Jeg er Gift med En Muslim

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2012

sarahb

Lou87 skriver:

Flot og iniativrig tråd! Thumbs up ( er på fra Tlf, så ka ikk bruge ikoner hehe )Jeg synes det er flot at udtale sig på sådan et følsomt emne.. Specielt med alle de fordomme og håber inderligt du får bare halvt så meget godt igen selv via denne tråd. Ros(e) til dig Jeg sidder og blir helt harm indeni over at høre det med Føtex turen - mest fordi det er så groft og man bare ved at det desværre nok ikk er sidste gang det sker! Men er glad for din mand kan bavare roen og håber jo ældre dine børn blir også bare kan abstrahere fra det. Stort knus til dem. Jeg har ingen reel forstand på religionen og er jo self langtfra sat ind i det fra denne tråd - men noget gir mening. Dog gir andet STADIG ikk mening.. Det med det er så stærk en tro med regler osv.. Så forstår jeg ikke at man kan "få lov" / "tillade" sig at gøre nogle af tingene halvt ?? (tag det nu ikk ilde op - kun en undren om noget jeg som sagt ikk har nok forstand på ) Forstå mig ret - fx med tørklædet.. Hvorfor tolerer guden en som dig der ikke li ved om du nogensinde blir klar ?? Og hva med omers familie - ser de ikke forkert på dig ved du ikk gør det "helt" ?? .. Jeg kender som sagt ikk reglerne hundrede procent; men forstår bare IKK hvorfor man konveterer hvis man ikke er helt klar alligevel. Kram til dig !

Jeg er rigtig stolt af min mand at han ikke koger over og heldigvis ikke har et iltert temperament.

Jamen jeg lever som muslim, på den måde jeg synes jeg kan leve live nu. Og jeg tror på at hvis man ved at man er et godt menneske og kan stå inde for det man gør så er man et godt menneske. Jeg lever efter Islam i den forstand som jeg kan nu.
At det ikke indebærer tørklæde gør mig ikke til et dårligt menneske eller en ikke fulendt muslim. Man er muslim når man er konverteret og de valg man tager derefter, står man til ansvar for til dommedag.
Ligeledes så skal man bære tørklæde når man er klar og dette må ikke gøres med tvang eller hvis man ikke er klar. Desuden står der skrevet i koranen at man skal tildække sig, men ikke i direkte forstand. Mange vælger så at tolke det som tørklæde/Burka/Hijab osv. Men fordi vores profet Mohammed´s kone tildækkede sig med slør, lever mange efter dette. Da Profeten Mohammeds liv er et liv mange stræber efter at gøre lige så godt som ham.

Mine svigerforældre ser ikke på mig anderledes en på deres anden svigerdatter der heller ikke går med tørklæde eller deres venners døtre der heller ikke gør
Det handler ikke om at gøre det helt eller halvt, men netop med tørklæde er det en ting man skal være klar til. Alle fødte muslimer går heller ikke med tørklæder før de er klar, hvis de nogensinde bliver.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2012

sarahb

tinasmor skriver:

Tror det er ud fra at der står (Qur'an 2:221) at det er bedst for mænd at gifte sig inden for kvinder indenfor troen men så kommer der untagelsen (at så længe de tror på den hellige bog (værende kristen eller jødisk) senere står det samme for kvinden (at hun skal giftes med en kristen) men der står ingen undtagelser her, derfor tænker jeg, at man som muslimsk kvinde ikke kan blive gift med en ikke muslisk mand.

, "Nor marry your girls to unbelievers until they believe. A man slave who believes is better than an unbeliever...." No exception is given for women to marry Jews and Christians, so the law stands that she may only marry a believing (Muslim) man. As head of the household, the husband provides leadership for the family. A Muslim woman does not follow the leadership of someone who does not share her faith and values".

Men igen, jeg ved det selvfølgelig ikke 100 procent, og du er jo mere inde i det

Tænker på, at du følger Koranen som muslim og sikkert også holder Ramadan osv. hvordan kan det være du ikke bære tørklæde, det er som jeg har forstået det ikke et valg men også en del af de "regler" som er, så er det ikke lige så vigtigt som f.eks ikke at drikke alkohol osv. ?

