Madordningen kan koste pædagogerne jobbet.. STEM

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. oktober 2012

modesty

Den her f.eks

http://politiken.dk/indland/ECE1725211/foraeldre-takker-stadig-nej-til-madordning/

OK, tak. 

Altså, vores dreng er først startet i vuggestue for 2 mdr. siden. Vi betaler hvad en normal vuggestueplads i Københavns kommune koster, og vores dreng får alle måltider i vuggestuen. Der er morgenmad, formiddagssnack, frokost og eftermiddagssnack (han er dog kun i institutionen til formiddagssnack og frokost). Det er god, lækker mad som bliver lavet i et stort fælleskøkken i kælderen (det er en stor integreret institution). Alt bliver lavet fra bunden og maden er 80% økologisk.

Jeg er super glad for den ordning. Han får meget lækrere mad end hvis jeg skulle give ham madpakke med - bl.a. får de varm mad tre gange om ugen.

Jeg ved ikke om ordningen er anderledes i Kbhs kommune end i andre kommuner?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. oktober 2012

maria_wlt

serinasmor skriver:

tjaee .. så kan det jo være det er sådan i din kommune .. men ud over det ville jeg nok heller ikke stemme for en madordning uanset ... især ikke hvis det koster ekstra 500 kr ... det har vi ikke .. og madpakke koster jo kun max 150 kr ....

Lige præcis.. Jeg kan nemt smøre en madpakke om dagen til under 500 kr om mdr

Anmeld

11. oktober 2012

maria_wlt

modesty skriver:

OK, tak. 

Altså, vores dreng er først startet i vuggestue for 2 mdr. siden. Vi betaler hvad en normal vuggestueplads i Københavns kommune koster, og vores dreng får alle måltider i vuggestuen. Der er morgenmad, formiddagssnack, frokost og eftermiddagssnack (han er dog kun i institutionen til formiddagssnack og frokost). Det er god, lækker mad som bliver lavet i et stort fælleskøkken i kælderen (det er en stor integreret institution). Alt bliver lavet fra bunden og maden er 80% økologisk.

Jeg er super glad for den ordning. Han får meget lækrere mad end hvis jeg skulle give ham madpakke med - bl.a. får de varm mad tre gange om ugen.

Jeg ved ikke om ordningen er anderledes i Kbhs kommune end i andre kommuner?

Vi vil kun få hovedmåltidet.. Ikke formiddagsmad og eftermiddagsmad.. 

Anmeld

11. oktober 2012

SaNiNa

Vi stemmer nej til ordningen i vores børnehaven fordi de ikke kan fortælle os præcist hvordan det kommer til at fungere og det glæder jo kun 1 måltid så vi skal stadig stå og smøre en madpakke så kan jeg da lige så godt smøre den sidste også.

Og så vil jeg ikke betale 560kr om måneden når det stadig kun vil blive rugbrødsmader.

Samtidig skal man betale selvom man måske har 3 ugers ferie som vi lige har haft eller hvis man har fri hver fredag og vi har ofte fri et par dage.

Så her bliver det klart et NEJ

Anmeld

11. oktober 2012

Palaja

Jeg stemmer nej fordi ALT mad ikke er med i pakken så det kan slet ikke betale sig. Vi skal stadig have formiddags og eftermiddags mad med. Jeg er ikke villig til at betale +500 kr om mdr for 1 måltid om dagen. 

OK, i vores ordning er alt maden med. Fravalgte vi den, ville det også kun betyde at vi selv skulle sørge for frokosten. Der ville stadig være morgen mad, formiddag- og eftermiddagsmad på vuggestuens regning...

Det virker da også fjollet at i skal sørge for noget af maden alligevel, for så kan man da lige så godt lave frokost selv også. Det lyder skørt i mine ører...

Måske der er forskel på om det er i børnehave eller vuggestue?

Anmeld

11. oktober 2012

maria_wlt

SaNiNa skriver:

Vi stemmer nej til ordningen i vores børnehaven fordi de ikke kan fortælle os præcist hvordan det kommer til at fungere og det glæder jo kun 1 måltid så vi skal stadig stå og smøre en madpakke så kan jeg da lige så godt smøre den sidste også.

