Ingen skal have julehjælp i DK, vi er ikke fattige.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. oktober 2011

Noneother

KaLee skriver:

HVad er det du vil være elev indenfor?

Og er det sådan et HG forløb du tager? :-)

Jeg mener altså at din løn stiger så snart du bliver 25 - det er det jeg har forstået på dem jeg kender fra min (tidl) uddannelse.. At deres løn steg undervejs...

Ja jeg tager en 2årig HG på et år. Så vi skal pludselig nå meget på det år, men mine terminskaraktere siger heldigvis 12, 12, 10 indtil videre.. Håber jeg kan holde de næste 6 uger, til der er årskaraktere.

Vi havde nogle ude fra HK i starten af året, som fortalte at den netop ikke steg hvis man blev 25 under vejs. -Så man selv blev nødt til at forhandle sig frem til noget.

Jeg har valgt eventkoordinator som 1. valg. Revision som back-up og finder jeg ikke læreplads med det samme, så hopper jeg over på business HG 2. år imens jeg leder. Det er bedre end kontanthjælp, og det skader jo ikke at dygtiggøre sig lidt imens man venter.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. oktober 2011

FrkT

Noneother skriver:

Lige præcis. Min økonomi ville slet ikke kunne holde til at flytte sammen med en imens jeg studere.

Det er egentlig lidt underligt at det hænger sådan sammen, men jeg har det fint med det, da det ind imellem godt kan være sin sag at være alene med et barn. Jeg har ikke brug for osse at skulle vende hver en øre samtidig med at jeg læser, hvilket tager rigtig meget af min fritid. - Det er så osse et turbo forløb jeg tager  OG jeg går meget op i mine karaktere, da jeg gerne vil ha´en fed læreplads.

men jeg er spændt på at se hvad jeg får som elev, for jeg kommer jo ud som 24 årig, men håber at kunne forhandle mig frem til noget der ligner voksenelevløn. -Den stiger jo ikke fordi jeg bli´r 25 undervejs, og jeg kan ikke klare 2 år på alm. elevbetaling.

Hvad vil du være elev indenfor? Jeg er igang med social og sundhedsuddannelsen (først hjælper og vil tage assistenten bagefter), og der kan man i hvert fald IKKE få mere i løn undervejs, for at få voksenelevløn SKAL man være fyldt 25 fra uddannelsens start, og så skal man også have mindst et års erfaring på fuldtid (altså mindst 37 timer om ugen).

Og de ansætter folk ud fra om de skal have voksenelevløn eller almindelig elevløn også, hvilket er derfor man ikke kan få det lavet om, når man fylder 25. Også derfor jeg ventede med at starte til jeg var fyldt 25... 

Anmeld

29. oktober 2011

Noneother

Hvad vil du være elev indenfor? Jeg er igang med social og sundhedsuddannelsen (først hjælper og vil tage assistenten bagefter), og der kan man i hvert fald IKKE få mere i løn undervejs, for at få voksenelevløn SKAL man være fyldt 25 fra uddannelsens start, og så skal man også have mindst et års erfaring på fuldtid (altså mindst 37 timer om ugen).

Og de ansætter folk ud fra om de skal have voksenelevløn eller almindelig elevløn også, hvilket er derfor man ikke kan få det lavet om, når man fylder 25. Også derfor jeg ventede med at starte til jeg var fyldt 25... 

Jeg skal ind som eventkoordinator eller indenfor revision.

Det er jo begge noget "kontor" som heller ikke stiger undervejs, men der står i den der overenskomst at er man mellem 21 og 24 så er der ikke noget fast grundbeløb, så skal den forhandles. (noget i den retning)

Så jeg håber lidt at jeg kan komme ind med min erhvervserfaring og mine gode karaktere, og få dem til at ansætte mig på det.
Så kan det godt være at jeg bliver lidt dyrere for dem, men til gengæld får de en moden elev der virkelig kan og vil noget.
Min alder kan jo sagtens blive en fordel for mig. Det er jo ikke fordi at jeg har ligget på den lade side indtil jeg fandt mit studie.

Anmeld

29. oktober 2011

celkt

jeg tror faktisk man selv skal have prøvet at være helt nede og ramme bunden, før man kan sætte sig ind i, hvad det vil sige, at være 'fattig' i danmark. Og det er der efter min mening en hel del, der godt kunne trænge til at få afprøvet!!

Dem der skriver at man prioriterer forkert, hvis man ikke kan få tingene til at løbe rundt, irreterer mig ad ... - og så videre. Selvfølgelig er der folk, der malker systemet, det vil der jo altid være, men der er også folk, der bare ikke med den bedste vilje ikke kan få tingene til at løbe rundt. Ja, måske er det som følge af gammel gæld, som i mit tilfælde, - jeg har en tvangsauktion med i tasken som følge af at min ex gik konkurs med sit firma, - og der er mange som mig, der af den ene eller den anden årsag sidder dårligt i det økonomisk. Man har måske gjort nogle dumme ting som ung, og dem må man så leve med.

Det er da rart med alle solstrålehistorierne om dem, der sagtens kan få tingene til at hænge sammen. Men dem der ikke kan, det er dem der skal have en ekstra håndsrækning, og når vi nu er ved det, burde det gøres nemmere at komme ud af sin gæld efter en vis årrække, så man kan komme videre med sit liv. Ikke mindst for børnenes skyld. For det er jo ikke sjovt at vokse op i en 'fattig familie'...

