Børn bestemmer for meget

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. oktober 2012

ekebiv

TeamRocket skriver:

Jeg mener bare at det absolut ikke ville skade at se lærene gå lidt op i tingene. Da jeg gik i skole deltog de unge lærere nemlig på ligefod med os elever hvilket motiverede os til at ville- og de undgik undrene elever og forældre der kommenterede på HVORFOR skal eleverne hvis lærene ikke skal? De gamle gad dælme ikke, og de holdt ved posterne i bil med kaffe- fordi det regnede imens vi kunne fryse af helvede til og drikke lunken vand. Uanset om det er det ene løb, det andet løb, eller et helt tredje koncept, så er det da demotiverende af pommeren til hvis ikke bare et fåtal af lærene deltager og går op i det. At du ikke bryder dig om min måde at udtrykke det på har jo intet med selve pointen at gøre, bare se bort fra min skrivestil hvis GIDER er så grimt et ord i dine øre, men en spade er nu engang en spade også selv om det lyder bedre at kalde det et haveredskab De lærere jeg kender til, de gider bare ikke.

Så skulle de da finde sig et andet arbejde aldeles omgående!!! Det håber jeg godtnok du opfordrer dem til!!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. oktober 2012

ekebiv

Bebsesmoar skriver:

Nogle af børnene får noget ud af det,nogle gør ikke,men de bør have et valg! En mulighed for at sige fra og gøre opmærksom på hvad DE vil,ikke hvad de voksne vil have de skal,men det som DE vil-hvis deres stemmer må blive hørt!!  

Børn tager ikke skade af en gang imellem at få af vide at sådan er det bare for det bestemmer jeg. Det er jo ikke urimelige krav der bliver stillet til dem :-)

Anmeld

9. oktober 2012

LISBETH:-)

SussieThyssen skriver:

Jamen gjorde I da ikke det? Altså løb sammen med dem?

For det troede jeg da at man gjorde...deltager aktivt i undervisningen SAMMEN med eleverne...hvis der altså er mulighed for det.
Det hjælper jo ikke meget at stille sig op og sige at de SKAL, hvis man ikke selv foregår med et godt eksempel.

Anyway, så kan jeg nu godt forstå at man ikke gider, jeg har heller aldrig brudt mig om at løbe rundt der til ingen nytte, men det får så være, for selvfølgelig er det et led i undervisningen, og de krav der er til hele undervisningsplanen omkring motion.
Og da jeg var barn og ung var der ikke Nintendospil eller pc-games, men vi hadede da lige så meget at dyrke motion, og slet ikke at løbe 10 km rundt om søen eller den slags, med mindre der var en eller anden form for gulerod til sidst.
Så den tilstand er altså ikke kun gældende for "vore dage".

Men...så til det andet...velopdragenheden, det at gøre hvad der bliver sagt.
DER har du så til gengæld ret.
Jeg var til et glimrende foredrag med en eller anden skoleleder fra Kbh. der holdt et glimrende oplæg omkring "jeg-generationen", nemlig den som børn af i dag er inde i.
Det bygger ganske enkelt på, at børn af i dag får lov til at bestemme alt for meget og direkte styrer familien med sit "jeg vil bestemme, jeg har ret til at bestemme".
Og det er netop hovedet på sømmet.
Så jeg synes da I har et oplagt emne til en pædagoisk/forældre-tema-dag eller noget, hvor I får en god dag omkring hvor grænserne for børns medbestemmelse ligger.

Og forresten...hvis en elev havde sagt jeg var en lorte-lærer, så var der godt nok blevet trukket en grænse lige nu og lige her, så ungen med garanti aldrig igen ville vove at sige den slags

Kærligst
Sussie

Sådan som det foregår på "min" skole så kan de voksne ikke løbe med da de står på posterne. Så de er aktivt deltagende bare på en anden måde end børnene. Synes bestemt ikke det betyder man er en dårlig rollemodel! Og så synes jeg uanset hvad at det dårligst argument i verden er "fordi jeg ikke gidder" og nej jeg gad heller ikke motionsdag, o løb osv da jeg gik i skole men jeg skulle og så gjorde jeg det, fordi dengang gjorde man hvad de voksne sage uden alt skulle udvikle sig til en 20 min. debat. og jeg døde sku ikke af at få rørt mig lidt. Tro mig det gør børnene idag bestemt heller ikke!!!!!!!!!!!!!!!!

Anmeld

9. oktober 2012

SussieThyssen

LISBETH:-) skriver:

Sådan som det foregår på "min" skole så kan de voksne ikke løbe med da de står på posterne. Så de er aktivt deltagende bare på en anden måde end børnene. Synes bestemt ikke det betyder man er en dårlig rollemodel! Og så synes jeg uanset hvad at det dårligst argument i verden er "fordi jeg ikke gidder" og nej jeg gad heller ikke motionsdag, o løb osv da jeg gik i skole men jeg skulle og så gjorde jeg det, fordi dengang gjorde man hvad de voksne sage uden alt skulle udvikle sig til en 20 min. debat. og jeg døde sku ikke af at få rørt mig lidt. Tro mig det gør børnene idag bestemt heller ikke!!!!!!!!!!!!!!!!

Nej...jeg skrev jo også noget i retning af, hvis der er mulighed for at deltage.

Og ja..man dør ikke af motion (det må man da ikke håbe), men jeg kan godt forstå at de ikke gider 

Og ellers ja...man gjorde det fordi man skulle.

