ordentlig på - det har været en for voldsom opgave og jeg ser to meget frustrerede mennesker, der er helt fra den. Men det retfærdiggør ikke deres måde, at opføre sig på som forældre overfor Masha. Hvad var det for nogle micro-bevægelser hun gjorde ved bordet, som hun skulle stoppe med? Hvorfor blev hun (grundet nogle microbevægelser) angrebet af både mor og far? Hvorfor ser jeg ingen medfølelses-tegn i moderens ansigt på noget tidspunkt, hvor Masha er fra den? Hvorfor rører hun ikke med Masha når hun fortæller hende den grumme nyhed om at hun skal sendes væk? Afskyr hun hende virkelig? Det virker, for mig, ikke som en mor der elsker sin adoptivdatter. Men det er blot en antagelse. 

Den reaktion Masha udviser i starten - der hvor de bliver hentet til DK er en meget sund reaktion, på det der lige er sket for hende. Men et sted videre i forløbet må hun være blevet underkendt den følelse - hun har ikke fået lov at reagere og bearbejde - derfor sidder det i hende som en uro, der får dem til at kalde hende ustyrlig og helt umulig. 

Og hvad handlede det lige om, da hun snakkede med psykologen om, at "når hun opfører sig på en bestemt måde, så skal hun vide at hun ikke kan få mig. Hun ved hvordan hun skal opføre sig for at få mig" - den udtalelse gav mig kvalme - og at psykologen rent faktisk er enig med hende i, at den nye aflastningsfamilie ikke skal være et slaraffenland (men en straf?) kan jeg slet ikke forstå! 

Jeg vil ikke sige at jeg familien fortjener de verbale tæv de får nu, for så ville jeg ikke være et hak bedre. Men jeg ser ikke en elskværdig mor, jeg ser en vred og kynisk kvinde, der har brug for hjælp til sig selv før hun kan tage vare på sine børn. Og det håber jeg inderligt hun får - DE får. 

Anmeld

28. november 2012

lisbethita

tarkoflen skriver:

Forældrene fortalte i go morgen dk, at det ikke er korrekt at de kun besøger hende hver 3. uge og hver for sig... Men du har ret i, at det kan være noget der er dikteret, for at hun skulle vænne sig til omgivelserne eller hvad ved jeg!

Jeg håber bare hun får den rette hjælp langt om længe, så hun kan komme ud på den anden side og blive så hel som muligt!

Ok, det vidste jeg ikke. Men ja, vi er helt enige :-) Det er bare så tragisk. Og endnu mere tragisk, at der sikkert er mange flere tilfælde end dette.

Anmeld

28. november 2012

tarkoflen

lisbethita skriver:

Ok, det vidste jeg ikke. Men ja, vi er helt enige :-) Det er bare så tragisk. Og endnu mere tragisk, at der sikkert er mange flere tilfælde end dette.

Nej det er lidt ærgeligt, at det ikke blev fortalt i slutningen af programmet.. Men moren fortalte at de tog ud og drak en kop kaffe derude, tog hende med i biffen og vist også andre ting og de tager afsted som familie, så vidt jeg forstod det...

Anmeld

28. november 2012

Kay

tarkoflen skriver:

Enig! Det er jeg også rystet over! Men jeg var endnu mere rystet over, den psykolog de havde hjemme! For det var åbenbart den hjælp de kunne få!

lige netop... han er da vildt ukompetent

Anmeld

28. november 2012

tarkoflen

Kay skriver:

Ham var jeg meget gal på i udsendelsen! Jeg var bestemt heller ikke pjattet med adoptivforældrene, men hvis det er den vejledning de har fået, så forstår man det jo lidt bedre!

Synes dog stadig der mangler en del empati og omsorg, men det kan også være måden det er fremstillet på...

Men jeg har stadig ualmindelig svært ved spisesituatonen og den måde de fortæller masho på, at hun ikke skal bo hos dem mere!

Anmeld

28. november 2012

Kay

tarkoflen skriver:

Ham var jeg meget gal på i udsendelsen! Jeg var bestemt heller ikke pjattet med adoptivforældrene, men hvis det er den vejledning de har fået, så forstår man det jo lidt bedre!

Synes dog stadig der mangler en del empati og omsorg, men det kan også være måden det er fremstillet på...

Men jeg har stadig ualmindelig svært ved spisesituatonen og den måde de fortæller masho på, at hun ikke skal bo hos dem mere!

helt enig...

