At holde barn hjemm

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. august 2012

isabellasmor

Frk. Himmelblå skriver:

(Har ikke læst tråden)

Du har ret!

Små børn - under 2 1/2 - afhænger af barnet, - har overhovedet ikke "brug for" at komme i institution. Det er altid bedst at være hjemme hos sine (gode) forældre. Og så tage den derfra i tryghed sammen med mor og/eller far - ud at opleve verden fra sikker havn og favn 

Men jeg tror, der er super mange underskuds-forældre i samfundet, og så tror jeg, det kan være fint at sende også små børn afsted. Der skal knokles og tjenes penge, og har man endelig en smule fritid, så er der også brug for at lade lidt op. Børnefrit. Omvendt er der også mange på overførsler, som går hjemme, men som sender børnene afsted, selvom de er små. De magter ikke at have dem hjemme hele tiden. De har ikke ressourcerne og kan ikke se ud over trummerummen i forhold til at finde på/stimulere/føle sig tilstrækkelig.

Så jeg tror bare, er er mange grunde til, at børnene bliver sendt afsted. Men jeg giver dig helt ret i, at det er enormt anstrengende at høre på folks dårlige undskyldninger for det! "Han keder sig hjemme", siger mor til en 1-årig, der hyler, når han afleveres, for kort tid efter at blive puttet til lur i krybberummet... Jesus...

Det er præcis hvad jeg tænker! 

Men ville nu gerne hører det fra "dem" og "deres side" af det .. Men det er meget de samme svar herinde, og så er der nogle få som går enormt meget i forsvars possition  Og så er det bare lidt sværre at prøve og sætte sig ind i ... 

Men kan også godt se det er et følsomt emne! Og er rigtig glad for dem der har givet sig tid til at svare selvom jeg ikke har svaret alle 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. august 2012

Kløver

Nogle børn har og andre ikke, børn er forskellige, og bliver behandlet derefter, samtidig har jeg også brug for lidt frie hænder, trods barsel, men det tjener ikke min søn at komme hjem, for at skulle starte i ny dagpleje når min barsel slutter.

Uanset, har vores dreng behovet, han har vist mange tegn på at han har tryghed og glæde ved, hver dag at komme over og lege med de samme børn.

Jeg tror ikke på man kan skære det så firkantet ud og sætte alle børn i en kasse, da vi jo alle er forskellige med forskellige behov, gælder jo også børn, og Hvad der er rigtigt for en, er ikke nødvendigvis rigtigt for en anden. Her har både dagplejer og sp rådet og anbefalet i forhold til vores søn

Anmeld

29. august 2012

isabellasmor

Månsson skriver:

Du efterlyser en forklarring og jeg vil prøve og gi dig den og håber du er åben over for mine argumenter

Du har ret i at et barn på din datters alder ikke leger med de andre MEN det er fordi børn først skal lære at lege så indtil da leger de paralelt og derved lære rollelegen senere, det er ganske almen børne udvikling og kommer i alders trin som så meget andet ved børn, men grundstenen for at lære er ved at opleve..

For det andet så er vores samfund bygget sådan op at vi er ude af hjemmet i flere timer om dagen til vi engang går på pension.. Det bliver vi rustet til gennem hele vores liv..

Selvfølgelig kan forældre selv stimulere deres børn, ingen tvivl der men jeg er ret overbevidst om at et er den stimulering og læring børn får hjemme en anden er når de er i institution. Der er os en fællesskabsfølelse som børn har rigtig godt af.. Hvis der sku være en problematik så er der jo altså uddannet personale i institutioner som kan ha en andet syn eller anden løsning som man som forældre kan stirre sig blindt på.. Ofte er vi forældre blinde over for vore egne børn og det er jeg bestemt os selv..

Ja jeg ku blive ved men nu er de lige det her du får i første omgang..

Hilsen en mor der aflevere min egen pode for at passe andres

Kan godt følge dig og du har ret i at børn lærer af andre børn, men de har stadig ikke behov for at være afsted og "lærer" hver dag. Hvis muligheden er der for andet... 

Min datter er sammen med voksne og børn tit. Og hun er bestemt ikke bagud, heller ikke med de sociale færdigheder. Hun er længere fremme end mange i omgangskredsen som går i inst. 

Men du har ret i at det nok er de ting forældrene tænker, og det er nok det bedste svar på hvorfor man sender afsted hver dag hvis man kunne undgå det. 

Tak for dit svar 

Anmeld

29. august 2012

isabellasmor

Mathias Villads skriver:

Jeg er nød til at bakke Ts op, bare en lille smule...

Rigtig mange af de svar jeg ser i denne debat går ud på, at børn har godt af, at komme afsted hverdag.... der er jeg bare ikke enig. Jeg er selv uddannet pædagog og har arbejdet mange år i vuggestue og børnehave og overvejer at blive selvstændig dagplejer....