Tak fordi du tager dig tid til at svare på alle spørgsmålene.

Det er helt korrekt.
Det står der jo.
Jeg er slet ikke ekspert på området og man bliver klogere for hver dag.
Det er så vigtigt at lære noget nyt og spændende.

Nu har jeg aldrig oplevet tingene den vej rundt. Men det er rart at vide

Anmeld

15. marts 2012

sarahb

A&F skriver:

Dejlig tråd. Tak fordi du deler dit "liv" med os, og har besvaret så mange spm.. Min mor er også dansk konvertit. Hun blev muslim inden hun mødte min far. Endnu engang tak fordi du deler din historie 

Det var så lidt, Det var egentligt for at fortælle at der er nogle der lever godt og lykkeligt i et blandet ægteskab hvor det hele ikke er kvindeundertrykkelse m.m.

Var egentligt ikke ment så meget på hvor meget jeg praktiserer Islam og hvor meget jeg ved. For der er altid mere at lære.

Anmeld

15. marts 2012

Dorthe1986

sarahb skriver:

Hej Alle.

Jeg ved der er mange der har fordomme, tanker osv osv omkring dette at være gift med en Muslim eller en mand fra mellemøsten/asien.
Derfor vil jeg gerne stå frem og besvare hvad end i må have at spørge om, inden for visse grænser
Jeg er en af dem der lever lykkeligt og nok er et super godt forbillede på at man sagtens kan være sammen trods kultur forskelle m.m.

Spørg løs

Jeg synes det er rigtig dejligt, at du har valgt at starte denne tråd, for det må immervæk kræve lidt af et overskud, at sige ja til at svare på alverdens spørgsmål omkring noget der er så stor en del af ens liv

Jeg har læst alle 10 sider i debatten og jeg er simpelthen rystet over, at i møder så meget racisme/religionsdiskrimination! Jeg er så forarget, når man tænker på, at det er 2012 vi er i, men det må bygge på uvidenhed og frygt for det ukendte.
For har man bare brugt lidt af sin tid på, at sætte sig ind i Islam, og ikke blot danne sine meninger ud fra medier osv, så forstår man hurtigt, at der ikke er den store grundlæggende forskel på Islam og Kristendommen - det handler jo om kærlighed og respekt for hinanden og det at have Troen!

Jeg selv boede de første 8 år af mit liv i Vollsmose og har allerede fra helt lille haft muslimske legekammerater og venner Men første gang, jeg stødte på en muslim, der ikke var troende, var i gymnasiet og han lærte mig ufatteligt meget... for selvom han ikke var troende, så kunne han svare mig mere objektivt på mine spørgsmål og endnu bedre, han ville ikke føle sig stødt

Men jeg kan dog ikke sige mig helt fri for ikke selv at have lidt fordomme eller være en smule forudindtaget, men det skyldes lidt nogle af de historier jeg har hørt/været vidne til.

Jeg synes for eksempel det er fantastisk når man finder ud af at man hører hjemme i en bestemt religion og man vælger at konvertere. Jeg kender dog en pige, der konventerede da hun var 15 år, altså til islam. Det kan jeg simpelthen ikke forstå, at hendes forældre synes var smart... Jeg mener bare, hvor mange 15-årige, er lige klar til at tage en beslutning, der er så stor? Er en pige på 15, virkelig i stand til at kunne se de konsekvenser der er ved det her? Lige det, synes jeg var så vildt og fuldstændig uforståeligt for mig.... Og jeg havde mange debatter med hende, ikke om hendes valg, da jeg mener det er meget personligt, men mere omkring selve religionen, og noget af det jeg lagde mærke til var, at hun virkede meget, ja hvad skal man sige, endnu mere "fanatisk" eller helt excentrisk omkring troen, end dem, der var født muslim. Det er faktisk noget, jeg har oplevet flere gange, at konvertitter opfører sig endnu mere "muslimsk" end "rigtige muslimer" (beklager virkelig mit ordvalg, men kunne i vendingen ikke lige finde nogle bedre)

Men, der er mange, der har hørt om og personligt erfaret, at en del muslimske mænd, ændrer sig meget. Og det er nok en af grundene til at mange er lidt skeptiske, eller nærmere bekymret, når de hører om sådanne forhold. Det er møgærgerligt det er sådan..
Men det er jo ikke kun muslimske mænd, der er sådan!

