Så DUM for første gang i går.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. december 2011

Frk. Himmelblå

Tjae, det kan godt være, noget er skævt i samfundet. Hellere det end milimeterretfærdighed. 

Og hedigvis kan alt ikke gøres op i penge. - De der er rige på en valuta er nogen gange fattige på en anden...

Lad os glædes over, at vi har et system, der kan hjælpe enlige forsørgere, så de og deres børn har muligheder for at leve et anstændigt liv. Uafhængigt af hvad andre har/ikke har.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2011

elin1976

Åhh, hvor giver de her debatter, mig en smule knuder i maven - Mange i min omgangskreds er nemlig også af den opfattelse at "Når nu du er enlig mor, så må du have røven fuld af penge jo!"

MEN!!! - Nej, venner.
Nok får vi en masse tilskud og gudsklov for det - Ellers havde det da aldrig hængt sammen!
Vi får også regninger, vi skal også sparer sammen til nye ting til børnene, vi skal også sparer sammen til ferier, og vi har altså også lån - Vi er præcis ligesom alle andre mennesker, bare alene om det hele!

Men to be honest - Jeg vil 100 gange hellere være rig på kys, kram, omsorg, kærlighed og en at dele livet med, end jeg vil have disse tilskud.

Det er godt at enlige blir hjulpet. Hvis jeg kunne så havde jeg også søgt hjælp til udgifter.Så lige så uretfærdig du synes det er, at folk tror du er rig, lige så uretfærdig er det at ikke-enlige mødre er dårligere stillet økonomisk ,hvis de vælger at studere. Hjemme hos os vil det hvertfald være en fordel hvis jeg gik fra manden mens jeg er på su - ikke at det ville gøre mig rig, men jeg ville ha en del flere penge at rykke rundt med! Så jeg ved godt at i ikke er velhavende. Men derfor sidder nogle børnefamilier med begge forældre stadig mere stramt i det hvis den ene studerede. -også selvom man er ene om regningerne.

Anmeld

9. december 2011

elin1976

Tjae, det kan godt være, noget er skævt i samfundet. Hellere det end milimeterretfærdighed. 

Og hedigvis kan alt ikke gøres op i penge. - De der er rige på en valuta er nogen gange fattige på en anden...

Lad os glædes over, at vi har et system, der kan hjælpe enlige forsørgere, så de og deres børn har muligheder for at leve et anstændigt liv. Uafhængigt af hvad andre har/ikke har.

God point, forstår din tankegang. Men derfor burde gifte mødre på su have samme ret til økonomisk hjælp. Deres familier kan jo heller ikke leve af kærlighed og kildevand. -men ja, tak til systemet for at enlige mødre har økonomisk mulighed for uddannelse, det ER fantastisk. Men at der så sidder 'mor og far familier' som er lige så økonomisk presset (måske endda mere) så skal de da ikke ha mundkurv på, bare for ikke at risikerer at lyde smålig og utaknemlig. For selvom det er godt, at enlige får hjælp , så ville det være bedre hvis alle ku få samme hjælp så 'mor og far familer' ikke fravælger uddannelse. Men som sagt, jeg forstår godt det du skriver. Det er bare lidt svært at tage ja-hatten på ,når sandheden er ,at vi ikke ville være lige så økonomisk presset hvis vi flyttede fra hinanden.-skriver fra Tlf så måske det er lidt kludret

Anmeld

9. december 2011

Frk. Himmelblå

varsel-endt-barsel skriver:

God point, forstår din tankegang. Men derfor burde gifte mødre på su have samme ret til økonomisk hjælp. Deres familier kan jo heller ikke leve af kærlighed og kildevand. -men ja, tak til systemet for at enlige mødre har økonomisk mulighed for uddannelse, det ER fantastisk. Men at der så sidder 'mor og far familier' som er lige så økonomisk presset (måske endda mere) så skal de da ikke ha mundkurv på, bare for ikke at risikerer at lyde smålig og utaknemlig. For selvom det er godt, at enlige får hjælp , så ville det være bedre hvis alle ku få samme hjælp så 'mor og far familer' ikke fravælger uddannelse. Men som sagt, jeg forstår godt det du skriver. Det er bare lidt svært at tage ja-hatten på ,når sandheden er ,at vi ikke ville være lige så økonomisk presset hvis vi flyttede fra hinanden.-skriver fra Tlf så måske det er lidt kludret

God pointe.

Jeg er bare en smule træt af, at mange har meget, meget travlt med, hvad andre har. Jeg tænker, at der ikke går skår af mig, fordi andre får noget, som jeg ikke får.

