Er de studerende så fattige?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. januar 2012

Muhmi

Anonym skriver:

jammen hvorfor skulle du skamme dig.. du kunne vel bare havde været i A-kassen, når nu du har haft arbejde siden du var 14 år.. så har du vel haft tid nok til og optjæne tid til og kunne få dagpenge...

og job sitiotioen er jo ens for alle..

så tag da en tudekiks og lad vær og lang ud efter de studerende.. og det mener jeg du gør i første indlægt.. hvor du dømmer hende til og være uøkonomisk og bo for dyrt og hun behøvede ikke internet osv.. så du kunne administere hendes penge langt bedre en hende.. og de mange andre der uddanner sig end de selv gør..

og du siger jo selv at de studerende skal være taknemmelige.. men du vil ikke skamme dig over det du får... for det har du RET til...

Forresten.. Hvis du vil så kan du skrive en pb til mig, så jeg kan se hvem du er og hermed undgå dig i fremtidige debatter.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2012

mor-til-vanessa

Baagøe skriver:

Er selv enlig mor og har selvfølgelig set det selvfølgelig som en udfordring, men med lidt planlægning, kan det altså godt lade sig gøre...

nu er jeg enlig mor. jeg læser hf og har 21 timer i ugen. har bestem ikke tid til at arbejde. for det første har jeg dårlig ryg, så kan jeg kan slet ikke. for det andet så ville jeg aldrig se mit barn eller have tid til mine lektier, som jeg sidder med flere timer hver aften.

så ved ikke lige hvori planlægningen skulle ligge

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Gigl skriver:

Det er jo så ikke enig i - snakker vi a-kasse ville jeg være enig - den skal self som minimum svare til mindsteløn. Men KH er et dansk sikkerhedsnet som kun lige skal omfavne de som desværre har ramt bunden. De skal self have hjælp til faste udgifter og basale behov. Men de som står mellem jobs har forhåbentlig en a-kasse (selvom det da nu er tvivlsomt om det kan betale sig med den høje KH, der griber én).. 

Jeg var selv én af de som havde ramt bunden. Jeg var tilflytter, ingen uddannelse, og nyligt fyret fra job (kunne ikke udføre arbejdet pga gravditet) og havde ikke været der længe nok til at få gavn af en a-kasse. Så hjalp KH'en mig. Jeg blev også forsørger og så levede jeg endnu bedre på KH'en. Men så startede jeg på uddannelse og så styrtdykkede min indtægt! O_o Derfor synes jeg godt de to satser kunne være mere udlignede. For KH ER kun for folk der rammer bunden jo. 

Ja, jeg er i bund og grund enig med dig. "Problemet" med DP er jo så, at det kun kan udbetales i nu 2½ år, og hvad så derefter. Her på Fyn er Lindø lige lukket og rigtig mange - flere tusinde - er afskediget. Mange dog faglærte, men jobbene er der bare ikke. (Det blev vist et forsvar for en høj KH-sats, hvilket ikke var meningen)

Jeg er selv i A-kasse, da ydelsen er noget højere, når man får højeste sats, men faktisk kan det ikke betale sig for mig at arbejde fremfor at gå på KH, slvom jeg tjener 23.000+ Derfor synes jeg mere, det giver mening at sammenligne KH med mindsteløn og skattetryk.

Synes i bund og grund at SU'en har en fornuftig størrelse, og var selv glad for den i de 5 år jeg læste på uni, hvor den udgjorde et supplement til mit studiejob

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

raca skriver:

det er så meget mærkeligt at de fleste udannelser er på fuld tid som i 38 timer om ugen..( og ja realt bruger man nok ikke så meget men arbejdsnormen er 38 timer) en del udannelser har indlagt praktik på mellem 30- også noget småstudie ved siden af altså hvad der svare til 38 timer pr uge... )

ville man bede andre om og arbejde 38+++++ timer om ugen?

Jeg kunne sagtens få et studiejob passet ind på min universitetsuddannelse. Desuden prioriterede jeg at arbejde fuld tid i den ene af de to måneder, jeg havde sommerferie, hvilket har betydet, at jeg gennemførte min uddannelse uden studielån, samtidig med at jeg faktisk havde økonomisk råderum til at spare op

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

nu er jeg enlig mor. jeg læser hf og har 21 timer i ugen. har bestem ikke tid til at arbejde. for det første har jeg dårlig ryg, så kan jeg kan slet ikke. for det andet så ville jeg aldrig se mit barn eller have tid til mine lektier, som jeg sidder med flere timer hver aften.

så ved ikke lige hvori planlægningen skulle ligge

Men du har så dårlig ryg... De fleste er jo raske og rørige mennesker

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

Baagøe skriver:

Ja, jeg er i bund og grund enig med dig. "Problemet" med DP er jo så, at det kun kan udbetales i nu 2½ år, og hvad så derefter. Her på Fyn er Lindø lige lukket og rigtig mange - flere tusinde - er afskediget. Mange dog faglærte, men jobbene er der bare ikke. (Det blev vist et forsvar for en høj KH-sats, hvilket ikke var meningen)

Jeg er selv i A-kasse, da ydelsen er noget højere, når man får højeste sats, men faktisk kan det ikke betale sig for mig at arbejde fremfor at gå på KH, slvom jeg tjener 23.000+ Derfor synes jeg mere, det giver mening at sammenligne KH med mindsteløn og skattetryk.