Og så vil jeg ikke betale 560kr om måneden når det stadig kun vil blive rugbrødsmader.

Samtidig skal man betale selvom man måske har 3 ugers ferie som vi lige har haft eller hvis man har fri hver fredag og vi har ofte fri et par dage.

Så her bliver det klart et NEJ

DET SAMME HER.. 

(Odense)

Anmeld

11. oktober 2012

modesty

maria_wlt skriver:

Vi vil kun få hovedmåltidet.. Ikke formiddagsmad og eftermiddagsmad.. 

Det er så cirka 20-25 kr. for en frokost.

Hvis det var mig, ville det komme an på hvilken mad det var. Hvis jeg vurderede at den mad de laver, er betydeligt bedre end hvad jeg selv kunne give med (hvis det f.eks var varm mad hver dag), så kunne jeg godt finde på at give de ekstra penge. Men jeg ved selvfølgelig ikke hvad en VS plads som udgangspunkt koster i jeres kommune?

Anmeld

11. oktober 2012

maria_wlt

Palaja skriver:

OK, i vores ordning er alt maden med. Fravalgte vi den, ville det også kun betyde at vi selv skulle sørge for frokosten. Der ville stadig være morgen mad, formiddag- og eftermiddagsmad på vuggestuens regning...

Det virker da også fjollet at i skal sørge for noget af maden alligevel, for så kan man da lige så godt lave frokost selv også. Det lyder skørt i mine ører...

Måske der er forskel på om det er i børnehave eller vuggestue?

JA netop skørt.. 

Troede også først at det lød lækkert indtil jeg hørte at det kun var 1 måltid..

Anmeld

11. oktober 2012

netdaddy

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men det er sådan set også underordnet i frhold til reglerne på det her område.

Jeg sidder som formand i en forældrebestyrelse der repræsenterer alle institutioner og dagplejen i det her område hvor vi bor og er derfor rimelig godt inde i det her med det kommunale frokost tilbud.

Hvis din kommune tror de kan spare på pædagogtimer hvis der kommer madordning, så er de i den grad på gal kurs.

Kommunen er tvunget til at tilbyde det via lovgivningen, men forældrene bestemmer om de vil tage imod tilbudet eller ej.

Hvis forældrene stemmer ja (det gør dem der IKKE stemmer også), så skal der ansættes en person med rette uddannelse (økonoma, kok, ernæringsassistent o.lign.) der skal stå for maden og håndtere den del.
Man må IKKE bare ansætte en pædagog til det uden at vedkommende har de rette kurser og beviser.

Det ligger ligeledes i lovgivningen at frokostordningen skal hvile i sig selv rent økonomisk, hvilket indebærer at prisen som forældrene skal betale skal dække både vareindkøb, løn m.m. og der vil derfor ikke kunne opnåes noget rationale ift. besparelser der.

Det er også vigtigt at holde sig for øje, at der er tale om 2 vidt forskellige jobtyper.
Den der laver maden skal jo ikke passe børn og omvendt. Madlavning kan dog godt indgå som en pædagogisk aktivitet.

Som det er mange steder uden madordninger, så har børnene jo 3 madpakker med i børnehave/vuggestue, hvilket betyder at pædagogerne 3 gange om dagen skal hive madpakker frem og tilbage. Det er tid der GÅR FRA BØRNENE!
Med en madordning skal pædagogerne ikke længere bruge tid på det, hvilket giver mere tid til børnene - og det kan vi som forældre jo ikke sige noget imod.

Men det betyder jo ikke at der er færre børn at tage sig af - det kan kun en ændring i normeringen i børnehaven/vuggestuen ændre på.

Vi stemte sidste år og stemte ja - og vi stemmer ja igen.
Istedet for at få en madpakke hjem hvor der er taget 2 bidder, så ÆDER vores dreng nu...og det er jo fantastisk.

Anmeld

11. oktober 2012

Palaja

maria_wlt skriver:

JA netop skørt.. 

Troede også først at det lød lækkert indtil jeg hørte at det kun var 1 måltid..

Nej det kan jeg heller ikke se fordelen i... Så kan jeg godt forstå at du har stemt nej 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.