Men enig. At folk tager sig en uddannelse er et fundament for et velfungerende samfund, og der bør opmuntres til dette. Også gennem økonomisk encitament om nødvendigt.

God dag!

Anmeld

9. december 2011

nathja

varsel-endt-barsel skriver:

ja tak bare se på min historie så kan man snakke om en mor far familie der står dårligt i det .. vi prøver dog at få det bedste ud af det hele tror mine indlæg idenne tråd står på side 5

Anmeld

9. december 2011

elin1976

nathja skriver:

ja det er ikke sjovt når man er gift og krisen har ramt.. her er manden på dagpenge fra fagforeningen og jeg får starthjælp fra kommunen fordi jeg i 2006 fik en rejse til australien foræret i studentergave af min far var væk i et år og har derfor ikke været i DK i 7 år ud af  8 som man skal for at kunne få KH, selvom jeg er dansk statsborger og selv har været med til at betale skat i mange år..

vi må max have en husstandsindkomst på 13,400 samlet og det er inden regningerne er betalt. min mand skal forsørge mig fordi vi er gift og det selvom der er 2 små børn og en på vej..  får boligsikring og TILSKUD til pasning for vi tjener for meget til at få friplads.. øh hvor??

vi har ikke engang råd til jul eller andet end husleje og pasningen alt andet må bare hobe sig op... det er nemlig det danske system der hjælper deres egne borgere... min bare ......

Det var dog skrækkelig!!! Tænk at du skal på starthjælp!!!? Wtf?Håber i kan få noget julehjælp!!!!

Anmeld

9. december 2011

Carina:-)

Polkaprik skriver:

Min mening er også at der er en skævhed i systemet som det er i dag. 

Min mand har 3 børn fra et tidligere ægteskab .Vi søgte om frafald af børnepenge da vi havde alle 3 børn i en deleordning og i den forbindelse skulle både vi og hans ex-kone sende budgetter ind for både indtægter og udgifter og vi fik set modpartens budget. Der så vi da at de offentlige tilskud hun får som enlig mor til 3 oversteg de reelle udgifter hun har til ungerne. Blev rimelig chokeret over det men nok endnu mere chokeret da de besluttede at vi fortsat skulle betale børnepenge selvom vi har dem halvdelen af tiden og deler mange af de udgifter hun har til dem

Nå men det er så en helt anden snak om et system der ikke fungere!

Faktum er at min mands ex-kone har et større rådighedsbeløb som enlig studerende end vi har  med 2 rimelige lønindkomster.... Man kan da undres!

God weekend allesammen

Det er sgu vanvittigt,

Men kan huske da min mor og far blev skildt søgte hun hustrubidrag.

Og fordi hun var på off forsørgelse,og han i job skulle han betale på trods af at hun med diverse tilskud have noget mere i rådighedsbeløb end ham.

Der er en skævvridning i DK når det kan betale sig at bo alene .

Det er lige så grotest som det er at der for mange kan betale sig at sige sit arbejde op ,som der var vist i nyhederne for en uges tid siden.

Anmeld

9. december 2011

Mor til Majbørn

Jeg er så enig - her er endnu et eksempel med mig og min veninde.

Jeg venter barn nr.1 - hun har 2 børn.

Jeg er højtuudannet og har god løn - hun er studerende (VUC) og deltidsansat i servicebranchen. Jeg har et deltidsjob der, hvor hun også er ansat.

Vores udgifter er næsten ens, i forhold til husleje, forskringer mv. Eneste forskel er, at jeg har en studiegæld.

Jeg har kat - hun har kanin.

Vi er født i samme år - jeg er blot 3 måneder ældre.

... Hun har LANGT flere penge hver måned, end jeg - hun har bl.a. råd til ferier med børnene, nyt tøj til sig selv og alverden. Hendes rådighedsbeløb er over dobbelt så stort som mit...! Og som hun selv siger: 'Jeg er nødt til at gemme nogle af pengene hos mig mor, for ellers får jeg ikke alle de tilskud jeg er berettiget til....'

Berettuget til...?! Søde ven, når du GEMMER PENGE, så klarer du dig da vist ganske udemærket. Det er satme til at blive harm over...!

Anmeld

10. december 2011

Aprilmor11

isabellamor skriver:

men du får så også enten hele eller halvdelen at institutionspladsen betalt når din dreng skal starte i dagpleje/vuggestue.. du kan få boligsikring.. og går du igang med en udd er er SU berettiget. så kan du også få forhøjet SU og tilskud, du kan endda søge om forhøjede børnepenge..

men er du på kontanthjælp eller har du et job?? 