Som samfundet er skruet sammen idag, så er børn længere og længere afsted og det er hverdag.... Men når man skriver, at man holder en fridag og aflevere sine børn alligevel, så tænker jeg bare, hvornår må børnene holde fri???? Det er faktisk hårdt for børn, at være afsted Hver dag... har i opholdt jer, når der er mange børn samlet og hørt støjniveauet? Wow jeg har fået høreskade, så tænker hvad med børnene... mange børn har brug for at kunne trække sig tilbage engang imellem og de trænger i den grad til at holde fri... Hvis forældrene trænger til 3 ugers ferie, så kan i være hundrede på, at det trænger børnene også til....

Da jeg selv fik børn, har jeg siden altid selv holdt mine børn hjemme, når jeg havde fri... og holdt da jeg har kunne mærke de trænger... og jeg har også børn med krudt i røven, men man skal ikke overvurdere det krudt med at det er fordi de skal stimuleres hele tiden.... det kunne også godt være, fordi de trænger til at geare lidt ned...

Og den med, at børn, som går hjemme ikke bliver stimuleret osv, så kan jeg fortælle, at jeg nu går hjemme med en dreng på 2 år grundet meget fortidlig fødsel... han stortrives hjemme, men jeg ved da også at han trænger til andre børn, så det er min opgave at give ham begge dele og man kan sagtens stimulere ham herhjemme, det handler om vilje.. om vilje til at sætte sig ind i, hvad det kræves...

Jeg ved godt at jeg bliver upopulær på denne kommentar, men jeg har haft et ben i alle lejre og synes faktisk nogen burde tænke, hvorfor i tror, at jeres børn ikke trænger til at holde fri? For som i skriver, så ryger de afsted hver dag og også gerne når i holder ferie... og den tanke gang kan jeg ikke følge og slet ikke på børnenes vejne...

Præcis som jeg tænker det

Tak for dit besyv til debatten Og god aften

Anmeld

29. august 2012

Kløver

isabellasmor skriver:

giveomiminrsirsi

Det er præcis hvad jeg tænker! 

Men ville nu gerne hører det fra "dem" og "deres side" af det .. Men det er meget de samme svar herinde, og så er der nogle få som går enormt meget i forsvars possition  Og så er det bare lidt sværre at prøve og sætte sig ind i ... 

Men kan også godt se det er et følsomt emne! Og er rigtig glad for dem der har givet sig tid til at svare selvom jeg ikke har svaret alle 

Jeg vil gerne give min side af sagen, og jo er svært ikke at gå i forsvarsposition, man føler næsten man bliver stemplet som dårlig forældre hvis ikke man har børnene hjemme.

Jeg går hjemme på barsel, men min søn er en af dem som alligevel kommer afsted. Her er flere ting, og jo min søn har bedre af at være afsted, og min sp er ganske enig. Min søn er for tidlig født og bla sensitiv. Har kun få korte perioder sovet igennem. Han er svær at med nogle steder længere tid af gangen, hvis han ikke kender stedet, eller Der er for mange ting/mennesker at forholde sig til. Så aktivering hjemme kan være udfordring.samtidig har vi også lillepigen at tage hensyn til, jeg har fysiske skavanker, og når vores søn ikke sover igennem, trænger jeg også til lidt ro og hvile, og mulighed for at nå nogle ting

Samtidig ville vi ikke tage risiko for ikke at få samme dagpleje når han skulle starte igen, efter endt barsel hvis jeg tog ham hjem. Og det ville være meget tumult. Børn er forskellige med forskellige behov og Hvad den har af behov er jo ikke ens med feks naboens børn. Der er altid eksperter som udtaler sig, og ser ofte at der er 2 eksperter for samme område, som udtaler sig, i hver sin retning, hvem skal man lytte til, og her vælger jeg at kigge på barnet, og vores behov som familie, og vælge det rigtige for os, men det gør mig hverken til dårlig, doven eller underskudsmor, tværtimod

Anmeld

29. august 2012

Vidunderligeunger

Mathias Villads skriver:

Jeg er nød til at bakke Ts op, bare en lille smule...

Rigtig mange af de svar jeg ser i denne debat går ud på, at børn har godt af, at komme afsted hverdag.... der er jeg bare ikke enig. Jeg er selv uddannet pædagog og har arbejdet mange år i vuggestue og børnehave og overvejer at blive selvstændig dagplejer....

Som samfundet er skruet sammen idag, så er børn længere og længere afsted og det er hverdag.... Men når man skriver, at man holder en fridag og aflevere sine børn alligevel, så tænker jeg bare, hvornår må børnene holde fri???? Det er faktisk hårdt for børn, at være afsted Hver dag... har i opholdt jer, når der er mange børn samlet og hørt støjniveauet? Wow jeg har fået høreskade, så tænker hvad med børnene... mange børn har brug for at kunne trække sig tilbage engang imellem og de trænger i den grad til at holde fri... Hvis forældrene trænger til 3 ugers ferie, så kan i være hundrede på, at det trænger børnene også til....

