Børn bestemmer for meget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

jydeinden

M (: skriver:

Hvorfor er det mere legalt ikke at være god til sport/gide deltage i sport end det er at være dårlig til matematik/ikke gide lære at regne?

Ja, det har da rigtig meget at sige, om læreren er motiveret, men jeg synes ikke man kan sige, at børn skal fritages for nogle gode, lærerige aktiviteter, bare fordi læreren er umotiveret.

Skal barnet så heller ikke lære at regne, hvis læreren ikke selv gider regne i timerne?

Og ja, det er da 100 gange nemmere at motivere andre, hvis man selv synes aktiviteten er mega fed, men det er nu en gang ikke alt her i livet der er fedt, men derfor skal man lære at løse de opgaver alligevel.. Man kan jo heller ikke sige på en kommende arbejdsplads at man ikke gider lave en eller anden vigtig opgave, bare fordi chefen synes det er kedeligt.. 

du ville ikke få mig til at lærer en pind hvis du satte dig op på tavlen og ikke selv var en del af undervisningen.. det er fint nok med en lærer som giver dig muligheden for at finde svaret selv, men efter min mening skal der også være mulighed for at finde ud af hvad der var rigtigt og hvad der var forkert ved den måde man løste opgaven på.

og jeg synes i øvrigt ikke at det er mere legalt at være dårlig til det ene end til det andet, jeg mener bestemt at man som lærer men også som forældre skal gøre sit for at ens barn klarer sig bedst muligt til de fag som barnet nu en gang har. Og jeg ville med ret stor sandsynlighed finde det værende ret trist hvis mit barn ikke kunne regne, eller ikke havde fået hjælpen til at lære dette.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

M (:

Mor og meget mere skriver:

Man kan også lære matematik og stavning derhjemme - er det også ok at melde fra i de timer, hvor det er på dagsordenen? Skolen er en samlet pakke, ikke et menukort, hvor man kan krydse af, hvad man vil have. 

For de elever - jeg var selv sådan en - der afskyr fysisk udfoldelse og foretrækker det boglige, er det TO lektioner om ugen og måske TRE dage om året, man bliver udfordret på dette. For de elever, der har svært ved det boglige og kæmper hver gang, der skal læses og skrives, er det hver eneste DAG - mange, mange timer - man sidder med sin usikkerhed og er på dybt vand. Det er da snotforkælet at melde fra, så snart man ikke er verdensmester på området. 

Enig! 

Anmeld

9. oktober 2012

MariaKyedDK

Lullaby skriver:

Vi deltog skam. Bare ikke som de gjorde. Vi løb ikke rundt men havde overblikket, sørgede for at de små kom med rundt, tjekkede at der ikke var nogle der snød, fiksede små fejl som opstår når man prøver noget nyt osv.

Anmeld

9. oktober 2012

Bebsesmoar

Gardenia skriver:

Nej, det er selvfølgeligt en lille del af et meget større projekt. Jeg kan jo vende den om og spørge dig om du virkeligt tror de ikke får noget ud af de dage? Om ikke andet, burde vores børn så ikke lære at der er ting du skal, ikke fordi du gider men fordi du skal?

Nogle af børnene får noget ud af det,nogle gør ikke,men de bør have et valg! En mulighed for at sige fra og gøre opmærksom på hvad DE vil,ikke hvad de voksne vil have de skal,men det som DE vil-hvis deres stemmer må blive hørt!!  

Anmeld

9. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Bebsesmoar skriver:

Det kunne tænkes at der kommer en einstein der spørger børnene hvad DE vil? 

For alle børnene vil det samme? - sportsfreaken, nørden, den stille pige, gymnastikdrengen, læsehesten - ingen af dem skal presses til noget, de skal "bare" blive enige? 

Eller skulle man måske lade den enkelte bestemme over sin dag og gøre, hvad han/hun føler for? Så synes jeg, hjemmeundervisning må være vejen frem - der er ingen, der er tvunget til at gå i skole, og hvis det forpligtende fællesskab alligevel er dømt ude, er der da ingen grund til at sende sit barn i skole. 

Anmeld

9. oktober 2012

Risen

Bebsesmoar skriver:

Det kunne tænkes at der kommer en einstein der spørger børnene hvad DE vil? 