Det ville aldrig komme op i 22000, som et par har ca. Jeg har 4000 til tøj, mad, uforusigelige regninger, osv. hver måned, og boligstøtte, og penge fra faren er regnet med der. Jeg får kontanthjælp, og boligstøtte. Går jeg igang med at læse så får jeg 2000 mindre ca. før skat. Så det har jeg ikke penge til. Men nu klare vi os uden problemer. Men får jeg en kæreste, bliver økonomien for mit vedkommende meget bedre. Men vi har det godt med det vi har udbetalt.

Anmeld

10. december 2011

Isabella_mor

Aprilmor11 skriver:

Det ville aldrig komme op i 22000, som et par har ca. Jeg har 4000 til tøj, mad, uforusigelige regninger, osv. hver måned, og boligstøtte, og penge fra faren er regnet med der. Jeg får kontanthjælp, og boligstøtte. Går jeg igang med at læse så får jeg 2000 mindre ca. før skat. Så det har jeg ikke penge til. Men nu klare vi os uden problemer. Men får jeg en kæreste, bliver økonomien for mit vedkommende meget bedre. Men vi har det godt med det vi har udbetalt.

tjah, vi får da også mange penge udbetalt tilsammen.. 

men vi har ikke fællesøkonomi... så min kæreste har sine penge og jeg har mine penge, jeg betaler mine regninger og han betaler hans.. jeg betaler så 2000 kroner i husleje.. (jeg betaler kun så lidt fordi han ejer lejligheden og det er primært forbrug jeg betaler for.. da jeg ikke skal betale hans lån... så det er fællesudgifter som vand og internet og tv osv. som jeg betaler for.. ) 

så jeg har ikke flere penge hvis jeg betaler regninger med de penge jeg har tilbage... min kæreste kunne godt være et svin og sige, ja så har du jo ikke flere penge, det er han ikke. han sørger selvfølgelig for at der er mad hvis madpengene er sluppet op..

men fordi jeg bor med min kæreste som har sin egen lejlighed og vi har barn sammen så har jeg altså ikke flere penge af den grund..

der kunne jeg komme til at stå bedre hvis vi ikke boede sammen.. og så ville det stadig kunne løbe rundt for ham...

mit problem er at jeg syntes at enlige mødre PÅ su/kontanthjælp/dagpenge (altså offentlig støtte) FÅR i hoved og røv ud over det fra det offentlige... ja det syntes jeg. der er tilskud til det ene og til det andet. til tandlæge og whatnot. gratis institutionsplads boligsikring osv..  det eneste man skal gøre er at søge om det og så ellers bare passe sit jobcenter/søgning/studie..  

jeg får MINDRE end du gør... og jeg har et JOB... da jeg var på barsel havde jeg været MEGET bedre stillet hvis jeg var blevet fyret fra jobbet og var endt på kontanthjælp/a kasse..  for når man har et job i mit tilfælde hvertfald.. der får jeg ca 12000 udbetalt efter skat... CA... nogle måneder mindre.. alt afhængigt om det er korte eller lange måneder..  da jeg gik over til barselsdagpenge fik jeg CA. 8000 kroner udbetalt efter skat.. dvs. at jeg stod og manglede 4000 kroner hver måned som gik til regninger, opsparing, husleje osv..  og jeg har et job... havde jeg været på kontanthjælp havde jeg fået hvad en alm person får på kontanthjælp som lever med en kæreste som man ikke er gift med osv.. og der havde jeg fået også ca de 12 jern, og dem havde jeg fået HELE barslen igennem...!! hvor giver det lige mening.?

og der er det altså også det offentlige der går ind og betaler de penge og skal jeg stille spørgsmål skal jeg f.eks ringe til ydelsesservice, som kontanthjælpsmodtagere ringer til..  

hvorfor skal jeg have færre penge fordi jeg går over på barselsdagpenge fra kommunen (det skal man efter et vist antal måneder på barsel) så det er ikke noget jeg helt selv har valgt, jeg kunne have valgt at stoppe barslen før jeg kom på de dagpenge der ja.. men det er i teorien ikke det der er tale om... det er at man er dårligere stillet når man har et job og er på barsel, end hvis man er på kontanthjælp og er på barsel.... det er noget der gør mig skide træt af at høre om at kontanthjælpsmodtagere ikke har en skid osv.. bla bla bla... ja sorry. men hvad med mig som fucking har et job... havde jeg stået alene med mit barn og havde mit job havde jeg IKKE fået flere penge udbetalt.. fordi jeg har et job...!!! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.