Synes i bund og grund at SU'en har en fornuftig størrelse, og var selv glad for den i de 5 år jeg læste på uni, hvor den udgjorde et supplement til mit studiejob

DP er også en hel anden diskussion, der er jeg enig

Jeg har dog ikke selv haft mulighed for at have et studiejob. Min kæreste arbejder fuldtid på sit uni-studie, og derfor har jeg minimal tid til feks at skulle tage en vagt om eftermiddagen, efter studie, hvor min søn skal hentes. Jeg har haft et vikarjob i strenge perioder, men har SÅ mange gange måttet sige nej til en vagt det kan ikke hænge sammen. Og det ærger mig, for jeg ville da gerne have haft dét ekstra om måneden. Men vi klarer os faktisk ganske godt, trods vores lille indægt. Det er jo ikke fordi vi sulter eller mangler tøj på kroppen. Jeg men blot pointere min bekymring over statens prioritering, da jeg mener den kunne have været anerledes og bedre sammensat. Men nu er tingene jo som de er, og vi får nu det bedste ud af det.

Anmeld

8. januar 2012

raca

Baagøe skriver:

Jeg kunne sagtens få et studiejob passet ind på min universitetsuddannelse. Desuden prioriterede jeg at arbejde fuld tid i den ene af de to måneder, jeg havde sommerferie, hvilket har betydet, at jeg gennemførte min uddannelse uden studielån, samtidig med at jeg faktisk havde økonomisk råderum til at spare op

jammen det er jo fantastisk for dig..

jeg må indrømme at mit overskud til studiejob... oveni studie+2børn+mand+hus ikke er der..

men måske er jeg bare ikke begavet nok så hvis jeg ikke lige kan smide et job ind også...

og de der 2-3 mdr sommerferie.. tjo.. jeg har da fra den 31 juni.. til 1 aug. det er så den periode at børne ins har lukket..

og jojo så kommer jeg da ud og før løn i praktikken.. heldigvis tager jeg ikke lån forså havde jeg mistet penge.. og studie job ved siden af 32,5 timers arb+ 8 timers forberedellse er for mit vedkommende slet ikke realistisk..

og læs det endelig ikke somom jeg ikke er glad for SUen for det er jeg.. meget..men jeg vil ikke havde skudt i skoen at jeg er forkælet.... ( jo lidt er jeg for min mand tjæner ok)... men det eneste vi får fra det offenlige er min SU.. intet andet.. ingen tillæg intet.e og jeg syntes da jeg ligger en slags arbejd for de penge..

og jo jeg kunne havde arbejdet hvis ikke jeg havde børn, men nu er børne her og jeg vil havde en udeannelse fremfor at min mand har mit fradrag hhele mit liv..

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

Gigl skriver:

DP er også en hel anden diskussion, der er jeg enig

Jeg har dog ikke selv haft mulighed for at have et studiejob. Min kæreste arbejder fuldtid på sit uni-studie, og derfor har jeg minimal tid til feks at skulle tage en vagt om eftermiddagen, efter studie, hvor min søn skal hentes. Jeg har haft et vikarjob i strenge perioder, men har SÅ mange gange måttet sige nej til en vagt det kan ikke hænge sammen. Og det ærger mig, for jeg ville da gerne have haft dét ekstra om måneden. Men vi klarer os faktisk ganske godt, trods vores lille indægt. Det er jo ikke fordi vi sulter eller mangler tøj på kroppen. Jeg men blot pointere min bekymring over statens prioritering, da jeg mener den kunne have været anerledes og bedre sammensat. Men nu er tingene jo som de er, og vi får nu det bedste ud af det.

Ja, vi skal vist holde DP ude af denne diskussion Vi stemmer nok ikke på det samme parti, men det er altid dejligt med en rask debat og tak for det

Anmeld

8. januar 2012

DitteFisk

Baagøe skriver:

Ja, vi skal vist holde DP ude af denne diskussion Vi stemmer nok ikke på det samme parti, men det er altid dejligt med en rask debat og tak for det

Tak i lige måde - hvad ville dagens DK dog ikke være uden debatter  

Anmeld

8. januar 2012

Pige2009

raca skriver:

jammen det er jo fantastisk for dig..

jeg må indrømme at mit overskud til studiejob... oveni studie+2børn+mand+hus ikke er der..

men måske er jeg bare ikke begavet nok så hvis jeg ikke lige kan smide et job ind også...

og de der 2-3 mdr sommerferie.. tjo.. jeg har da fra den 31 juni.. til 1 aug. det er så den periode at børne ins har lukket..

og jojo så kommer jeg da ud og før løn i praktikken.. heldigvis tager jeg ikke lån forså havde jeg mistet penge.. og studie job ved siden af 32,5 timers arb+ 8 timers forberedellse er for mit vedkommende slet ikke realistisk..

og læs det endelig ikke somom jeg ikke er glad for SUen for det er jeg.. meget..men jeg vil ikke havde skudt i skoen at jeg er forkælet.... ( jo lidt er jeg for min mand tjæner ok)... men det eneste vi får fra det offenlige er min SU.. intet andet.. ingen tillæg intet.e og jeg syntes da jeg ligger en slags arbejd for de penge..

og jo jeg kunne havde arbejdet hvis ikke jeg havde børn, men nu er børne her og jeg vil havde en udeannelse fremfor at min mand har mit fradrag hhele mit liv..

Kan godt lide din sarkasme Jeg skriver ud fra min situation og du fra din.

Min pointe i hele denne debat er ikke, at vi er forkælet i DK som studerende, men at jeg er glad for, at vi har muligheden for SU, så hvis du har opfattet min holdning, som om at jeg synes studerende er forkælet, har du misforstået mig

Så jeg tror da i bund og grund, vi er enige

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.