Anonym skriver:
Jeg står i mit livs dilemma.
Kort fortalt har min kæreste meddelt, at hsn mangler en gnist i vores forhold. Han kan ikke fortælle hvorfor, alt han ved er, at han mener vi er for forskellige. Det er mine grundlæggende værdier han anfægter - ting jeg ikke kan ændre og ting han har kendt og (elsket, troede jeg) i de 3 1/2 år, vi har været sammen. Mens konflikten har kørt har han ikke behandlet mig ordentligt - først vil mig og baby, så elsket mig, så afvist mig. Han er meget egoistisk og planlægger ting altid, for ikke at være hjemme hos mig.
Trods igangværende forløb ved parterapeut tvivler jeg meget på projektet. Især fordi han fastslår, at baby ikke skræmmer ham og at det derfor udelukkende er mig, der er problemet. Ikke bare kommunikationen - MIG.
Forudsat det ikke lykkes og at dette var klart lidt under 3 uger før termin, hvad ville I da gøre? (jeg ved man skal gøre det der er bedst for een selv, men jeg ændrer holdning hele tiden og mangler hjælp)
1. Slå op nu, lade ham flytte, og så klare alt selv (det er første barn)
2. Slå op/fortsætte som kærester med aftale om at blive boende fordi baby er lille.
Det skræmmer mig sindssygt at stå alene med et lillebitte barn. Men vil det omvendt være for hårdt at lade en mand blive boende, når det er tydeligt, at han ikke elsker mig, som jeg elsker ham?
Jeg er i 9. måned og helt hormonel og fra den - hjælp! 
Hej!
Jeg har stået i en MEGET lignende situation..
Min mand er (tidligere) ludoman og han spillede gennem min graviditet (også den første). Dette gjorde at han følelsesmæssigt trak sig længere og længere fra mig og behandlede mig ubeskriveligt dårligt - og som du siger, sørgede for ikke at være hjemme (i hans tilfælde for at kunne spille)...
På trods af at ALT i mig strittede imod, blev jeg hos ham. Jeg tror, at der er noget i os, der gør at lige op til terminen bygger vi så meget "rede" og slutter os ind i os selv for at gøres parat til at nærmest "leve i en bobbel" som det er, i den symbiose man kommer i med barnet efter terminen.
Du bliver NØDT TIL at være dig selv nærmest og mærke VIRKELIG grundigt efter - er det det værd? Er der en søster/ veninde/ mor som kan hjælpe dig igennem den første (meget svære) tid med baby?
Det er utroligt svært a stå alene lige efter fødslen - men det KAN gøres.
Jeg kunne simpelthen ikke få mig selv til at gå fra min mand, på trods af hans vanvittige opførsel og svigt. og nu står jeg med en 3 mdr gammel baby - har endelig kræfterne nogenlunde og er netop gået fra ham. Ville sådan ønske jeg havde gjort det før. Manglede bare én der ville rådgive det.
Jeg vil ikke bestemme om du går eller ikke går fra ham naturligvis, men mærk efter - for den negative atmosfære du bor i, kommer dit barn også til at bo i. Desuden reagerer han/hun inde i maven også på din frustration og sorg. Det er en skyldfølelse JEG aldrig vil kunne slippe. At have været SÅ ked af det højgravid.
Som en sidebemærkning finder jeg det yderst suspekt, at det netop er gået op for ham, at han ikke kan lide "dig". Der stikker noget under - det er bare at finde ud af hvad... desvære er det nærliggende at kigge på det faktum at han skal være far (for første gang formoder jeg?)
For lige at vende situationen lidt om, så vil jeg ikke udelukke at min mand og jeg havde en chance for at kunne have fundet hinanden igen, hvis jeg blot var gået noget før (altså i graviditeten). For når jeg ser tilbage på det, er det jeg var igennem ALDRIG noget jeg ellers ville have fundet mig i - derfor gør det ekstra ondt i en graviditet. Havde vi brudt, så havde han haft chancen for at ændre sig. Det er alt, alt for sent nu...
Jeg føler DYBT med dig!