Findes adhd ikke alligevel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juni 2012

Michael healer

Mor og meget mere skriver:

Lige en ting til: Hvis det er irrelevant, hvem der ejer hjemmesiden, ville du så forvente at finde objektiv info om den nuværende regerings positive bedrifter på Venstres hjemmeside? 

Det er det mest elementære, første skridt inden for kildekritik at undersøge, hvem der har ejerskab til hjemmesiden/avisen/tv-kanalen, der bringer budskabet.  

Nu vi snakker om hvem der ejer hjemmesiden http://www.humanisten.org/

Så kan jeg slet ikke finde nogle steder hvor der står hvem der ejer denne hjemmeside, hvor fra ved du at det er Scientology ? ikke fordi jeg ikke tror på det, men hvordan fandt du ud af det ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2012

Lunae

Nu har jeg ikke læst hele tråden, men her er min holdning!

Jeg afviser ikke at der findes ADHD blandt børn og voksne i Danmark. Mine kritikpunkter går snarere på måden hvorpå vi som samfund håndterer opgaven!

Jeg tror på at man ved hjælp af sunde kostvaner, motion samt STRUKTUR kam gøre en verden til forskel for de mennesker som har brug for det! I min verden er struktur virkelig nøglebegrebet og det gælder for stort set alle lidelser i hjernen!

Jeg kan varmt anbefale Ross Greenes bøger, det eksplosive barn og fortabt i skolen. Han fokuserer ikke på konkrete diagnoser, men ser i stedet på hvilke redskaber der kan bruges til at afhjælpe adfærdsvanskeligheder! Han er min guro og jeg mener at han har fat i den lange ende, når vi taler differentiering og inklusion i institutioner og skoler!

Jeg er selv modstander af medicinering, men hvis det er allersidste mulighed, så er der måske ingen udvej!

Min baggrund for udtalelserne er mit kendskab til arbejdet med diagnosebørn, samt min nuværende uddannelse som folkeskolelærer!

Anmeld

6. juni 2012

Talbutikken

Michael healer skriver:

Nu skal det lige siges til at starte med, at jeg faktisk ikke vidste at det var dem der stod bag, for så vidt jeg kan se, står det ikke nogle steder at det er dem der står bag, og jeg har heller ikke kunne finde noget om at det er dem, ud fra andre hjemmesider.

jeg er godt klar over at det har modsat effekt på et ikke adhd barn, men derfra og så til at kalde det propaganda mener jeg så ikke det er.

Så det jo også Propaganda, når adhd eksperter for penge fra adhd medicin industrien ikke ?

Ja, det vil jeg mene det er. Men jeg mener så også at de Psykiater og læger der modtager penge for at udskrive Ritalin, burde få frataget retten til at udskrive det, da man så ikke kan være sikker på at det er udskrevet på et korrekt grundlag.

Anmeld

6. juni 2012

Kløver

tarkoflen skriver:

Jeg har ikke læst linket, men jeg tror, at der er nogle børn, der bliver fejlagtigt disnosticeret, hvor det måske mere er et spørgsmål om dårlig opdragelse... Men jeg tror også kosten kan spille ind. Jeg så på et tidspunkt et Jamie Oliver program om skolemad i England, hvor han blandt andet var hjemme hos en familie med tre drenge, der var helt umulige, en kostomlægning ændre på to dage deres hverdag fuldstændig fra kaos til ro og overskud! De børn fik ALT for meget sukker, salt og tilsætningsstoffer og ingen grøntsager! Der ud over, så tror jeg at strukturen omkring børnene også gjorde en forskel.

Jeg har en fætter med svær adhd og der er ingen tvivl om, at hans far også har det i en eller anden grad, men det er tildels blevet holdt nede af en MEGET streng opdragelse. Men han har stadig trækkene. Min fætter bor desværre ikke med sin far, og hans mor mener ikke, at der er noget galt med hendes lille søn, så der bliver ikke taget hånd om det på samme måde.

Så jo der findes i min verden adhd, men jeg tror også mange børn bliver fejldianosticeret.

Enig
Tror desværre det er blevet lidt en skraldespandsdiagnose, dvs at ud over børn med adhd, får børn med bla dårlig opdragelse også diagnosen. Hvilket bare resulterer i, det ikke tages alvorligt, og går ud over de børn som har adhd

Anmeld

6. juni 2012

Michael healer

Talbutikken skriver:

Ja, det vil jeg mene det er. Men jeg mener så også at de Psykiater og læger der modtager penge for at udskrive Ritalin, burde få frataget retten til at udskrive det, da man så ikke kan være sikker på at det er udskrevet på et korrekt grundlag.

ok, så er vi enig på dette område

Anmeld

6. juni 2012

tarkoflen

Maja84 skriver:

Enig
Tror desværre det er blevet lidt en skraldespandsdiagnose, dvs at ud over børn med adhd, får børn med bla dårlig opdragelse også diagnosen. Hvilket bare resulterer i, det ikke tages alvorligt, og går ud over de børn som har adhd

Ja desværre synd for begge grupper børn!

