Hvornår den lille nyfødte i armene på andre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. december 2011

Sakris

Dagen efter fødslen kom svigerfamilien, og 2 dage efter kom min familie. Synes selvfølgelig at alle de stolte onkler, tanter og bedsteforældre skulle have lov at holde hende. Min datter gik på runde i sin dyne, så hun lå trygt i den, og ikke hele tiden skulle mærke nye teksturer af tøj osv. Hun har altså ikke taget skade!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. december 2011

NJN

Jeg regner da med, at når jeg har født skal alle dem der har lyst til at holde, holde ham/hende.. Det kan jeg da ikke se noget forkert i, og tænker at det intet har med amningen at gøre.

Men det handler om at mærke efter inde i sig selv, og hvis man ikke har det godt med det skal man selvfølgelig sige nej..

Anmeld

21. december 2011

maria87

SSL skriver:

Du er da ret meget uden for situations fornemmelse i din måde at skrive på!! Falder det dig slet ikke ind, at en mor har båret sin lille baby i sin mave i 9måneder! - det er KUN mor der har mærket dét at holde sin baby i sin mave - selvf., kan det være rigig underligt baby er ude fra en dag til anden, og så skal "alle" holde! Jeg synes det er voldsomt at både vores to store familier samt vennekredse skal holde indenfor et par dage! Tag ikke fejl af, hvor hård det er for den lille baby at blie født! Læs nogle bøger evt, hvor de skriver fra barnets synsvinkel, så finder du også ud af hvor voldsnyt det er for babyen at blive født! Og hva de rent faktisk har brug for efter en fødsel! Jeg kan anbefale "lille mirakel" ... God jul til dig.. 

Til ts: jeg har det sådan, at det er svært at vurdere nu hvor grænsen går, for hvis det har været en relativ hurtig/nem fødsel, og babyen er glad og trives, så har man det nok bare ok med det, men hvis du det mindste føler det grænseoverskridende - så husk det er ok at sige fra.. Jeg har sagt, til folk nu - at det kan være jeg føler det for meget, i situationen, det vigtigste er at jeg og hendes farmand, min kæreste får de første timer hvor vi ønsker ro på - pga det kan være et voldsomt "chok" for en baby at komme ud.. Det er også grund til at baby bliver lagt på sin mor, fordi at babyen kommer fra den trange, mærke, varme mave og ud i et stort lyst rum - så derfor lægges baby på mors mave ved brystet, så babyen kan høre mors hjerte fortsat, dufte sin mor og hører det ER dig han/hun fortsat er ved så tag det hele som det kommer, man har det jo meget individuelt og ingen fødsler er ens, ligeså vel som ens følelser bagefter held og lykke!!  

jeg er godt klar over det, jeg er selv Mor, erko jeg havde selv baby i maven i 9 måneder... behøver ikke læse om det...

men ts kan da bare sige til folk de skal blive væk, for mig lyder det som om hun slet ik vil ha at de bare så meget som røre baby med en lillefinger...

Anmeld

21. december 2011

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Skønne Jønne skriver:

Ja jeg er nu 36+0 og er begyndt at tænke meget på fødslen og hvad der ellers følger med...

Hvor hurtigt lod i andre end jer selv (mor og far) holde den lille? Jeg har læst at det kan stresse den lille, og stresse i forhold til at få amningen igang osv...

Jeg har jo aller mest lyst til at beholde ham helt for mig selv - men det er alle andre jo nok ikke lige enige i :s og har det lidt svært med at tackle alles forventninger hvis jeg skal være helt ærlig!!!!!

Det er heller ikke noget jeg har vendt med farvandet endnu, men er ret sikker på at han ikke har skænket det en tanke overhovedet!!

Så håber at høre jeres erfaringer

Min lillefyr blev hldt af sin faster da han var en time gammel.

Men vi fik efterfølgene rådet om ikke at lade andre holde ham, da han er for tidlig født g ikke kan tackle det psykisk.

Han er knap 7 mdr. nu og bliver meget sjældent holdt af andre end os.

