skolestart før tid, hjælp! (lidt langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2012

De3Guldklumper

charlottekri skriver:

hej tøser

jeg har lige brug for at få lidt indput her.

sagen er at jeg overveer at sende mi datter et år tidligere i skole end det oprindeligt var meningen. det bunder i at alle hendes legekammerater er fra årgangen før, og hun er fra 11 januar 08 og der er kun en pige mere i hendes egen årgang, og de leger ikke rigtig sammen, og der er rigtig langt ned til de næste i hndes årgang.

hun har altid været lidt tidligere ude med hensyn til fritidsaktiviteter osv og har på naturlig vis fundet sine veninder i årgangen før hende.

hvis hun blot var født 12 dage før, ville vi slet ikke have denne problematik.

jeg synes bare at hendes børnehavetid har været fyldt med skuffelser, da hun aldrig har kunnet få lov til at gøre noget med hendes veninder, hvis der har været arrangeret noget, da de deler børnene op i årgange.

og i går flød mit bæger altså over

i sidste uge var maja hjemme og lege med sin bedste veninde, og der var snak om at hun havde fødselsdag i næste uge, og at det da ville blive sjovt at komme til fødselsdag (henvendt til min datter). og så har vi jo efterfølgende snakket om herhjemme at maja glædede sig til at komme til fødselsdag. 

da maja så kommer i bh i går morges, sidder bedsteveninden og skriver invitationer, og maja bliver jo vildt glad og spørger efter hendes, hvortil pædagogen siger, at maja skal da ikke med... maja vender sig om og skjuler ansigtet i mit tøj, og begynder naturligvis at græde jeg siger så til pædagogen at der havde været snak om at maja skulle med, men det mente pædagogen ikke.

da jeg kommer hjem (tudbrølende i øvrigt) tager jeg kontakt til vendindens mor, om jeg havde forstået noget forkert (i venlig tone naturligvis, da jeg næsten var klar over at det var bh's politik, der havde trumfet i denne situation) og det havde jeg ikke, men de varnødt til at gøre sådan, men så foreslog hun at maja kunne komme hjem til venindens rigtige fødselsdag i stedet  og det satte jeg virkelig pris på!!

er bare så bange for at i det næste år vil hun ikke rigtig have nogle veninder i hverdagen, og det knuser virkelig mit hjerte.

hvad ville i have gjort??

knus charlotte (som sger mange tak for at have læst så langt)

Som udgangspunkt er reglen jo i dag at de følger den årgang de er født i.

Som jeg ser det du skriver vil du gerne at din datter skal starte i skole fordi hendes veninder er fra årgang 07. og så håber du at hun når og indfinde sig med de ting som reelt spiller ind i forhold til at komme i skole før tid?

Det er for mig helt forkert priotering. At hun er nysgerrig på at lære nyt og kan halvdelen af alfabetet - det ligger til deres natur og det sted de er.

I stedet for at synes det er synd for din datter synes jeg du/i som forældre skal vende den om og hjælpe hende på vej i den årgang hun høre til. Lav nogle play dates med dem fra hendes egen årgang - snak med BH om at når hun nu ikke høre til i årgang 07 så vil I gerne at de hjælpe hende med legerelationer i forhold til dem hun så SKAL følges med. Og ja det kan da godt være der er langt ned til nogle af de andre i hendes årgang men i giver dem jo heller ikke en chance - måske de faktisk var meget søde og rare og sagtens ville kunne finde hinanden i leg. Her har jeg da en datter fra okt. 07 og hun har veninder både fra start 07 og midt 08 -

Ja det er rigtig at hvis hun var født 12 dage før så skulle de forholde sig til det - men det er hun ikke og derfor skal de heller ikke tage stilling til det. Jeg synes faktisk ikke det er okay at skyde skylden på pædagogerne om hvor vidt de vil have hende med eller ej. Hun er ikke en del af storebørnsgruppen.

Sorry for den lange smører Håber selvfølgelig i finder en passende løsning men tror næppe at venskaber er årsag nok til at komme med årgang tidligere.. Der er så mange andre faktorer som spiller ind - heldigvis..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2012

MariaKyedDK

charlottekri skriver:

jeg har også tænkt som du gør, ingen tvivl om det, men hun har bare vist i flere scenarier at hun har været mere fremme i skoene end ma kunne forvente af hendes alder...

og hun virker kvik nok og virker oprigtigt interesseret i at skrive og regne, men jeg ved jo heller ikke præcist hvad de egentlig foretager sig i 0. klasse, altså hvor meget de skal sidde stille i løbet af dagen... men det er selvfølgelig noget jeg vil tage op med både skole og børnehave.

der er ingen der er interesseret i at hun skal starte før tid hvis hun ikke er klar, ingen tvivl om det!!!

men tak for dit input

i 0. klasse bevæger de sig meget, I min søns skole har de Legetimer, og 3 frikvartere, de har os en del opgaver i skolen, men de er gode og nemme for børnene at lave + de lærer at rime meget og så går de på bibloteket og de har også Idræt...

og når de bliver undervist, så holder de lige 10 minutters bevægelse hvis lærende kan se de er ved at ha siddet lidt for længe

så med hensyn til det, skal du ikke være så bekymret, det er selvfølgelig forskelligt fra skole til skole, men mon ikke det er nogenlunde det samme

Anmeld

5. oktober 2012

charlottekri

Pylle3 skriver:

Som udgangspunkt er reglen jo i dag at de følger den årgang de er født i.

