kan man være få tyk til blive mor/far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
gædde skriver:

så blander fruentrimmeret sig lige

Der er sørme godt nok maaaaange der samligner folk med psykiskelidelser og handicap(manglende lemmer osv) med fedme.........

sorry men de fleste vælger selv at være fede.

Det gør de andre grupper altså ikke........... hvordan søren kan i overhovede samligne storrygeren, storæderen og alkoholikeren, med dværge og syge???

Det drejer sig om valg. 

Forhåbentlig tager debatten udgangspunkt i BØRNENES tarv - og for dem gør det altså ingen forskel, om deres forældre har VALGT en livsstil, der indebærer forhøjet risiko for helbreddet, eller om de fx er født med en sygdom, der har samme effekt. Om det er mere synd for den ene gruppe end den anden er vel underordnet i denne sammenhæng. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. september 2012

wamse

gædde skriver:

så blander fruentrimmeret sig lige

Der er sørme godt nok maaaaange der samligner folk med psykiskelidelser og handicap(manglende lemmer osv) med fedme.........

sorry men de fleste vælger selv at være fede.

Det gør de andre grupper altså ikke........... hvordan søren kan i overhovede samligne storrygeren, storæderen og alkoholikeren, med dværge og syge???

Det drejer sig om valg. 

Det er vi så bare slet slet ikke enige i.

Det er simpelthen for let at sige, at det drejer sig om et valg, når fx risikoen for at et barn, der vokser op i misbrug selv udvikler et misbrug er øget. Det ved jeg noget om, fordi jeg selv er vokset op i det, selv har haft et misbrug, og har været gift med en misbruger. Jeg ved også noget om det i form af at jeg er pædagogstuderende, og vi har haft oplæg omkring emnet. Når man udvikler et misbrug, så vil der højest sandsynligt ligge mere bag.

Det er alt for let bare at sige at fedme er et spørgsmål om valg, for oftest ligger der meget mere bag folks overvægt, som fx noget psykisk.

Anmeld

8. september 2012

gædde/gitte

Mor og meget mere skriver:

Forhåbentlig tager debatten udgangspunkt i BØRNENES tarv - og for dem gør det altså ingen forskel, om deres forældre har VALGT en livsstil, der indebærer forhøjet risiko for helbreddet, eller om de fx er født med en sygdom, der har samme effekt. Om det er mere synd for den ene gruppe end den anden er vel underordnet i denne sammenhæng. 

arhhh.... ik helt........ for er man kraftig fordi det er sadan man er, så skal man være uheldig at give det videre til sine børn.

men æder man pizza 7 dage om ugen, så kommer børnene jo nok til at arve de dårlige vaner......

men det var også bare en opservans af en underlig samligning... om man er fed eller mager har jo som sådan intet at gøre med ens kærlighed til børn......

Anmeld

8. september 2012

gædde/gitte

wamse skriver:

Det er simpelthen for let at sige, at det drejer sig om et valg, når fx risikoen for at et barn, der vokser op i misbrug selv udvikler et misbrug er øget. Det ved jeg noget om, fordi jeg selv er vokset op i det, selv har haft et misbrug, og har været gift med en misbruger. Jeg ved også noget om det i form af at jeg er pædagogstuderende, og vi har haft oplæg omkring emnet. Når man udvikler et misbrug, så vil der højest sandsynligt ligge mere bag.

Det er alt for let bare at sige at fedme er et spørgsmål om valg, for oftest ligger der meget mere bag folks overvægt, som fx noget psykisk.

nå nej men så snakker vi jo om fedme som en bivirkning for en psykisk lidelse

jeg mener bare at der er faktisk en del der er luddovne(kunne godt være mig) og som selv vælger at proppe pizza i munden, køber 5 kilo slik til fredag aften osv. og de typer kan man skisme ikke samligne med folk der har været ude for et trafik uheld og sidder i kørestol

Anmeld

8. september 2012

gædde/gitte

wamse skriver:

hvordan forklarer jeg...... en fed kan vælge at få hjælp til ikke at være fed. en alkoholiker kan vælge at få hjælp til at droppe alkohol.............. en dværg kan få hjælp...til ikke at være en dværg???

Anmeld

8. september 2012

..

wamse skriver:

Ja, der ligger som oftest noget bag folk der er meget overvægtige, men uanset hvordan vi vender og drejer det, så er det et valg man tager om man er tyk eller ej.

Man VED at man skal spise ihvertfald 3 gange om dagen, man kan jo vælge aftenen før at planlægge og forberede de 3 måltider så man ikke falder i. Når man har lyst til chokolade, så har man altid valget om at tage en gulerod i stedet.