Anmeld

21. december 2011

Muffinmus

dagen efter tror jeg...men sov også en del den første dag fordi jeg fødte tidligt om morgene og intet søvn havde fået i 30 timer mindst:-)

Anmeld

21. december 2011

Ka+Ma=Be

Som flere af de andre skriver, så må du jo mærke efter når du er i situationen Som gravid er det svært at vide hvilke følelser man har, når først man har født.
Efter min fødsel var jeg meget syg og kunne ikke engang holde Benjamin uden at kaste op
Han kom også på alles arme med det samme og jeg tænkte egentlig ikke så meget over det. Han var få timer gammel, da han var hos både mormor, morfar, farmor, farfar, kusine, fætter, onkel, tante og hvem der ellers kom på besøg
Angående stress og overstimulering finder du hurtigt ud af, hvor meget dit barn kan klare. De første uger sanser barnet ikke så meget og sover hele tiden. Med Benjamin kunne jeg tydeligt mærke, hvordan han efter det første tigerspring hurtigt blev overstimuleret. Hvis han røg rundt til for mange mennesker, blev han meget ked af det sidst på dagen.
Men det er jo selvfølgelig overvældende for sådan en lille en, så det er bare om at føle sig frem.
Her påvirkede det ikke amningen - jeg ammer stadig og Benjamin er 3,5 måned gammel

Anmeld

21. december 2011

Skønne Jønne

maria87 skriver:

jeg er godt klar over det, jeg er selv Mor, erko jeg havde selv baby i maven i 9 måneder... behøver ikke læse om det...

men ts kan da bare sige til folk de skal blive væk, for mig lyder det som om hun slet ik vil ha at de bare så meget som røre baby med en lillefinger...

Jeg er da så bare glad for at du er den eneste som har misforstået hvad jeg skrev....

Det er jo ikke fordi folk ikke må røre ham, jeg tænker faktisk bare mest på hvordan det vil være for ham!!!

Og så er der jo vores barn - så vil jo gerne selv lære ham at kende

Anmeld

21. december 2011

Skønne Jønne

Tak for alle jeres svar

Vi må jp bare mærke efter når vi står i det - og har der været noget galt med fødslen så giver det nok bare sig selv at han har brug for ro!!

Men tror at jeg da vil vente indtil han har kunne tage ved brystet og slappet af ved mig... Det har jo trods alt været noget af en tur han har været på

Anmeld

21. december 2011

Skønne Jønne

SSL skriver:

Du er da ret meget uden for situations fornemmelse i din måde at skrive på!! Falder det dig slet ikke ind, at en mor har båret sin lille baby i sin mave i 9måneder! - det er KUN mor der har mærket dét at holde sin baby i sin mave - selvf., kan det være rigig underligt baby er ude fra en dag til anden, og så skal "alle" holde! Jeg synes det er voldsomt at både vores to store familier samt vennekredse skal holde indenfor et par dage! Tag ikke fejl af, hvor hård det er for den lille baby at blie født! Læs nogle bøger evt, hvor de skriver fra barnets synsvinkel, så finder du også ud af hvor voldsnyt det er for babyen at blive født! Og hva de rent faktisk har brug for efter en fødsel! Jeg kan anbefale "lille mirakel" ... God jul til dig.. 

Til ts: jeg har det sådan, at det er svært at vurdere nu hvor grænsen går, for hvis det har været en relativ hurtig/nem fødsel, og babyen er glad og trives, så har man det nok bare ok med det, men hvis du det mindste føler det grænseoverskridende - så husk det er ok at sige fra.. Jeg har sagt, til folk nu - at det kan være jeg føler det for meget, i situationen, det vigtigste er at jeg og hendes farmand, min kæreste får de første timer hvor vi ønsker ro på - pga det kan være et voldsomt "chok" for en baby at komme ud.. Det er også grund til at baby bliver lagt på sin mor, fordi at babyen kommer fra den trange, mærke, varme mave og ud i et stort lyst rum - så derfor lægges baby på mors mave ved brystet, så babyen kan høre mors hjerte fortsat, dufte sin mor og hører det ER dig han/hun fortsat er ved så tag det hele som det kommer, man har det jo meget individuelt og ingen fødsler er ens, ligeså vel som ens følelser bagefter held og lykke!!  

Tak for det indlæg
Dejligt at de fleste har forstået mine bekymringer og hvad meningen med mit indlæg er

Jeg bad jo ikke om udtalelser om hvordan folk tror jeg er!!!

Det hjalp meget at læse alle folks oplevelser

Anmeld

21. december 2011

Frk.S

Nu var jeg jo desværre ikke engang den første til at have hende i mine arme.  Hun blev taget ved AK og var meget dårlig da hun kom ud, så hun kom direkte på børneafd. Vi så hende først efter 4 timer, og fik først lov at holde hende dagen efter - og der var der allerede en SP der sad med hende da vi kom.

Men de efterfølgende dage, hvor vi var indlagt med hende, var det kun os der holdt hende og så SP hvis de blev nødt til at tage hende op inden vi kom.

Da vi kom hjem begyndte folk så småt at få lov at holde hende, og det havde jeg det fint med. Kun da mine nevøer og niecer skulle holde hende var jeg lidt mere nervøs (selvom de mindste selvf. fik hjælp til at støtte hende).

Jeg har det ret afslappet med at andre holder hende (så længe hun er glad).

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.