Er lidt frustreret.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. oktober 2012

Lady Marion <3

Anonym skriver:

Det var det han sagde til mig - kræft ambulatorie.

Det findes desværre ikke   læger har jo forskellige specialer i dag , en øre næse hals læge ville jo aldrig kunne undersøge for livmoderhals kræft ?  derfor man skal henvises til en speciel afd med speciale i netop det du evt kunne fejle ..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2012

Thalia

Hvis det er en genetisk udredning du skal have lavet behøver du ikke selv finde de CPR numre. Dem kan sygehuset selv finde.

Det de bruger dem til er at de lige opridser dit stamtræ for på den baggrund at opridse den matematiske risiko for at du har noget med generne. Selve undergøgelsen rkæver bare en blodprøv for dig.

Grunden til at de tænker i potentielle ricisi, er at det langt fra er alle gener man er i stand til at undersøge endnu, og derfor kan en genetisk udredning ikke give et entydigt svar.

Anmeld

27. oktober 2012

Thalia

Anonym skriver:

Han sagde en henvisning til kræft ambulatoriet.

Men ja, de er gode til at snakke læge sprog så man ikke forstår noget.

Der er ikke noget der hedder kræft laboratoriet da de forskellige kræfttyper behandles forskellige steder i landet.

Det er genetisk ambulatorie der laver de genetiske udredninger. I en del år har det enten været Århus eller København man skulle til for at få lavet den slags undersøgelser, men nu kan man også i Aalbor ved jeg.

Jeg er i øvrigt selv genetisk udredt 2 gange da vi har meget kræft i familien. Ingen af gangene har mine gener vist noget, men der tages alligevel forholdsregler på mine vejen. Blandt andet får jeg årligt lavet en CT mamografi med kontrastvæske så brystcancer kan opdages tidligt. - Men forebyggende medicin tror jeg altså ikke man kan få...

Anmeld

27. oktober 2012

klmf

Lady Marion <3 skriver:

Syntes mange af lægerne i dag er dårlige til at informere patienterne på god gammeldaws dansk , de slynger om sig med lægesprog og patienterne fatter ikke en meter ,om de så selv gætter sig til resten ved jeg ikke  kan være det er derfor udmeldingerne er så forskellige

Ved ikke hvad det er der går galt. Nogle gange er det decideret underholdende - hvis det ikke er for alvorligt - og andre gange må jeg bare tage mig til hovedet og kaste mig ud i en opklarende seance, som desværre kan risikere at øge forvirringen... Nogle gange ville det være rart at have på skrift, hvad lægen siger på stuegang, så kunne man stille og roligt gå det igennem med pt/pårørende bagefter.

Anmeld

27. oktober 2012

Thalia

Lady Marion <3 skriver:

Det findes desværre ikke   læger har jo forskellige specialer i dag , en øre næse hals læge ville jo aldrig kunne undersøge for livmoderhals kræft ?  derfor man skal henvises til en speciel afd med speciale i netop det du evt kunne fejle ..

Man skal ikke henvises til en kræftafdeling for en genetisk udredning, det er Cancercytogenetisk Laboratorium der tager sig af den slags

Anmeld

27. oktober 2012

klmf

Anonym skriver:

Ja det gør hun.

Hun virker til at være den bedste kilde til info, har du mod på at prøve at spørge hende igen? Ellers bliver det nok svært at samle den information, der er behov for...

Anmeld

27. oktober 2012

klmf

Thalia skriver:

Hvis det er en genetisk udredning du skal have lavet behøver du ikke selv finde de CPR numre. Dem kan sygehuset selv finde.

Det de bruger dem til er at de lige opridser dit stamtræ for på den baggrund at opridse den matematiske risiko for at du har noget med generne. Selve undergøgelsen rkæver bare en blodprøv for dig.

Grunden til at de tænker i potentielle ricisi, er at det langt fra er alle gener man er i stand til at undersøge endnu, og derfor kan en genetisk udredning ikke give et entydigt svar.

Hmmm, vil det så sige, at de kan få adgang til journaler af ens familiemedlemmer uden at spørge om lov fra det pågældende familiemedlem??

Anmeld

27. oktober 2012

Anonym trådstarter

lotchen skriver:

Hun virker til at være den bedste kilde til info, har du mod på at prøve at spørge hende igen? Ellers bliver det nok svært at samle den information, der er behov for...

Ja, jeg har lige prøvet at sende hende en SMS.

Anmeld

27. oktober 2012

Anonym trådstarter

lotchen skriver:

Hmmm, vil det så sige, at de kan få adgang til journaler af ens familiemedlemmer uden at spørge om lov fra det pågældende familiemedlem??

Hvis de nu er døde.

Som de fleste i mit tilfælde er.

Så kan de kræft ramte jo hverken sige ja eller nej.

Anmeld

27. oktober 2012

Thalia

lotchen skriver:

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilken deltaljegrad de kan få adgang til, men via CPR systemet kan de godt finde pårørende i systemet ja.

Da jeg blev genetisk udredt for 5 år siden skulle der også laves stamtræ på mig for at afdække hvilke grene af familien der havde kræft, og i denforbindelse slog lægen selv mine forældres CPR numre op. Begge mine forældre er døde af kræft for en del år siden, og jeg kunne ikke lige deres CPR numre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.