Anmeld

6. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Michael healer skriver:

Nu vi snakker om hvem der ejer hjemmesiden http://www.humanisten.org/

Så kan jeg slet ikke finde nogle steder hvor der står hvem der ejer denne hjemmeside, hvor fra ved du at det er Scientology ? ikke fordi jeg ikke tror på det, men hvordan fandt du ud af det ?

Det er meget simpelt - du går ind under " om foreningen" og kigger under punktet " formål" - så dukker Ron Hubbards navn op med det samme. 

Jeg må nu indrømme, at jeg næsten havde gættet det blot ved at læse de første linjer i " artiklen" - jeg kender ikke andre organisationer, der bruger så overdreven retorik. 

Anmeld

6. juni 2012

Tona

Anonym skriver:

Kostomlægning..? Skulle nye kostvaner kunne gøre mit barn som andre??

Det kan vi jo desværre ikke svare på  

MEN der er mange som har oplevet positive resultater/helt raske børn ved bla at skære gluten og sukker ud af børnenes kost og desuden lade være med at give dem mælkeprodukter. Man kan læse meget mere om det ved at google det eller låne bøger om det.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/oprab-drop-adhd-medicin-og-kig-pa-kosten

http://www.altomadhd.dk/e-boeger/guide-alternativ-behandling-adhd/

Anmeld

6. juni 2012

Michael healer

Mor og meget mere skriver:

Det er meget simpelt - du går ind under " om foreningen" og kigger under punktet " formål" - så dukker Ron Hubbards navn op med det samme. 

Jeg må nu indrømme, at jeg næsten havde gættet det blot ved at læse de første linjer i " artiklen" - jeg kender ikke andre organisationer, der bruger så overdreven retorik. 

Tak for det.

Jeg har så fundet en ny side, spændt på hvad du siger til denne

http://www.lykkepiller.info/ADHD.html

"Adhd er en meget diskuteret diagnose også inden for behandlerverden er der stor uenighed."

Siges der altså på denne hjemmeside, som jeg så vidt kan se er en udemærket kilde, men måske kender du også denne mand der ejer den sidde ?

Anmeld

6. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Michael healer skriver:

Tak for det.

Jeg har så fundet en ny side, spændt på hvad du siger til denne

http://www.lykkepiller.info/ADHD.html

"Adhd er en meget diskuteret diagnose også inden for behandlerverden er der stor uenighed."

Siges der altså på denne hjemmeside, som jeg så vidt kan se er en udemærket kilde, men måske kender du også denne mand der ejer den sidde ?

Jeg er lidt i tvivl om, hvor du vil hen med debatten her. At der også blandt fagfolk er uenighed om omfanget af ADHD, er ikke nyt - og heldigvis for det. ADHD- diagnosen er ikke så entydig og objektiv som det er at konstatere et hoftebrud, og det er utopi at forestille sig, at alle psykiatere kunne nå til enighed særligt om " milde" tilfælde. Det er nu engang vilkårene inden for lidelser og funktionsforstyrrelser, der ikke kan påvises på et røntgenbillede. 

Det er derimod problematisk - og i mine øjne usagligt - når lægfolk ud fra egne fornemmelser, myter og skandalehistorier " beslutter" , at ADHD ikke eksisterer. Direkte utroværdigt bliver det, når en religiøs sekt, der slet ikke anerkender psykiatriske diagnoser, anvender et over 100 år gammelt citat om aflivning af "datidens ADHD- børn" i deres propaganda, sådan som din første kilde gør.

Den kilde, du linker til i dit nye indlæg, virker umiddelbart mere nuanceret, og som tidligere psykiatrisk patient har han afgjort personlig erfaring med området, MEN: Jeg hæfter mig alligevel ved, at han som lægmand mener sig i stand til både at kunne udtale sig med autoritet om forbruget af SSRI ("lykkepiller") og ritAlin. Det er en stor mundfuld for en, der ikke har en lægefaglig baggrund. Når han samtidig sælger t-shirts på sin hjemmeside med et poppet, lægekritisk motto, så daler hans seriøsitet i mine øjne - men hans basale budskab om, at vi til enhver tid bør være vågne og kritiske over for medicinering af enhver art, er der vel ingen, der kan være uenige i - vi bestemmer selv over vores børns og vore egne kroppe, og enhver ansvarlig forælder vil da afgøre med sig selv, om han/hun vil stole blindt på lægernes anbefalinger eller undersøge alternativer, second opinions osv. 

For mig fremstår du meget sort/hvid - enten anerkender man ADHD-diagnosen, og så er det "hele pakken" , man står inde for, dvs. antallet af diagnosticeringer, medicinering, lægernes ufejlbarlighed osv. osv. - eller også findes ADHD slet ikke, og så er det underordnet, hvorfra man henter sin argumentation. Begge dele forekommer mig at være naivt. 

Emnet - og diagnosen - er alt for komplekst til, at man kan være bekendt at henvise mennesker i tvivl til ekstrabladsdebattører, Scientology-propaganda og lægfolks fornemmelser. Præcis, som man ikke skal stole blindt på lægens anbefalinger, hvis man er reelt i tvivl om hans objektivitet eller kompetencer. 

Overordnet synes jeg, at denne debat i høj grad afslører, hvor vigtigt, det er at tjekke sine kilder på internettet, og hvor meget "betændt" information, man kan finde - og DET er et stort problem. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.