Anmeld

29. oktober 2011

eElak

Noneother skriver:

Ja jeg tager en 2årig HG på et år. Så vi skal pludselig nå meget på det år, men mine terminskaraktere siger heldigvis 12, 12, 10 indtil videre.. Håber jeg kan holde de næste 6 uger, til der er årskaraktere.

Vi havde nogle ude fra HK i starten af året, som fortalte at den netop ikke steg hvis man blev 25 under vejs. -Så man selv blev nødt til at forhandle sig frem til noget.

Jeg har valgt eventkoordinator som 1. valg. Revision som back-up og finder jeg ikke læreplads med det samme, så hopper jeg over på business HG 2. år imens jeg leder. Det er bedre end kontanthjælp, og det skader jo ikke at dygtiggøre sig lidt imens man venter.

Nå for pokker da... 
Jeg var heldigvis 25 år da jeg startede som kontorelev i sin tid :-)

Det lyder til at være ret fornuftigt det du har gang i... det bliver dog svært at forhandle dig til en højere løn i en verden hvor virksomhederne sparer hvor de kan... bare det jeg hørte fra min gamle elevplads - der undgår de så vidt muligt elever på 25 år, fordi de skal spare...  

Anmeld

29. oktober 2011

Stjernestoev

Jeg tænkte på...
Er det egentlig ikke frivillige der donerer til julehjælp? Eller er det staten?

Anmeld

29. oktober 2011

celkt

Stjernestoev skriver:

Jeg tænkte på...
Er det egentlig ikke frivillige der donerer til julehjælp? Eller er det staten?

primært frivillige organisationer, men det løber jo tør, og så er det at der var en der foreslog at staten suplerede op fra satspuljen.

Anmeld

29. oktober 2011

Stjernestoev

celkt skriver:

primært frivillige organisationer, men det løber jo tør, og så er det at der var en der foreslog at staten suplerede op fra satspuljen.

Okay.. Tak for svaret
Jeg mener ikke julen er en nødvendighed, og mange børn lever jo uden! Men at folk får støtte til det.. Det kan jeg virkelig ikke have ondt i røven over. Jeg mangler ikke en dyt, og jeg har bedt min familie give penge til at støtte andre, istedet for gaver til mig! Og hvis Joakim B. Olsen heller ikke mener at det er så vigtigt, så håber jeg da at han vil gøre det samme

Anmeld

29. oktober 2011

Noneother

KaLee skriver:

Nå for pokker da... 
Jeg var heldigvis 25 år da jeg startede som kontorelev i sin tid :-)

Det lyder til at være ret fornuftigt det du har gang i... det bliver dog svært at forhandle dig til en højere løn i en verden hvor virksomhederne sparer hvor de kan... bare det jeg hørte fra min gamle elevplads - der undgår de så vidt muligt elever på 25 år, fordi de skal spare...  

Ja det ved jeg godt, men jeg håber at kunne spille lidt på min erhvervserfaring, og mit foreningsarbejde. -og så det at jeg yder mit bedste (hvilket kan ses bl.a. på karakterene)

Hvis jeg nu finder nogle seriøse store firmaer, så håber jeg faktisk at jeg har okay chancer. -og hvis ikke så må jeg jo bare ind på business. Det bli´r chancerne ikke dårligere af.

Det kunne jo være at de tænkte at det kunne være godt med en mere moden elev.

Det er meget rart at jeg har en masse back-up her, for jeg ved godt at krisen gør det meget sværere at få læreplads, men der er heldigvis ikke så mange om budet på min linie.

Anmeld

29. oktober 2011

eElak

Noneother skriver:

Ja det ved jeg godt, men jeg håber at kunne spille lidt på min erhvervserfaring, og mit foreningsarbejde. -og så det at jeg yder mit bedste (hvilket kan ses bl.a. på karakterene)

Hvis jeg nu finder nogle seriøse store firmaer, så håber jeg faktisk at jeg har okay chancer. -og hvis ikke så må jeg jo bare ind på business. Det bli´r chancerne ikke dårligere af.

Det kunne jo være at de tænkte at det kunne være godt med en mere moden elev.

Det er meget rart at jeg har en masse back-up her, for jeg ved godt at krisen gør det meget sværere at få læreplads, men der er heldigvis ikke så mange om budet på min linie.

Lad mig sige det sådan - det var en stor kommune jeg var elev i, hvor jeg hørte den opfattelse. Og det er desværre også det jeg har hørt andre steder fra - og derfor det tog mig 10 (!) samtaler at få et elevjob. For selvom de slår måske 10 jobs op, så er der måske 1-2 som er 25. 

Karakterer betyder ikke så meget igen - det er din erfaring og sin personlighed som vinder ind.. Men gode karakterer er ikke en dårlig ting - bare du ikke sætter din lid for meget til dem :-) 
havde selv et højt gennemsnit, og sluttede også min uddannelse med et snit på 11. Men det har stadig været møgsvært at finde job... Faktsik så valgte jeg så videreuddannelsen i stedet :-)

Jeg vil ikke tage pippet fra dig overhovdet og du skal bare klø på - du virker virkelig som en med ben i næsen :-) Og med alle de alternative planer du har - så skal det nok lykkedes dig at have noget at lave :-D

Nu kunne jeg huske hvor jeg har set dit profil billede før... Dit barn er da i stand i et modelbureau ikk? :-D (ved godt det er off-topic)  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.