Anmeld

28. november 2012

ekebiv

Kay skriver:

inkompetent er ikke ordet, forstår SLET ikke at han ikke bliver nævnt i medierne overhovedet. At han ligefrem sidder og siger at hvis aflastningsfamilien forkæler hende for meget så skal de bare "prøve at have hende i to uger så skal de bare se " og så sidder de alle 3 og griner sådan "ja så skal de nok se hvor umulig en unge hun er" I det hele taget bevæggrunden for at hun skal i aflastning (udover at give mor og far luft) med at hun skal så dårligt et sted hen så hun kan se hvor godt hun har det derhjemme. WHAT?????? Det vil sige at der bliver godkendt aflastningsfamilier som er gode til afstraffelse eller hvordan?? Håber eddermagme ikke det er normal psykologbistand fra kommunen

Anmeld

28. november 2012

Ccamilla

Profilbillede for Ccamilla
Så er min barsel officielt slut - og ferien begynder :)
tarkoflen skriver:

Jeg har lige set det, og de er da berørte af det, og snakker meget om, at de manglede hjælp til at tackle de problemer masho havde! Og det kan jeg godt forstå, at de sidder med den følelse! Og for første gang så man moren fælde nogle tåre, og hun så også ud til, at have grædt inden hun kom ind!

De er helt klart påvirket, og de kunne godt forstå den vrede folk havde!

Nåede lige at se det, midt i kaos
Men ja, hun virkede berørt af det (egentligt rart at se, at kvinden havde følelser). Og det er da også utroligt, at de ikke har fået hjælp før tid ! Forstår godt, at de har haft afmagt og fustrationer !..
Når det så er sagt, synes jeg stadigvæk ikke, at det retfærdiggører deres behandling af Masho. Hun har ikke bedt om at blive bortadopteret jo ? Og så at blive kasseret .. IGEN !

Har læst RIGTIGT mange artikler og set mange psykologer, osv udtale sig (selvfølgelig kun på baggrund af det viste), og med henblik på, at familien har haft en drøm om, hvordan det skulle være, så Masho bliver puttet i en kasse, så hun ikke SELV må finde ud af sin egen identitet/nye rolle, tror jeg desværre er sandt. Håber hun får det bedre, og IKKE skal blive boende på børnehjemmet - hvad sker der så når hun bliver 18 ?

Har egentligt tænkt meget på episoden, hvor hun vil have tigeren ud, men ikke må. Hvorfor må hun ikke det ? Der er godt vejr, tigeren lever normalt ude i det fri, og skal man overvåges når man leger ? Hmm ..

Anmeld

28. november 2012

Clisolka

MorDk skriver:

Jeg synes faktisk ikke det er FAIR at Gert & Henriette skal have så mange verbale "tæsk" Deres højeste ønske i denne verden var børn. De har I mange år forsøgt at få børn -uden held! De bliver godkendt til adoption og De er lykkelige. Endelig kan De blive en lille familie. Hele situationen er grotesk! Gert & Henriette blev ikke klædt på til opgaven. Og ja måske skulle De slet ikke have været godkendt fra start, men det er ikke DERES skyld! Henriette fremstår som følelseskolde i dokumentaren. DET ER TV! Vågn op! Der er blevet klippet/redigeret i produktet! Masho & Lillebror skulle ALDRIG være blev bortadopteret! Det hele er grotesk! Det er IKKE Adoptivforældrene der bærer skylden! De "råbte om hjælp" allerede kort efter!! INGEN gør noget!! Jeg synes det er flot at Gert & Henriette står frem... og fortæller deres historie!

Mit hjerte bløder for ALLE parter!
Stakkels Masho ♥ Stakkels Biologiske forældre men også stakkels Gert & Henriette hvis drømme er brast!

Jeg er selv adopteret som 4 årig (fra DK) Jeg har været heldig! Jeg voksede op hos adoptivforældre som kunne magte opgaven! Og som var klædt på til den! (begge uddannede pædagoger)

Dette var bare lige lidt tanker herfra!

KRAM TIL ALLE involverede ♥

Sådan!! 

Jeg så programmet i aftes - og jeg kan vitterligt ikke forstå hvorfor de bliver hadet SÅ meget! Ja, i ser 1 TIME af et forløb der har varet flere år... Det er blevet klippet og klistret for at fange seerne. Dog ville jeg aldrig have opgivet hende, jeg ville have kæmpet! Det her viser bare hvordan systemet er bygget op når de har skreget på hjælp. Systemet svigtede....

Dog manglede jeg en del i den dokumentar. Jeg manglede at se nogle eksempler 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.