Da jeg selv fik børn, har jeg siden altid selv holdt mine børn hjemme, når jeg havde fri... og holdt da jeg har kunne mærke de trænger... og jeg har også børn med krudt i røven, men man skal ikke overvurdere det krudt med at det er fordi de skal stimuleres hele tiden.... det kunne også godt være, fordi de trænger til at geare lidt ned...

Og den med, at børn, som går hjemme ikke bliver stimuleret osv, så kan jeg fortælle, at jeg nu går hjemme med en dreng på 2 år grundet meget fortidlig fødsel... han stortrives hjemme, men jeg ved da også at han trænger til andre børn, så det er min opgave at give ham begge dele og man kan sagtens stimulere ham herhjemme, det handler om vilje.. om vilje til at sætte sig ind i, hvad det kræves...

Jeg ved godt at jeg bliver upopulær på denne kommentar, men jeg har haft et ben i alle lejre og synes faktisk nogen burde tænke, hvorfor i tror, at jeres børn ikke trænger til at holde fri? For som i skriver, så ryger de afsted hver dag og også gerne når i holder ferie... og den tanke gang kan jeg ikke følge og slet ikke på børnenes vejne...

bravo!!

Anmeld

30. august 2012

Jibbe

Jeg har ikke læst hele tråden men som udgangspunkt er jeg enig med TS.
Dog er jeg IKKE enig i at man ikke kan se ud over at der i nogle tilfælde er nogle situationer hvor det er bedst for barn og forælder at barnet kommer afsted til pasning. Fx en gravid skriver at pga kvalme sender hun barnet afsted, hvilket jeg har fuld forståelse for.
MEN hvis man har ferie og ikke selv er syg eller lign så fatter jeg da heller ikke man ikke orker at bruge 5 uger på kvalitetstid med sine børn om året!

Jeg har også nogle gange sendt min søn afsted i VS hvor jeg selv havde fri. Jeg er rigtig meget alene med mine børn oog har nogle gange brug for en rengøringsdag til hovedeengøring, indkøb osv eller en mordag. Ellers mister jeg overskuddet til at gøre det bedste for mine børn. Sådan er jeg indrettet. Jeg villle da ønske af hele mit hjertets at jeg havde overskuddet til at holde mine børn hjemme ved enhver mulighed i hverdagen. Men det har jeg ikke altid.

Frej har holdt 4 ugers ferie i løbet af sommeren og hold op hvor har jeg nydt det! Det har været skønt at give ham muligheden. Han holder også mellem 8-10 ugers ferie hvert år og det er fedt at give ham muligheden. Det er ikke alle der har muligheden desværre.

Anmeld

30. august 2012

132319

Jeg indrømmer gerne at jeg ofte bruger min fridag alene. Som alenemor med fuldtidsarbejde, også i weekenderne er der ikke tid til de praktiske ting som rengøring, store indkøb osv. i det daglige. Derfor prioriterer jeg af og til at bruge mine fridage på det.

Jeg har to børn, en dreng og en pige med knap 3 års mellemrum og jeg tager også af og til en fridag alene med en af dem, hvor både de og jeg NYDER at være en til en

Folk er så gode til at dømme uden at se på de pågældende situation!

I morgen har jeg fri, ungerne er hos deres far og jeg har planer om at sove LÆNGE, noget jeg ikke kan huske hvornår jeg sidst har gjort! Go a head and judge me!

Anmeld

30. august 2012

KarinaBF

Hej Til alle !

Jeg er meget enige med dem der sender deres barn afsted selvom de går hjemme hvilket jeg selv gør (arbejdsløs) og synes det er fedt nogen har muligheden for at gå hjemme med deres børn og har overskudet og midlerne og omgivelserne til det

Nu vil jeg så som barn der har gået hjemme hos sin mor til jeg startede i skole lige komme med en kommenter !

