lotchen skriver:
Spørger fordi jeg dagligt arbejder med patientens rettigheder og oplever ofte at stå i dilemmaer om, hvor meget eller hvor lidt pårørende af den ene eller anden art må få af information. Derfor undrer det mig, hvis man uden tilladelse fra personen selv må gå i deres journal - oplysninger om dem vil måske derved indirekte komme til at stå i din journal, som du så selv har ret til at se og derved kan du jo få oplysninger, der (set fra min side) ikke vedkommer dig. Altså sådan helt firkantet set
Og det er bestemt ikke en kritik af dig og at du gerne vil have lavet den udredning, undrede mig bare lige over hvordan processen går sin gang med at lave det genetiske stamtræ, når det nu er fortrolige oplysninger.
For mit vedkommende var stamtræet en stor håndtegnet skitse hvor jeg selv angav de familiemedlemmer jeg kendte til og de sygdomme de havde haft, og lægen supplerede med de øvrige ting.
Ikke noget med en masse detaljer eller lignende.
Jeg er ret overbevist om at det er regler omkring hvad de må tage med videre og hvad de må oplyse mig om. Og jeg er desuden ret overbevist om at man indhenter tilsagn fra levende pårørende før man videregiver deres oplysninger.
Det er jo ikke detaljer om sygdommen jeg havde brug for fx, det handlede bare om hvorvidt personen havde haft kræft og hvad det i så fald var for en type.
Anmeld