jydeinden skriver:
jeg mener skam ikke at læreren skal løse opgaven, men jeg mener at hvis læreren virker ligeglad, hvis læreren virker som om at hele konceptet rager dem en papand, og de allerhelst vil ligge under dynen derhjemme, og have tingene overstået i en vis fart. Så tror det da pokker at eleverne ikke gider.( for sådan er der skræmmende nok nogen lærere der tænker, og de tænker det HØJT)
hvis de istedet gjorde alt for at motiverer børnene til at arbejde sammen, til at tænke kreativt, til at gå,løbe, cykle (you name it) i det tempo de hver især nu kan, så kunne det jo være at alle elever ville få et eller andet ud af det på et eller andet plan.
og det samme gælder for matematik timen, hvis læreren hjælper de som har brug for hjælpen, hvis læreren tager sig tiden til sidst til at fortælle svaret i fællesskab på opgaverne, og de i fællesskab finder ud af hvordan de kommer frem til resultatet, jamen så får alle noget ud af det. Men hvis læreren sætter sig i et hjørne passivt og bare ser ud som om at vedkommende enligt bare venter på at få fri, jamen så tror det da igen fanden at eleverne ikke gider tage sig sammen i timerne.
Jeg har på intet tidspunkt i denne tråd sagt, at det er OK at lærerne er umotiverede.
Jeg har derimod sagt, at jeg ikke synes børnene har ret til at vælge aktiviteter fra bare fordi de ikke har lyst til at deltage (eller hvis læreren sørgeligt nok skulle være umotiveret).
Jeg mener, at det netop viser engagement og deltagelse fra lærernes side, at de vælger at arrangere noget anderledes og tænke uden for den traditionelle udervisning.
Det jeg anfægter er, at det i denne tråd legaliseres at børnene siger fra, hvis de ikke synes det er sjovt at løbe, og dét synes jeg er dybt problematisk.
Undervisningen i de forskellige fag er lavet ud fra forskellige sociale og faglige mål, og man må gå ud fra, at de kun kan styrke eleverne kompetencer at deltage i sådanne aktiviteter - og det uanset at man ikke synes alting er lige sjovt altid.
Jeg nægter at tro på, at bare fordi man ikke bryder sig om at løbe, så får man heller intet ud af et o-løb.. Der er jo meget mere i det end "bare" det at løbe mellem forskellige poster.