Nu må jeg hellere slutte min lange smørre , men har lige et spørgsmål: Er der forskel på reglerne for mænd og kvinder i islam? Og, hvis der er, hvilke er det så?

Anmeld

15. marts 2012

sarahb

Dorthe1986 skriver:

Jeg synes det er rigtig dejligt, at du har valgt at starte denne tråd, for det må immervæk kræve lidt af et overskud, at sige ja til at svare på alverdens spørgsmål omkring noget der er så stor en del af ens liv

Jeg har læst alle 10 sider i debatten og jeg er simpelthen rystet over, at i møder så meget racisme/religionsdiskrimination! Jeg er så forarget, når man tænker på, at det er 2012 vi er i, men det må bygge på uvidenhed og frygt for det ukendte.
For har man bare brugt lidt af sin tid på, at sætte sig ind i Islam, og ikke blot danne sine meninger ud fra medier osv, så forstår man hurtigt, at der ikke er den store grundlæggende forskel på Islam og Kristendommen - det handler jo om kærlighed og respekt for hinanden og det at have Troen!

Jeg selv boede de første 8 år af mit liv i Vollsmose og har allerede fra helt lille haft muslimske legekammerater og venner Men første gang, jeg stødte på en muslim, der ikke var troende, var i gymnasiet og han lærte mig ufatteligt meget... for selvom han ikke var troende, så kunne han svare mig mere objektivt på mine spørgsmål og endnu bedre, han ville ikke føle sig stødt

Men jeg kan dog ikke sige mig helt fri for ikke selv at have lidt fordomme eller være en smule forudindtaget, men det skyldes lidt nogle af de historier jeg har hørt/været vidne til.

Jeg synes for eksempel det er fantastisk når man finder ud af at man hører hjemme i en bestemt religion og man vælger at konvertere. Jeg kender dog en pige, der konventerede da hun var 15 år, altså til islam. Det kan jeg simpelthen ikke forstå, at hendes forældre synes var smart... Jeg mener bare, hvor mange 15-årige, er lige klar til at tage en beslutning, der er så stor? Er en pige på 15, virkelig i stand til at kunne se de konsekvenser der er ved det her? Lige det, synes jeg var så vildt og fuldstændig uforståeligt for mig.... Og jeg havde mange debatter med hende, ikke om hendes valg, da jeg mener det er meget personligt, men mere omkring selve religionen, og noget af det jeg lagde mærke til var, at hun virkede meget, ja hvad skal man sige, endnu mere "fanatisk" eller helt excentrisk omkring troen, end dem, der var født muslim. Det er faktisk noget, jeg har oplevet flere gange, at konvertitter opfører sig endnu mere "muslimsk" end "rigtige muslimer" (beklager virkelig mit ordvalg, men kunne i vendingen ikke lige finde nogle bedre)

Men, der er mange, der har hørt om og personligt erfaret, at en del muslimske mænd, ændrer sig meget. Og det er nok en af grundene til at mange er lidt skeptiske, eller nærmere bekymret, når de hører om sådanne forhold. Det er møgærgerligt det er sådan..
Men det er jo ikke kun muslimske mænd, der er sådan!

Nu må jeg hellere slutte min lange smørre , men har lige et spørgsmål: Er der forskel på reglerne for mænd og kvinder i islam? Og, hvis der er, hvilke er det så?

Hej

Hvor dejligt du er en af dem der har haft det tæt inde på livet selv og har lært en masse.
For islam og Kristemdom er meget lig! Og der er også mange fanatiske kristne såvel som muslimer.