Hold da op hvor jeg kedede mig selvom min mor var god til at hygge med mig osv. alle mine jævnaldrene var jo i institution, og legede da også med nogen og eftermiddagen,
men jeg savner den dag idag at have gået i dagpleje/børnehave for jeg følte mig så udenfor da jeg kom i skole (endte med at gå et år om da jeg ikke var skolemoden nok for jeg ville hellere lege) og når de andre der havde et meget stærkt venskab mellem sig allerede fra dp og bh det var altså meget svært at komme ind i og jeg blev meget moppet (ikke sikkert det er grunden at jeg har gået hjemme fortæller bare om min oplevelse)

mange af de "kloge hoveder" siger så mange ting der ikke er godt for vores børn men de glemmer hvilket samfund vi lever i og hvor vigtigt det er i dag med meget sociale kompetancer ikke sagt at man ikke for det hjemme hos mor og far men der er en forskel på hvordan den bliver udviklet (igen efter min mening)

TS: du skriver du ikke KAN forstå hvorfor folk holder deres børn hjemme og finder ikke svarene gode nok hmmm det har jeg svært ved at forstå.
Jeg er uddannet pædagog og inden jeg fik børn forstod jeg heller ikke hvorfor folk på barsel og ligende vilkår ikke holdt deres børn hjemme osv.

nu har jeg to børn og et mere på vej da jeg fødte min datter kom min søn stadig afsted fast hverdag fra 9-15(15.30) for at jeg kunne "nyde" tiden med min datter og lærer hende at kende og han elsker at komme afsted og lege med sine kammerater (også i dagplejen)

det du skriver om at børn ikke leger sammen når de går i dp/vs er jeg meget uenig i da jeg ved at det gør begge mine børn og ved som pædagog også at de leger sammen (selvom de leger side om side da de stadig lærer af hinanden også "bare" ved iagtagelse hvilket er meget vigtigt i et barns udvikling)

ups det blev lidt langt men håber du forstå min pointe
TS: jeg vil ikke nedgøre dit valg for hvis det fungere i din familie er det fint men det gør det bare ikke i min og måske har jeg den tanke fordi jeg selv ved hvor træt af det jeg var over ikke at have været afsted og etablere venskaber inden min skolegang

Anmeld

30. august 2012

isabellasmor

KarinaBF skriver:

Hej Til alle !

Jeg er meget enige med dem der sender deres barn afsted selvom de går hjemme hvilket jeg selv gør (arbejdsløs) og synes det er fedt nogen har muligheden for at gå hjemme med deres børn og har overskudet og midlerne og omgivelserne til det

Nu vil jeg så som barn der har gået hjemme hos sin mor til jeg startede i skole lige komme med en kommenter !

Hold da op hvor jeg kedede mig selvom min mor var god til at hygge med mig osv. alle mine jævnaldrene var jo i institution, og legede da også med nogen og eftermiddagen,
men jeg savner den dag idag at have gået i dagpleje/børnehave for jeg følte mig så udenfor da jeg kom i skole (endte med at gå et år om da jeg ikke var skolemoden nok for jeg ville hellere lege) og når de andre der havde et meget stærkt venskab mellem sig allerede fra dp og bh det var altså meget svært at komme ind i og jeg blev meget moppet (ikke sikkert det er grunden at jeg har gået hjemme fortæller bare om min oplevelse)

mange af de "kloge hoveder" siger så mange ting der ikke er godt for vores børn men de glemmer hvilket samfund vi lever i og hvor vigtigt det er i dag med meget sociale kompetancer ikke sagt at man ikke for det hjemme hos mor og far men der er en forskel på hvordan den bliver udviklet (igen efter min mening)

TS: du skriver du ikke KAN forstå hvorfor folk holder deres børn hjemme og finder ikke svarene gode nok hmmm det har jeg svært ved at forstå.
Jeg er uddannet pædagog og inden jeg fik børn forstod jeg heller ikke hvorfor folk på barsel og ligende vilkår ikke holdt deres børn hjemme osv.

nu har jeg to børn og et mere på vej da jeg fødte min datter kom min søn stadig afsted fast hverdag fra 9-15(15.30) for at jeg kunne "nyde" tiden med min datter og lærer hende at kende og han elsker at komme afsted og lege med sine kammerater (også i dagplejen)

det du skriver om at børn ikke leger sammen når de går i dp/vs er jeg meget uenig i da jeg ved at det gør begge mine børn og ved som pædagog også at de leger sammen (selvom de leger side om side da de stadig lærer af hinanden også "bare" ved iagtagelse hvilket er meget vigtigt i et barns udvikling)

ups det blev lidt langt men håber du forstå min pointe
TS: jeg vil ikke nedgøre dit valg for hvis det fungere i din familie er det fint men det gør det bare ikke i min og måske har jeg den tanke fordi jeg selv ved hvor træt af det jeg var over ikke at have været afsted og etablere venskaber inden min skolegang

Du får lige et kort svar  

Kan godt se hvad dU mener. Og er bestemt enig med dig i at gå hjemme til skolealderen ER for meget. Så kunne man have sendt i bh på deltid evt. 

MEN et vuggestuebarn tror jeg næppe kommer til at sidde som voksen og ærge sig. Dels fordi jeg ikke tror på personen vil kunne huske det, og dels fordi jeg ikke tror på børn i den alder er "skabt" til at blive sendt afsted hver dag i en inst. 

God dag til dig 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.