Mettefpigen skriver:
Nu skal man jo være glad for at man får noget for at tage en uddannelse.. Hvis man slet ikk fik noget hvad ville folk så have gjort???....
Det der argument kan man bare ikke rigtigt bruge, det er dannet i en forestillingsverden - som hvad nu hvis der ikke blev betalt til vejene igennem skatten, hvad så? Det er bare underodnet i en debat om folk kan få det til at hænge sammen eller ej.
Egentligt burde vi jo bare passe os selv og lade være med at lave debatten om til personlige angreb, hvem der har styr på hvilken økonomi og hvorfor.
Korrekt, vi er ufatteligt heldige at vi har en "gratis" uddannelse og får "løn" for at gå der. Men havde det ikke været sådan, havde vi haft et meget lavere skattetryk, vi havde haft ekstemt stor ulighed og det var kun for nogen ganske få, det der uddannelsessystem. Så er alternativet vist bedre. Men derfor er det ikke enbetydende med at man kan have en sund økonomi imens - slet ikke hvis man først har arbejdet, siden arbejdsløs og til slut på su, det er der bare meget få privatøkonomier der kan holde til.
Jeg skal ikke blande mig i at der er visse grupper der får mere end andre, jeg kan ikke klandre fattige for at tage hvad de har ret til. Min fokus på økonomisk urimeligheder ligger bare et andet sted. Men synes måske den su debat er løbet lidt af sporet, med tynde argumenter.

Anmeld