Ja det kræver lidt at svare også fordi man ikke selv er Ekspert på området og der er mange flere der ved meget mere om mig. Men det vigtigste er at være nysgerrig og spørge for at få svar. Tro mig det gør jeg også tit selv. Og stiller mig også meget kritisk over for visse ting, da jeg har en tendens til at være lidt firkantet nogle gange

Jeg har læst lidt om kvinder og mænd i Islam, her er lidt af det:
mand og kvinde - som alt andet i skabelsen - er skabt som par (Zawj) som to forskellige parter, som modstykker, der udadtil kan synes nok så forskellige, men som supplerer hinanden og tilsammen danner et hele - og som derfor er uløseligt forbundet med hinanden. Man kan ikke komme udenom, at selve brugen af ordet "zawj" er et smukt billede på den ligeværdighed og harmoni, der bør herske mellem kønnene - og dermed mellem alle
mennesker.
Og der står bla. også at mænd og kvinder er lige i deres forhold til gud og hvis mænd behandler dem dårligt og ikke behandler dem med respekt krænker de nogle som deres egen gud har skabt.

Hos os er der i hvert tilfælde ingen forskel mellem kvinde og mand. Men hos de ældre generationer er der selvfølgelig, men det er ligeså meget kulturen der har sat sit store præg.

Anmeld

15. marts 2012

Lou87

sarahb skriver:

Jeg er rigtig stolt af min mand at han ikke koger over og heldigvis ikke har et iltert temperament.

Jamen jeg lever som muslim, på den måde jeg synes jeg kan leve live nu. Og jeg tror på at hvis man ved at man er et godt menneske og kan stå inde for det man gør så er man et godt menneske. Jeg lever efter Islam i den forstand som jeg kan nu.
At det ikke indebærer tørklæde gør mig ikke til et dårligt menneske eller en ikke fulendt muslim. Man er muslim når man er konverteret og de valg man tager derefter, står man til ansvar for til dommedag.
Ligeledes så skal man bære tørklæde når man er klar og dette må ikke gøres med tvang eller hvis man ikke er klar. Desuden står der skrevet i koranen at man skal tildække sig, men ikke i direkte forstand. Mange vælger så at tolke det som tørklæde/Burka/Hijab osv. Men fordi vores profet Mohammed´s kone tildækkede sig med slør, lever mange efter dette. Da Profeten Mohammeds liv er et liv mange stræber efter at gøre lige så godt som ham.

Mine svigerforældre ser ikke på mig anderledes en på deres anden svigerdatter der heller ikke går med tørklæde eller deres venners døtre der heller ikke gør
Det handler ikke om at gøre det helt eller halvt, men netop med tørklæde er det en ting man skal være klar til. Alle fødte muslimer går heller ikke med tørklæder før de er klar, hvis de nogensinde bliver.

Okay - tak det gav mig bedre indblik af hvorfor der er så mange "forskellige" muslimske kvinder

Anmeld

17. marts 2012

Zeus

sarahb skriver:

Hej Alle.

Jeg ved der er mange der har fordomme, tanker osv osv omkring dette at være gift med en Muslim eller en mand fra mellemøsten/asien.
Derfor vil jeg gerne stå frem og besvare hvad end i må have at spørge om, inden for visse grænser
Jeg er en af dem der lever lykkeligt og nok er et super godt forbillede på at man sagtens kan være sammen trods kultur forskelle m.m.

Spørg løs

Hej

Synes ligesom mange andre, at det er en vældig interessant tråd det her

Hvordan har du selv, hvis du læser/hører racistiske bemærkninger? Og hvad tænker du og/eller din mand om steder som Vollsmose?

Bliver du selv utryg, hvis der står en gruppe indvandrere på et gadehjørne og snakker højt?

Hvordan har i det med at bo i et land (kan også være andre lande end dk), hvor man hele tiden vil blive set som udlændning, og på en måde, mindre værd end naboen?

Har selv oplevet mindre grader af racisme, fordi min mor var grønlænder.. Der var en pige på min skole, som sagde ligeud, at hun ikke kunne lide grønlændere, og derfor heller ikke mig  Synes ærlig talt det er noget fis.. Eller de fordomme jeg læser om psykiske sygdomme..

Men jeg har også snakket med udlændninge, som ikke ville stå ved at de havde danske venner, overfor deres egne "udlændninge-venner".. At det på en måde ikke var acceptabelt.

Ser du selv noget af det negative, som medierne (og danskerne) fokuserer på?

Det var vist alt herfra

Anmeld

17. marts 2012

Anette&Sophia

sarahb skriver:

Jo det er helt korrekt.