Anmeld

9. oktober 2012

ekebiv

Har ikke læst alle svar.

Jeg arbejder som støttepædagog på en skole - har været uddannet pædagog i 10+ år og bare på de 10 år har jeg set en meget uheldig tendens - der er kommet sammen med mobiltelefonerenes udbredelse blandt folkeskole elever. Og forældrenes behov for at bærer deres børn frem på hænder og fødder som var de alle konger og dronninger.

Jeg oplever meget og rigtig tit at hvis der er noget børnene ikke gidder, jamen så gør de det bare ikke. Basta! Når man så sætter hårdt mod hårdt og forlanger at det skal man altså slut prut. Så kan man være helt sikker på at barnet 5 min. efter har haft mor eller far i røret. Og at mor og far ikke siger jamen hvis lærerne/pædagogerne siger du skal så skal du. Nej de siger jamen lille skat det skal du da heller ikke, og så har man straks en vred forældre der i den grad synes alt er synd for deres små konger og dronninger.

Så alt i alt synes jeg faktisk ikke det er børnenes skyld, det er os forældre der skal lærer vores børn at 1. at have respekt for andre mennesker, herunder også de voksne der rent faktisk forsøger og hjælpe en og 2. at vi ikke allesammen er centrum i universet at man nogen gange bliver nødtil at gøre ting man ikke har lyst til, sådan er det også når man er voksen - eller sådan burde også være når man er voksen. Lærer man ikke det, så bliver det dælme svært og have f.eks. et arbejde, leve i et godt parforhold osv osv senere hen.

Synes det er en meget uheldig tendens at vi skaber curling børn - altså børn hvor alle problemer bliver fejet væk at overbeskyttende forældre. Hvis man som barn ikke lærer og takle modgang får man sansynligvis et meget svært voksenliv.

Åååh hvor har du dog ret. Der er simpelthen så mange curlingbørn at det er helt skræmmende at tænke på hvordan de overhovedet skal klare sig på arbejdsmarkedet osv..

Anmeld

9. oktober 2012

LISBETH:-)

ekebiv skriver:

Åååh hvor har du dog ret. Der er simpelthen så mange curlingbørn at det er helt skræmmende at tænke på hvordan de overhovedet skal klare sig på arbejdsmarkedet osv..

Ja jeg gad godt møde den arbejdsgiver - især i disse tider - der ville tage imod telefon opringningen mandag morgen:

Godmorgen chef jeg kommer ikke på arbejde idag

Nå hvorfor det?

Tja fordi jeg ikke gidder!

Anmeld

9. oktober 2012

ekebiv

Ja jeg gad godt møde den arbejdsgiver - især i disse tider - der ville tage imod telefon opringningen mandag morgen:

Nå hvorfor det?

Præcis :-)

Anmeld

10. oktober 2012

Mum33

ekebiv skriver:

Børn tager ikke skade af en gang imellem at få af vide at sådan er det bare for det bestemmer jeg. Det er jo ikke urimelige krav der bliver stillet til dem :-)

Anmeld

10. oktober 2012

betski

Lullaby skriver:

i de danske hjem. Eller nogle gør. Det må jeg konstatere efter jeg idag prøvede at gennemføre et O-løb for en blanding børn fra 0-3 kl.

Ud af 22 børn var der 10 (!) der efter kort stykke tid meldte ud, at det der gad de i hvert fald ikke og at deres forældre havde sagt at det var okay at sige fra overfor lærerene.

Jeg har siddet og brugt ufatteligt lang tid på, at lave det her dumme O-løb for at der skulle blive tilgodeset alle klasser og derfor mange niveauer. Men hold da op hvor er det bare frustrerende at sidde og høre på og kæmpe for, at de her børn skal gøre hvad der bliver sagt.

At nogle gange skal man gøre det man ikke rigtig gider for det får man af vide.

Hvordan ser I det? Jeg synes det er en skræmmende tendens som rigtig kommer til udtryk sådan en dag hvor der ikke er sådan fag-faglig undervisning med røv til sæde undervisning.

En af børnene fortalte mig desuden også at jeg var en lorte-lærer og en anden at hendes mor havde sagt at vi var syge i hovedet fordi vi forlangte at de skal være udenfor og lave disse aktiviteter når vi ikke deltog og løb rundt med dem.

Puha det må op af bakke for jer lærer. Jeg kan og vil ikke acceptere, at der bliver stillet 1000 spørgsmålstegn til det jeg som voksen siger. Og den tendens synes jeg mange rigtig mange børn har. Og hvorfor mon? Min terori er at mange forældre ikke træder nok i karakter! Som du også er inde på, så får børn lov til at bestemme ALT for meget og det er klart det også giver udtryk i skolen. Jeg synes også der er en stigende tendens til at "mit barn er vigtigst!" og det kan barnet jo tydeligt mærke og så er det jo klart at deres ego bliver så stort at de tror det er ok, at stille spørgsmålstegn ved det lærerne siger.

Min datter på 8 (knap 9) vil gerne have en begrundelse for ALt og vil også meget gerne diskutere. Det er som sådan fint nok, så længe hun forstår hvornår nok er nok. Der er bare ting der ikke skal diskuteres børn og voksne i mellem.

Anmeld

10. oktober 2012

hesøth

Nå hvorfor det?

Eller endnu værre: Moren ringer og melder sin lille dreng på 24 år syg til arbejdsgiver, fordi han er lidt forkølet........ (det har vi desværre oplevet )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.