Jeg har meget meget kort tid til lige at svare, så det bliver kort!
Ja, det er skide uheldigt at katten føder i f.eks. ens tøjskuffe. Men man kan jo desværre ikke flytte dem. Derudover så har jeg oplevet lige så mange katte der føder ude som inde. Du skal huske på, at katten er et vilddyr helt oprindeligt. Og i og med at vi i dag stadig primært har vores katte ude, så avler vi det ikke just af dem. Katte kan overleve i naturen i dag - det kan hunde f.eks. ikke. Eller jo - men slet ikke i samme omfang.
Derfor er det også synd at holde en kat inde. Det er sandt at man kan vænne katten til det, hvis den aldrig har været ude. Men du kan ikke hive en kat ind i et hjem uden at du skal have klatestativer, aktivering osv osv. Det er en ret god indikator for at ens kat skal være udenfor. Jeg ville aldrig nogensinde have samvittigheden til at have en indekat. De skal ud, de skal jage/fange mus og fugle - og stolt komme hjem og vise dem. De skal lære deres killinger det samme. Har du en kat der får lov til at rende ude, så behøver du INTET i hjemmet til den - udover mad og vand. Og selv det kan man egentlig undvære, hvis katten lærer, at det er sådan det er.
Derfor kan jeg slet ikke se nogle argumenter FOR indekatte
Nu er det jo ikke alle katte der kan lide at være ude. Da vi boede i hus fandt jeg en dag en lille killing i vores træ. Hun peb og jeg tog hende ind og selvom vi boede i hus søgte hun aldrig ud. Nu bor vi i lejlighed med have og her skal kattene i øvrigt holdes inde, selvom folk ikke overholder det. Jeg ser ofte katte stå og hyle på vores terasse eller på havehegnet da de gerne vil ind når deres mennekser ikke er hjemme og det er enormt belastende, for du risikerer at de hopper ind af dine vinduer og tager alskens lopper og utøj med, da folk glemmer at loppebehandle deres dyr.
Men tilbage til vores som absolut ikke vil ud. Hun har en enkelt gang forvildet sig ud pga hun ville jage en anden kat væk og hun var helt desparat for at komme ind og min mor har også tre katte som absolut heller ikke søger ud. Så tror ikke man kan generalisere, men konstatere at katte også er forskellige og igen så kan man sige at hele den måde man har husdyrhold på hvadenten det er katte, hunde eller gnavere vil afvige fra deres naturlige levevis. Fx har vi prøvet da vi boede i hus kun at have vores hunde udendørs med hundegård selvfølgelig, fordi vi havde tre og det var nemmere. Nogle vælger jo også at deres hunde skal ligge i møblerne og deres seng hvilket jo ikke er naturligt for en hund, men sådan bliver dyrene jo tilvænnet forskellige ting.
I mange lande forstår de slet ikke at nogle husdyr som fx skal være indendørs, men det er jo en del af vores kultur. Skal heste være i en stald eller gå i løsdrift eller bør man have kaninen i haven eller inde i boligen, det er jo en smagssag for den enkelte? Hvadenten man vælger at have hunden/katten i sengen eller i en taske, udenfor eller andet handler det jo om hvad dyret er vænnet til og om man kan vurdere om ens dyr trives. Jeg har engang overtaget en udekat da jeg boede i en lejlighed på Nørrebro og det var et mareridt, da den ikke kunne holde til at være indekat, så selvfølgelig fandt jeg et egnet hjem til den i et hus. Det er jo dyrets tarv det handler om, mens min nuværende kat ville dø af skræk hvis hun skulle udenfor. 
Anmeld