Vi spiser ikke svinekød da vores gud anser det som et beskidt og urent dyr.

mangler du så ikke det der med at være rigtig råklam, og æde en stor fed hotdogger? hæhæ. 
Jeg synes godt nok at vi får rigtig meget svinekød, amen, det er jo både frikadeller, medister, forlorenhare, bacon, skinke, ooorg, glaseret skinke ( ej, nu bliver jeg helt sulten )
men på den anden side, man kan jo få kyllingepølser, kyllingefrikadeller osv.

men for delle da. jeg ville mangle mit spagetti carbonara osv.  

Anmeld

17. marts 2012

sarahb

Anette&Sophia skriver:

mangler du så ikke det der med at være rigtig råklam, og æde en stor fed hotdogger? hæhæ. 
Jeg synes godt nok at vi får rigtig meget svinekød, amen, det er jo både frikadeller, medister, forlorenhare, bacon, skinke, ooorg, glaseret skinke ( ej, nu bliver jeg helt sulten )
men på den anden side, man kan jo få kyllingepølser, kyllingefrikadeller osv.

men for delle da. jeg ville mangle mit spagetti carbonara osv.  

Vi får tit hotdog med kyllinge eller kalkun pølser, canonara med kalkun bacon, kødpølse i kalkun, kalkun "skinke" osv osv
Jeg kan ikke lide svinekød alligevel og har ikk spist det så længe eg næsten kan huske så nej det var ikk svært

Anmeld

17. marts 2012

sarahb

Zeus skriver:

Hej

Synes ligesom mange andre, at det er en vældig interessant tråd det her

Hvordan har du selv, hvis du læser/hører racistiske bemærkninger? Og hvad tænker du og/eller din mand om steder som Vollsmose?

Bliver du selv utryg, hvis der står en gruppe indvandrere på et gadehjørne og snakker højt?

Hvordan har i det med at bo i et land (kan også være andre lande end dk), hvor man hele tiden vil blive set som udlændning, og på en måde, mindre værd end naboen?

Har selv oplevet mindre grader af racisme, fordi min mor var grønlænder.. Der var en pige på min skole, som sagde ligeud, at hun ikke kunne lide grønlændere, og derfor heller ikke mig  Synes ærlig talt det er noget fis.. Eller de fordomme jeg læser om psykiske sygdomme..

Men jeg har også snakket med udlændninge, som ikke ville stå ved at de havde danske venner, overfor deres egne "udlændninge-venner".. At det på en måde ikke var acceptabelt.

Ser du selv noget af det negative, som medierne (og danskerne) fokuserer på?

Det var vist alt herfra

Jeg synes at volsmose er en stor ghetto hvor der ikke er respekt for hverken samfund, medborgere eller politi.
Det er simpelthen for dårligt. Og tror at mange af de problemer med de unge ligger til grund for at det ikke er normalt at man kommer hjemme hos hinanden som danske venner fx, gør. Så hænger de ud uden for og når man keder sig så får man ofte de mest latterlige ideer.

Nej jeg bliver ikke utyg hverken hvis det er en flok rockere eller en gruppe udlændinge.

Hvis det ikke var for min egen familie så ville vi gerne bosætte os i udlandet, men jeg kan ikk undvære min mor men græsset er måske heller ikk grønnere på den anden side.

Jeg kender ikke nogle der er flov over at have danske venner. Men nu er min omgangskreds heller ikke nogle der skal bevise noget over for hinanden. Der acceptere man hinanden som de er. Om det er kristne irakere eller danskere.

Ja jeg oplever selv de idioter som medierne skriver om og bare fordi de er muslimer så er det ikke nogle mennesker jeg vælger at beskytte eller se anderledes på. Jeg oplever også danske mænd der er nogle idioter og stadig er undskyldningen ikke, det er bare fordi de er danskere!'
Alle er forskellige og muslimer er også forskellige! Bare fordi man hører mest om muslimer eller indvandre i tv så er der stadig en god ligelig fordeling af kriminalitet om man er dansk eller muslim. Men det er lettest at gøre de anderledes til de sorte får.
Man hører om mænd der dræber deres børn i jalousi, men bliver aldrig spurgt : tør du så godt være sammen med en dansker. Men fordi man er sammen med en muslim bliver man spurgt om man ikke er bange for at de bortfører ens barn..??? Ret vildt!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.