Madordningen kan koste pædagogerne jobbet.. STEM

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. oktober 2012

SaNiNa

maria_wlt skriver:

DET SAMME HER.. 

(Odense)

Sjovt vi har også børnehave i odense

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2012

Benjamins'mor

Afstemningen var i min lillebrors børnehave sidste år.
Alle stemte nej, så den kom ikke.

Anmeld

11. oktober 2012

SaNiNa

modesty skriver:

Det er så cirka 20-25 kr. for en frokost.

Hvis det var mig, ville det komme an på hvilken mad det var. Hvis jeg vurderede at den mad de laver, er betydeligt bedre end hvad jeg selv kunne give med (hvis det f.eks var varm mad hver dag), så kunne jeg godt finde på at give de ekstra penge. Men jeg ved selvfølgelig ikke hvad en VS plads som udgangspunkt koster i jeres kommune?

Vi fik af vide om et par uger siden i (odense kommune) at af de penge som der er går der 10kr pr dag til mad til barnet resten bliver til køkkenpersonale

Så en mad pakke på 10kr så vil jeg heller selv smøre den

Anmeld

11. oktober 2012

serinasmor

netdaddy skriver:

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men det er sådan set også underordnet i frhold til reglerne på det her område.

Jeg sidder som formand i en forældrebestyrelse der repræsenterer alle institutioner og dagplejen i det her område hvor vi bor og er derfor rimelig godt inde i det her med det kommunale frokost tilbud.

Hvis din kommune tror de kan spare på pædagogtimer hvis der kommer madordning, så er de i den grad på gal kurs.

Kommunen er tvunget til at tilbyde det via lovgivningen, men forældrene bestemmer om de vil tage imod tilbudet eller ej.

Hvis forældrene stemmer ja (det gør dem der IKKE stemmer også), så skal der ansættes en person med rette uddannelse (økonoma, kok, ernæringsassistent o.lign.) der skal stå for maden og håndtere den del.
Man må IKKE bare ansætte en pædagog til det uden at vedkommende har de rette kurser og beviser.

Det ligger ligeledes i lovgivningen at frokostordningen skal hvile i sig selv rent økonomisk, hvilket indebærer at prisen som forældrene skal betale skal dække både vareindkøb, løn m.m. og der vil derfor ikke kunne opnåes noget rationale ift. besparelser der.

Det er også vigtigt at holde sig for øje, at der er tale om 2 vidt forskellige jobtyper.
Den der laver maden skal jo ikke passe børn og omvendt. Madlavning kan dog godt indgå som en pædagogisk aktivitet.

Som det er mange steder uden madordninger, så har børnene jo 3 madpakker med i børnehave/vuggestue, hvilket betyder at pædagogerne 3 gange om dagen skal hive madpakker frem og tilbage. Det er tid der GÅR FRA BØRNENE!
Med en madordning skal pædagogerne ikke længere bruge tid på det, hvilket giver mere tid til børnene - og det kan vi som forældre jo ikke sige noget imod.

Men det betyder jo ikke at der er færre børn at tage sig af - det kan kun en ændring i normeringen i børnehaven/vuggestuen ændre på.

Vi stemte sidste år og stemte ja - og vi stemmer ja igen.
Istedet for at få en madpakke hjem hvor der er taget 2 bidder, så ÆDER vores dreng nu...og det er jo fantastisk.

men hvis det netop i ts' kommune betyder at de vil fyre en pædagog for at få råd til en madperson kan jeg sgu godt følge hende ..

Anmeld

11. oktober 2012

maria_wlt

modesty skriver:

Det er så cirka 20-25 kr. for en frokost.

Hvis det var mig, ville det komme an på hvilken mad det var. Hvis jeg vurderede at den mad de laver, er betydeligt bedre end hvad jeg selv kunne give med (hvis det f.eks var varm mad hver dag), så kunne jeg godt finde på at give de ekstra penge. Men jeg ved selvfølgelig ikke hvad en VS plads som udgangspunkt koster i jeres kommune?

Mener vi giver ca 2500-2700 kr 

Anmeld

11. oktober 2012

Lise

maria_wlt skriver:

Vi blev den anden dag opfordret til at stemme NEJ til madordningen da lederen fortale at det er et led i sparerunden fra kommunens side. 

HVAD ER JERES MENING OM DET??

(Jeg har stemt NEJ fordi det ikke er ALT mad der er med i ordningen men KUN frokosteren) 

Nu er det jo ikke ens i alle kommuner.

Det er bestemt ikke et sparetiltag i vores kommune, da kommunen selv sætter en masse penge til her. Kommunen betaler en tredjedel af hvad der skulle have været forældrebetalingen, og så er det fuld forplejning, dvs. morgenmad, formiddagsfrugt, frokost (inkl. pædagogiske måltider), eftermiddagsmad.

Så jeg tror det ender med et ja hos os

Anmeld

11. oktober 2012

Frøken J.

maria_wlt skriver:

Vi blev den anden dag opfordret til at stemme NEJ til madordningen da lederen fortale at det er et led i sparerunden fra kommunens side. 

(Jeg har stemt NEJ fordi det ikke er ALT mad der er med i ordningen men KUN frokosteren) 

Vi har stemt nej. Hvis de skal have madordning, skal de betale til personale der ordner maden, og vil derfor skulle spare pædagoger væk, og når det kun er middagsmaden synes jeg det er noget pjat. Det tager ikke et øjeblik selv at lave madpakke, og så kan man jo selv styre hvad de små skal spise.

Anmeld

11. oktober 2012

Bebsesmoar

As if jeg gad at betale 4-600 kr mere om måneden!! Vuggestuer/børnehaver er dyre i forvejen og en madpakke koster ikke en bondegård at tilberede hjemme fra!!  Stemt nej!

Anmeld

11. oktober 2012

Nadia&Daniel

maria_wlt skriver:

Vi har stemt NEJ - og det blev et NEJ i vores børnehus (65% havde sagt nej - mener jeg)

Anmeld

11. oktober 2012

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Jeg har stemt nej i vores institution (og det havde heldigvis over halvdelen). Vi har 2 børn i bh, så det ville koste os omkring 800 kr om måneden. Det kan vi godt gøre selv for under det halve.

Der skal dog stemmes igen i løbet af det nye år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.