skolestart før tid, hjælp! (lidt langt)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2012

charlottekri

aarhusmor skriver:

Vi havde også en pige i vores børnehave der havde fødselsdag samme dag som din datter og startede i skolen og såvidt vides er der ikke problemer med det.

ja pædagogerne kan nok vurdere det, men I og med at de prøver at dele dem op, tænker jeg at de har en agenda der siger hun skal fortsætte i BH.

Jeg tænker lidt: Hvordan har hun det med læsning og regning. De har jo ikke rigtigt lært det endnu. Men vil hun gerne lære det? Kan hun alfabetet? kan hun f.eks. skrive "IS" osv. - Prøv evt. og lær hende det og se så om hun gerne vil lære det. Er hun interesseret i tal? Herhjemme har vi haft et pointsystem, når min drenge tog af bordet osv. Derfor lærte han hurtigt at regne ud hvor mange point der skulle til for at få fat i noget han ønskede sig... Måske kan I lave noget tilsvarende? I har formentlig en rum tid inden beslutningen skal tages? Altså tænker at du gerne vil at hun starter august 2013, istedet for 2014?

jeg vil også lige fortælle at min dreng startede for at være sammen med hans 2 bedste venner. I starten var de i samme klasse, men blev så adskilt, så han nu er alene, blandt børn han ikke kender. Jeg har været ekstremt ked af det. Men Igår havde han en ny ven med hjemme fra skolen og det var en rigtig sød dreng, så jeg er ved at være fortrøstningsfuld.

Men jeg føler stadig det er urimeligt at lærene deler dem op, fordi de snakkede lidt i timerne.

jamen hun kan den første del af alfabetet, og er også ivrig for at lære at skrive navne og deslige, og kan da også regne en lille smule (tælle på fingre) men det er faktisk ikke noget som vi har presset hende til, da jeg er af den indstilling at hvis de lærer for meget hjemmefra, så kan det godt gå hen og blive træls / kedeligt, når de så starter i skole og kan det hele....

men synes at hun virker interesseret i at lære en masse

Og ja så ville hun skulle starte i 2013 i stedet for 2014

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2012

charlottekri

am91 skriver:

hej med dig 

jeg ville mene at hun skal med dem når de begynder i skole!

mine forældre må ha stået over for samme problem da jeg var lille, eftersom alle mine veninder også startede i skole et år før mig.... jeg var meget genert, så de valgte med bh hjælp at jeg skulle vente.... 

jeg tror muligvis mit liv ville være anderledes hvis jeg havde fået lov at starte med dem. da jeg blev ældre var jeg t

it sur over at jeg ikke måtte starte med dem, fordi jeg i lang tid bare blev ved med at lege med dem, men de 

fik jo efterhånden nye venner og jeg ville ik lege med de nye....

det er jo det jeg er lidt bange for. jeg kan jo ikke sidde her og garantere at de vil forblive venner i de næste mange år, men det betyder altså en hel del nu

og min datter er bestemt ikke genert, hun kan være meget frembrusende, og den eneste bekymring jeg har, det er om hun vil være i stand til at sidde stille når de skal lære noget

Anmeld

5. oktober 2012

aarhusmor

charlottekri skriver:

jamen hun kan den første del af alfabetet, og er også ivrig for at lære at skrive navne og deslige, og kan da også regne en lille smule (tælle på fingre) men det er faktisk ikke noget som vi har presset hende til, da jeg er af den indstilling at hvis de lærer for meget hjemmefra, så kan det godt gå hen og blive træls / kedeligt, når de så starter i skole og kan det hele....

men synes at hun virker interesseret i at lære en masse

Og ja så ville hun skulle starte i 2013 i stedet for 2014

nej enig, det skal komme naturligt

Men det lyder til at hun virkelig gerne vil lære og at hun kommer til at kede sig i BH hvis hun skal gå der endnu et år.

Jeg ville som nogen også skriver, tage kontakt til den pædagogiske leder på skolen og snakke med hende om det.

Og så ville jeg herefter tage en snak med BH om at hun skal starte på skolen og du derfor bifalder hvis de lader hende lege tættere på 07 børnene.

Anmeld

5. oktober 2012

charlottekri

aarhusmor skriver:

nej enig, det skal komme naturligt

Men det lyder til at hun virkelig gerne vil lære og at hun kommer til at kede sig i BH hvis hun skal gå der endnu et år.

Jeg ville som nogen også skriver, tage kontakt til den pædagogiske leder på skolen og snakke med hende om det.

Og så ville jeg herefter tage en snak med BH om at hun skal starte på skolen og du derfor bifalder hvis de lader hende lege tættere på 07 børnene.

har også spekuleret på om man skulle tage fat i skolen først og høre om det i det hele taget kan lade sig gøre, at hun starter før... det er en privat/friskole, der lige er startet op i år...

Anmeld

5. oktober 2012

aarhusmor

charlottekri skriver:

har også spekuleret på om man skulle tage fat i skolen først og høre om det i det hele taget kan lade sig gøre, at hun starter før... det er en privat/friskole, der lige er startet op i år...

Det synes jeg du skal. Så har du det på plads og kan handle ud fra det.

