Frk. Himmelblå skriver:
Jeg blander mig lige i dit svar, - håber det er OK.
Jeg samler bare lidt skyts til min datters læge.. - Vi har nemlig fået nej til CT-skanninger af hende (jeg spurgte om årlige, og det kunne slet, slet ikke komme på tale!)
Hun har en diagnose, der giver øget risiko for en række kræftformer. Og jeg tænker bare, - hvad dælen skal man med den viden/forskining, hvis man så ikke bruger den til noget over for de her børn??
Well, men nu tænker jeg bare, at eftersom du kan "få" særlig mamografi, og jeg læser her i tråden, at flere er blevet genetisk udredt på baggrund af familiære omstændigheder og mistanker, - så burde min datter da også kunne få sine løbende tjek. - Hun har dog trods alt papir på sin forhøjede risiko..
Pyh, - ved godt, at der går "jeg vil også ha'" i mig nu, men jeg må indrømme at det er 100% nyt for mig, at folk får bevilliget de her forebyggende undersøgelser i DK. Jeg synes, det er super godt, men jeg føler mig også lidt ført bag lyset af min datters læge...
Undskyld, jeg forstyrrede
Skulle lige have luft!

Men hvor gammel er din datter?
Hvis hun er voksen er det jo hendes egen sag om hun vil undersøges og hvis hun er barn er det en virkeligt dårlig ide med årlige kontrolundersøgelser - det byder man ikke børn.
Mine undersøgelser blev sat i værk fordi der er mistanke om Li-Fraumeni syndrom i min familie. Genetisk kan de ikke påvise det men cancertilfældene og typerne af cancer giver dem anledning til være særligt opmærksomme i vores familie.
Da jeg selv skulle i gang med årlige CT mammografi, havde jeg en snak med overlægen på sygehuset vedrørende mine børn, og han frarådede kraftigt at man lavede årlige undersøgelser på dem. Først og fremmest fordi børnecancer typisk giver symptomer længe før en scanning kan påvise noget, og derudover fordi det er et virkeligt usundt forhold at give børn til sundhedsvæsenet. Børn skal ikke vokse op i konstant angst for at blive syge - heller ikke selvom forældrene er bekymrede.
Til trods for at begge mine forældre er døde af kræft, jeg selv har haft kræft, min ældste søn er død af kræft og min lillesøster er alvorligt kroniks kræftsyg nu, bliver ingen af mine børn undersøgt årligt.
Der er ganske enkelt ingen grund til at de skal lide under mine bekymringer.