Nu har jeg lige set udsendelsen! Og jeg synes man glemmer lidt, at man altså kun ser den ene side af sagen, nemlig "offer siden"...
Jeg må indrømme, at jeg synes det er ok, at der bliver vejledt om, at det kan få konsekvenser, hvis man vælger at få et barn på det tidspunkt, hvor disse unge piger vælger det!
Den ene blev frarådet det som 17 årig, og det synes jeg ikke er forkert! Hun boede på en institution for MEGET udsatte unge, og det er altså en sikret døgn institution for unge, altså ikke bare unge, som er fjernet hjemmefra, men unge som er farlige for sig selv eller andre! Hvordan skulle hun på det tidspunkt kunne varetage et barns tarv, hvis hun ikke engang kunne varetage egne? Hun var for filan 17 år gammel, og der er altså mange velfungerende unge mennesker der ville have svært nok ved at blive forældre i så tidlig en alder! Denne pige har ikke engang opbakning hjemmefra!
Den anden pige i udsendelsen er i et voldeligt forhold, under overvågning for hvorvidt hendes forældreevner er tilstrækkelige i forhold til det barn hun allerede har og de er ikke afsluttet! Så synes jeg faktisk også man har pligt til at oplyse, at det altså kan få nogle store konsekvenser at få barn nr. 2! Jeg siger ikke, at de skal sige til hende, at hun skal få en abort, men hun skal da vide, at hun risikerer at miste begge børn! Var det så ikke bedre at få styr på det barn hun har i forvejen, fremfor at skulle have 2? Og få hjælp til at komme ud af det voldelige forhold hun var i, for det skader jo barnet voldsomt! Denne pige har opfattelsen af, at hun er blevet presset til en abort, men ingen andre end hende selv og sagsbehandleren, ved hvad der er blevet sagt!
I min verden skal ingen tvinges til abort, men jeg synes pigerne er bedst tjent med, at få klar besked om, hvilke konsekvenser deres valg har!
Det er slet ikke umuligt at disse piger kan blive gode mødre på et tidspunkt, men på de betingelser de havde, da de fik at vide, hvad konsekvenserne ved at få et barn var, tror jeg ikke man kan sige, at det ville de godt kunne klare, hvis bare de fik lidt hjælp! Og slet ikke hende den første... Det er muligt hun er i stand til det nu, men den 17 årige udgave af hende, der var anbragt, tror jeg helt ærlig ikke ville kunne tage det ansvar!
Anmeld