Som jeg ser det du skriver vil du gerne at din datter skal starte i skole fordi hendes veninder er fra årgang 07. og så håber du at hun når og indfinde sig med de ting som reelt spiller ind i forhold til at komme i skole før tid?

Det er for mig helt forkert priotering. At hun er nysgerrig på at lære nyt og kan halvdelen af alfabetet - det ligger til deres natur og det sted de er.

I stedet for at synes det er synd for din datter synes jeg du/i som forældre skal vende den om og hjælpe hende på vej i den årgang hun høre til. Lav nogle play dates med dem fra hendes egen årgang - snak med BH om at når hun nu ikke høre til i årgang 07 så vil I gerne at de hjælpe hende med legerelationer i forhold til dem hun så SKAL følges med. Og ja det kan da godt være der er langt ned til nogle af de andre i hendes årgang men i giver dem jo heller ikke en chance - måske de faktisk var meget søde og rare og sagtens ville kunne finde hinanden i leg. Her har jeg da en datter fra okt. 07 og hun har veninder både fra start 07 og midt 08 -

Ja det er rigtig at hvis hun var født 12 dage før så skulle de forholde sig til det - men det er hun ikke og derfor skal de heller ikke tage stilling til det. Jeg synes faktisk ikke det er okay at skyde skylden på pædagogerne om hvor vidt de vil have hende med eller ej. Hun er ikke en del af storebørnsgruppen.

Sorry for den lange smører Håber selvfølgelig i finder en passende løsning men tror næppe at venskaber er årsag nok til at komme med årgang tidligere.. Der er så mange andre faktorer som spiller ind - heldigvis..

nu ved jeg godt at det kan virke som om at vi prioriterer venskaberne, og det er da også en del af det, men har også bare den bekymring at hun måske ikke bliver stimuleret nok i det sidste år af børnehaven, som det var i slutningen af dagplejen (ved godt det ikke er det samme).

og ja, vi har også prøvet at skabe relationer til hendes egen årgang, og ved at børnehaven også har, men hun søger selv tilbage til årgangen der er ældre.

jeg sætter pris på dit synspunkt, det er kun rart at få set sagen fra andre sider, det er også derfor jeg skriver herinde

Anmeld

5. oktober 2012

charlottekri

MariaKyedDK skriver:

i 0. klasse bevæger de sig meget, I min søns skole har de Legetimer, og 3 frikvartere, de har os en del opgaver i skolen, men de er gode og nemme for børnene at lave + de lærer at rime meget og så går de på bibloteket og de har også Idræt...

og når de bliver undervist, så holder de lige 10 minutters bevægelse hvis lærende kan se de er ved at ha siddet lidt for længe

så med hensyn til det, skal du ikke være så bekymret, det er selvfølgelig forskelligt fra skole til skole, men mon ikke det er nogenlunde det samme

det lyder godt

Anmeld

5. oktober 2012

trunte89

jeg står samme sted, og min datter bliver i børnehaven.
i vores børnehave er der 3 stuer. 2 for de 'små' og en for den der skal i skole året efter. nu er alle min datters veninder jo så rykket på den store stue her efter sommerferien, og det har været svært for min datter. især, at bedsteveninden ikke er på stuen mere ( veninden er fra 28. dec 07, og min datter fra 19. jan 08).
men jeg vælger at tro på, at det er fint for min datter at være den store på hendes stue, og pædagogerne er rigtig gode til at tage hensyn til hende, gøre noget ud af, at hun er den store osv. for de ved også godt, at det har været /er svært for hende. mange af de andre på hendes stue er meget små. (under 4 år)