Anmeld

5. oktober 2012

charlottekri

aarhusmor skriver:

Det synes jeg du skal. Så har du det på plads og kan handle ud fra det.

puha, man er jo på helt ny grund her, når det er den første man skal til at sende afsted, så tak for rådet

Anmeld

5. oktober 2012

aarhusmor

charlottekri skriver:

puha, man er jo på helt ny grund her, når det er den første man skal til at sende afsted, så tak for rådet

ja kender det! Held og lykke med det

Anmeld

5. oktober 2012

raca

den med tidliger skole start er svær.. hun vil jo altid enten være den yngste

eller ælste alt efter hvad i vælger..

hvor moden er hun. kan hun om 6 mdr selv holde styr på alle sine ting, selv tørre sig, selv finde ud af hvor meget tøj hun skal havdee på ud og lege, selv løse konflikter, vente på tur, forstå og agere efter en kolektiv besked? 

samtidigt med at hun rumme at kunne lære?

alt dette mener jeg går forud for venne forholdne. da det er det hele hendes skoletid bygger på, hvis hun ikke kan alt dette bliver hun lynhurtigt sosialt hægtet af, og også fagligt forde hun skal bruge alle hendes resurser på at følge med og være stor.

Anmeld

5. oktober 2012

charlottekri

raca skriver:

den med tidliger skole start er svær.. hun vil jo altid enten være den yngste

eller ælste alt efter hvad i vælger..

hvor moden er hun. kan hun om 6 mdr selv holde styr på alle sine ting, selv tørre sig, selv finde ud af hvor meget tøj hun skal havdee på ud og lege, selv løse konflikter, vente på tur, forstå og agere efter en kolektiv besked? 

samtidigt med at hun rumme at kunne lære?

alt dette mener jeg går forud for venne forholdne. da det er det hele hendes skoletid bygger på, hvis hun ikke kan alt dette bliver hun lynhurtigt sosialt hægtet af, og også fagligt forde hun skal bruge alle hendes resurser på at følge med og være stor.

naturligvis skal der være visse ting der skal være på plads inden hun skal starte i skole, og det er her jeg håber at børnehaven vil være behjælpelige med at vurdere, men beslutningen om at overveje det, skal jo komme fra os forældre; børnehaven kommer jo ikke til os og siger at de synes at hun skal begynde før.

når jeg ser på hendes veninder, ser jeg dem som jævnbyrdige, og synes ikke at de er mere modne end min datter.

det eneste jeg kan sætte en finger på, er at hun stadg sover med ble om natten (men det kan jo nå at ændre sig endnu)

Anmeld

5. oktober 2012

Frk. Himmelblå

charlottekri skriver:

hej tøser

jeg har lige brug for at få lidt indput her.

sagen er at jeg overveer at sende mi datter et år tidligere i skole end det oprindeligt var meningen. det bunder i at alle hendes legekammerater er fra årgangen før, og hun er fra 11 januar 08 og der er kun en pige mere i hendes egen årgang, og de leger ikke rigtig sammen, og der er rigtig langt ned til de næste i hndes årgang.

hun har altid været lidt tidligere ude med hensyn til fritidsaktiviteter osv og har på naturlig vis fundet sine veninder i årgangen før hende.

hvis hun blot var født 12 dage før, ville vi slet ikke have denne problematik.

jeg synes bare at hendes børnehavetid har været fyldt med skuffelser, da hun aldrig har kunnet få lov til at gøre noget med hendes veninder, hvis der har været arrangeret noget, da de deler børnene op i årgange.

og i går flød mit bæger altså over

i sidste uge var maja hjemme og lege med sin bedste veninde, og der var snak om at hun havde fødselsdag i næste uge, og at det da ville blive sjovt at komme til fødselsdag (henvendt til min datter). og så har vi jo efterfølgende snakket om herhjemme at maja glædede sig til at komme til fødselsdag. 

da maja så kommer i bh i går morges, sidder bedsteveninden og skriver invitationer, og maja bliver jo vildt glad og spørger efter hendes, hvortil pædagogen siger, at maja skal da ikke med... maja vender sig om og skjuler ansigtet i mit tøj, og begynder naturligvis at græde jeg siger så til pædagogen at der havde været snak om at maja skulle med, men det mente pædagogen ikke.

da jeg kommer hjem (tudbrølende i øvrigt) tager jeg kontakt til vendindens mor, om jeg havde forstået noget forkert (i venlig tone naturligvis, da jeg næsten var klar over at det var bh's politik, der havde trumfet i denne situation) og det havde jeg ikke, men de varnødt til at gøre sådan, men så foreslog hun at maja kunne komme hjem til venindens rigtige fødselsdag i stedet  og det satte jeg virkelig pris på!!

er bare så bange for at i det næste år vil hun ikke rigtig have nogle veninder i hverdagen, og det knuser virkelig mit hjerte.

hvad ville i have gjort??

knus charlotte (som sger mange tak for at have læst så langt)

Lyder som om, det kunne være en god idé med skolestart næste år...

Og så vil jeg lige sige, at det næsten giver mig tårer i øjnene at læse om din lille Majas skuffelse. - Hold da kæft en pædagog!! - Hvis børn var ment til at skulle stoppes i kasser, så var de sgu nok født firkantede!!

Åh, jeg bliver så harm. Ligesom en dag min egen datter ikke måtte være med til vandpjaske-leg her i sommer, for det var KUN for børnehavebørn, - men hun skulle begynde i børnehaven 2 dage efter, og var reelt begyndt, det var kun fordi der officielt endnu ikke var en plads (normering) at hun ikke på papiret optrådte i bh-statistikken, - det kunne hun sgu da ikke vide!! Det var SÅ synd, og jeg kunne have taget hende med hjem igen på stedet, men gjorde det ikke, for ikke at ødelægge hendes overordnet positive opfattelse af "de voksne". Men ak ak ak, det er ikke alle, der er lige fintfølende, når det kommer til medmenneskelig forståelse...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.