Man kan jo spørge sig selv inden man spiser noget usundt om man bliver mere lykkeligt af det, og det gør man ikke. Det er en flygtig nydelse som gør at man har det endnu værre bagefter man har spist det.

Taler af erfaring

Anmeld

8. september 2012

wamse

Macrolf skriver:

Ja, der ligger som oftest noget bag folk der er meget overvægtige, men uanset hvordan vi vender og drejer det, så er det et valg man tager om man er tyk eller ej.

Man VED at man skal spise ihvertfald 3 gange om dagen, man kan jo vælge aftenen før at planlægge og forberede de 3 måltider så man ikke falder i. Når man har lyst til chokolade, så har man altid valget om at tage en gulerod i stedet.

Man kan jo spørge sig selv inden man spiser noget usundt om man bliver mere lykkeligt af det, og det gør man ikke. Det er en flygtig nydelse som gør at man har det endnu værre bagefter man har spist det.

Taler af erfaring

Jeg kan ihvertfald garantere dig for, at så simpelt er det slet ikke inde i mig da.
Jeg spiser på mine følelser, når jeg er trist og ensom, og det har jeg været størstedelen af mit liv, så jeg er det som hedder ekstrem overvægtig.Når man først der ud, så er det bestemt et tegn på, at der ligger andre tinge bag vægten.

Så har jeg ud over, taget 25 kg på over et år, ved at starte på anti-depressiv.

Anmeld

8. september 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
gædde skriver:

arhhh.... ik helt........ for er man kraftig fordi det er sadan man er, så skal man være uheldig at give det videre til sine børn.

men æder man pizza 7 dage om ugen, så kommer børnene jo nok til at arve de dårlige vaner......

men det var også bare en opservans af en underlig samligning... om man er fed eller mager har jo som sådan intet at gøre med ens kærlighed til børn......

Nu var det ikke "selvvalgt" fedme vs. " medfødt" fedme, du problematiserede før, men fedme vs. Fx psykisk sygdom eller fysiske handicaps. Man kan ikke forbyde en meget fed at få barn med begrundelsen risiko for tidlig død samt mange fysiske begrænsninger og acceptere, at handicappede med samme "prognoser" får børn - alene fordi, den meget fede selv er skyld i situationen. 

Anmeld

8. september 2012

gædde/gitte

Mor og meget mere skriver:

Nu var det ikke "selvvalgt" fedme vs. " medfødt" fedme, du problematiserede før, men fedme vs. Fx psykisk sygdom eller fysiske handicaps. Man kan ikke forbyde en meget fed at få barn med begrundelsen risiko for tidlig død samt mange fysiske begrænsninger og acceptere, at handicappede med samme "prognoser" får børn - alene fordi, den meget fede selv er skyld i situationen. 

nej det var samligningen imellem handicaps og fede der gik mig på nerverne....... jeg skal ikke gøre mig til dommer........ er sgu i bund og grund ligeglad..........

jeg har sgu også været fed, selvforskyldt fed-se det tør jeg godt stå ved. og fordi jeg dengang valgte at æde 2 kager om dagen, så kunne jeg da ikke tillade mig at bruge handicapkortet.... for det var sgu da selvvalgt..... hvor imod en der mangler sine ben, ikke lige kan vælge sine ben til igen.

det var det der virkede latterligt i mine øjne.... som sagt så kan rygeren, æderen og drikkeren VÆLGE at få hjælp og få hurtige forbedringer........ det kan en der er lam fra livet og ned da ikke.

nå men det var også et sidespring.

Anmeld

8. september 2012

wamse

gædde skriver:

hvordan forklarer jeg...... en fed kan vælge at få hjælp til ikke at være fed. en alkoholiker kan vælge at få hjælp til at droppe alkohol.............. en dværg kan få hjælp...til ikke at være en dværg???

Enig de kan få hjælp til at stoppe med at drikke/misbruge, men det fjerner jo ikke årsagen til det.

Alkoholisme er jo en anerkendt sygdom. Men hvem siger at en dværg fx ikke ser sig selv som unormal? Altså måske de lever fint med deres sygdom, ligesom vi andre også lever med forskelligheder

Jeg ser bestemt også ekstrem overvægt som en sygdom. At man kan få hjælp til at blive mindre, fjerner heller ikke årsagen til, at man er blevet så stor. Det eneste det ville gøre, så var var det ikke synligt for andre, at man er et menneske med en indre krig.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.