Hej B-mor, 

Det er interssant du skriver dette. Jeg har fulgt lidt med på sidelinjen, og da jeg så den kommentar, kom jeg bare til at tænke på netop denne mistro og misforståelse som ofte forekommer mellem forældre og lærer. Måske lærere skal være bedre til at sætte jer ind i, hvad de egentlig har af didaktiske overvejelser osv, eller måske burde forældrene også tage et ansvar og prøve at sætte sig ind i lærerens situation en gang i mellem. Læreruddannelse er jo absolut imod elever skal tvinges til at gøre dit og dat, og derimod skal undervisningen differenceres og tage udgangspunkt i eleven lyst, men når du har 28 elever er det svært at ramme en undervisning som tilgodeser alle elevers "lyst" behov, og dermed må man på demokratisk og fælleskabsmåde bøje sig i støvet og ind i mellem også lære at sætte komma og forstå syntaks, selvom det umiddelbart kan være langt væk fra elevens egen livsverden. 

Jeg er meget enig i, at det er elev lyst og ideer der skal præge undervisningen, men der er også bare ting der er nødvendige for dannelsen og medborgerskabet senere, uanset om man vil det eller ej, og så må man deltage og gøre det for venner, lærere og fællesskabet skyld.. 

Hold da op hvor lød jeg rød der.. heheheh - hvilket også er en fordom omkring lærere, som slet ikke behøver at passe.. 

P.s Det er ikke et svar der nødvendigvis er rettet især mod dig, men generelt forældre og lærere. 

Anmeld

9. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Så problemet ligger i du ikke kan acceptere forældre der stiller spørgsmål vedr. de ting vores børn skal i skolen? Det er da en dårlig ting i mine øjne, som lærer burde du jo netop være glad for jeg søger de oplysninger jeg gør. Hvis jeg ikke spørg finder jeg jo ikke ud af det. Jeg ville synes det var meget uprofficionelt hvis du snakkede så meget ned til en forældre ved et forældremøde f.eks.

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

jydeinden skriver:

du ville ikke få mig til at lærer en pind hvis du satte dig op på tavlen og ikke selv var en del af undervisningen.. det er fint nok med en lærer som giver dig muligheden for at finde svaret selv, men efter min mening skal der også være mulighed for at finde ud af hvad der var rigtigt og hvad der var forkert ved den måde man løste opgaven på.

og jeg synes i øvrigt ikke at det er mere legalt at være dårlig til det ene end til det andet, jeg mener bestemt at man som lærer men også som forældre skal gøre sit for at ens barn klarer sig bedst muligt til de fag som barnet nu en gang har. Og jeg ville med ret stor sandsynlighed finde det værende ret trist hvis mit barn ikke kunne regne, eller ikke havde fået hjælpen til at lære dette.

Jamen lærerne kan da sagtens være en del af undervisningen selvom de ikke selv løser opgaverne! Hvilken udfordring ville der være for børnene, hvis læreren bare serverede svaret på et selvfad? Jeg har da en formodning om, at de aktiviteter der er planlagt er aktiviteter børnene har lært noget om tidligere, som er på børnenes niveau og som børnene har kompetencer til at løse - det er nok ikke tredjegradsligninger de skal løse.. 

Hvorfor er det så mere legalt at sige nej tak til aktiviteter indeholdende sport end indeholdende matematik? 

Anmeld

9. oktober 2012

MariaKyedDK

E. B. skriver:

Ikke deltage? Vil du have de skal løbe rundt med hver gruppe i hånden? Jeg går ud fra at omtalte lærer, har lavet løbet, så det passer til aldersgruppen, og de selv kan klare opgaverne. I O-løb er der jo netop en base som man løber tilbage til, hvor jeg formoder lærerne har opholdt sig.

Ingen lærer i dag sætte "små børn" til at løbe 5 km og så sætter sig ind og drikker kaffe. Så har du ikke noget job i dag ..... vi har opsynspligt !  

hun skrev selv at en mor havde sagt , hun synes det var for dårligt at lærende ikke deltog, og jeg har så misforstået det, for troede så netop at de bare sad og drak kaffe inde i varmen...

men super godt at det ikke er sådan

Anmeld

9. oktober 2012

M (:

Mor og meget mere skriver:

For alle børnene vil det samme? - sportsfreaken, nørden, den stille pige, gymnastikdrengen, læsehesten - ingen af dem skal presses til noget, de skal "bare" blive enige? 

Eller skulle man måske lade den enkelte bestemme over sin dag og gøre, hvad han/hun føler for? Så synes jeg, hjemmeundervisning må være vejen frem - der er ingen, der er tvunget til at gå i skole, og hvis det forpligtende fællesskab alligevel er dømt ude, er der da ingen grund til at sende sit barn i skole. 

Lige præcis min pointe! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.