Tin skriver:
Altså (undskyld denne drejning til TS
) Synes bare tit man ser at den generelle holdning er at en mor ikke ved alt!!!
Men jov jeg kender til alt hvad mine børn laver. Alt fra tanker om sex, øl, kærester, venner, numselege i børnehaven, prøver at ryge mv.
En god nærværende mor/far kender til alt hvad der sker omkring hendes/hans børn.
Er nemlig selv vokset op i en familie, hvor man var bange for at fortælle noget som helst, og det var faktisk ligegyldigt om det var en lille løgn man ville fortælle eller om det var sandheden.
Jeg har lært mine børn, at jeg langt hellere vil vide besked om både det gode og det dårlige de laver end jeg vil finde ud af det på sigt. Hvis man er nærværende nok, så ved man altså godt vis ens børn har stået og drukket øl kl 10!
Jeg synes, du er meget kategorisk her. Dels er jeg ikke enig med dig i, at vi skal vide alt, hvad der sker omkring vores teenagere, dels er det ikke en naturlov, at gode og nærværende forældre ved alt.
En 14-16-årig må godt have hemmeligheder for sine forældre - de øver sig i at kappe navlestrengen, og de har lov at have et privatliv. Gode og nærværende forældre kan godt have børn, der både lyver og overtræder regler, uden at forældrene kender til det. Min mangeårige erfaring med netop den aldersgruppe har lært mig, at intet er sikkert, og at det meget vel kan være de nærværende og "rigtige" forældres børn, der har flest hemmeligheder og foretager sig det mest "forbudte" - mennesker er ikke forudsigelige og programmerbare størrelser.
Selvfølgelig skal en 14-årig ikke drikke øl på åben gade, men det er ikke kun de "dårlige" forældres børn, der gør den slags. Det kan lige så vel være den - i forældrenes øjne - fornuftige og velopdragne pige, som i den grad trænger til at bryde med forældrenes opfattelse af at være et mønsterbarn. I den alder betyder vennernes indflydelse langt mere end forældrenes.