Anmeld

5. oktober 2012

charlottekri

trunte89 skriver:

jeg står samme sted, og min datter bliver i børnehaven.
i vores børnehave er der 3 stuer. 2 for de 'små' og en for den der skal i skole året efter. nu er alle min datters veninder jo så rykket på den store stue her efter sommerferien, og det har været svært for min datter. især, at bedsteveninden ikke er på stuen mere ( veninden er fra 28. dec 07, og min datter fra 19. jan 08).
men jeg vælger at tro på, at det er fint for min datter at være den store på hendes stue, og pædagogerne er rigtig gode til at tage hensyn til hende, gøre noget ud af, at hun er den store osv. for de ved også godt, at det har været /er svært for hende. mange af de andre på hendes stue er meget små. (under 4 år)

jeg kan kun respektere jeres valg, og det kan også godt være at jeg er pylremor, men når man ser på vores datter (har også luftet ideen for familien) så virker hun ældre ed hun egentlig er, og det er nok også fordi hun har oplevet en del skuffelser åde i bh og i det private (skilsmisse og en anden stor ting - skal være storesøster) og det er måske bare mit hjerte der ikke kan bære mere på hendes vegne...

men der skal selvfølgelig tages en snak med både skole og bh om hvad de tror, for der skal ikke tages en forhastet beslutning omkring dette

Anmeld

5. oktober 2012

klmf

Jeg kan ikke råde til hverken det ene eller det andet, men jeg kan fornemme at du forventer en vis modstand fra BH. Det fik min bror + svigerinde også, da BH ville holde min niece tilbage et år og forældrene ville lade hende starte til den 'rigtige' tid så at sige. BH's begrundelse var at hun var et stille barn. Forældrene fulgte heldigvis deres mavefornemmelse og hvilken glad, åben, fagligt dygtig pige der er kommet ud af det!

Så - jeg går selvfølgelig ind for at lytte til de pædagogiske overvejelser BH måtte have, men det er dig og din mand der kender jeres datter bedst og kan vurdere om hun vil have bedst udbytte af at starte til sommer.

Anmeld

5. oktober 2012

trunte89

charlottekri skriver:

jeg kan kun respektere jeres valg, og det kan også godt være at jeg er pylremor, men når man ser på vores datter (har også luftet ideen for familien) så virker hun ældre ed hun egentlig er, og det er nok også fordi hun har oplevet en del skuffelser åde i bh og i det private (skilsmisse og en anden stor ting - skal være storesøster) og det er måske bare mit hjerte der ikke kan bære mere på hendes vegne...

men der skal selvfølgelig tages en snak med både skole og bh om hvad de tror, for der skal ikke tages en forhastet beslutning omkring dette

det er også bare SUPER svært at vide som forældre hvad der er bedst for sit barn.
vi har bestemt heller ikke været enige hjemme hos os. min kæreste så gerne, at hun kom ind på den store stue nu. også fordi hun elsker at lære og lave opgaver med tal og bogstaver.
vi har snakket en del med pædagogerne om det, og jeg vælger at stole på, at hvis de føler hun skal rykkes over på den store stue, så gør de det.

Anmeld

5. oktober 2012

Nemesis

altså jeg synes det er virkelig underligt at det er aldersopdelt...det er det heldigvis ikke hos os.

Der rykker man gruppe når man er klar og derfor er storegruppen ikke sammensat af en enkelt årgang.

Men min søn er fra oktober 06 og er derfor lige startet skole. Hans test fra bh viste faktisk at han manglende noget..den er taget 6 mdr.før skolestart.

hjemme kunne han godt testen og vi har 2 lærere i familien som vurderede ham til at han var skoleklar.

Og selvom han er en af de mindste og han har en del lektier for nogle dage og skal terpe lidt så er han glad og glæder sig over at gå i skole.

Lillesøster Sara er fra dec.09...men burde have været fra jan.10...og hun kommer jo så automatisk afsted, selvom hun hvis hun var kommet til termin ville have været til året efter.

Så jeg synes i skal vurdere og jeg kan simpelthen ikke forestille mig hun er dårligere eller mindre parat end dem der er 20 dage ældre.

:-) Sisse

Anmeld

5. oktober 2012

charlottekri

lotchen skriver:

Jeg kan ikke råde til hverken det ene eller det andet, men jeg kan fornemme at du forventer en vis modstand fra BH. Det fik min bror + svigerinde også, da BH ville holde min niece tilbage et år og forældrene ville lade hende starte til den 'rigtige' tid så at sige. BH's begrundelse var at hun var et stille barn. Forældrene fulgte heldigvis deres mavefornemmelse og hvilken glad, åben, fagligt dygtig pige der er kommet ud af det!

Så - jeg går selvfølgelig ind for at lytte til de pædagogiske overvejelser BH måtte have, men det er dig og din mand der kender jeres datter bedst og kan vurdere om hun vil have bedst udbytte af at starte til sommer.

det er dejligt at høre når der er kommet noget godt ud af det, for kan faktisk ikke se særligt mange fordele ved at lade hende vente alt efter om bh vurderer at hun er klar eller ej (her forventer jeg lidt at der kommer en udefra og vurderer; der er vel tilknyttet en form for støttepædagog, tænker jeg)

og selvfølgelig er det vores beslutning, men den tager vi først når vi har fået vurderinger fra skole og bh

knus

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.